صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

اشتغالزایی برای 450 معلول

کانون معلولان توانای استان قزوین با تاسیس چندین کارگاه تولیدی برای 450 نفر از معلولان اشتغال ایجاد کرده است.
گروه کار و کارآفرینی
به گفته محمد موسوی رئیس هیات‌مدیره کانون معلولان توانا، این مجموعه سعی دارد شعبه‌هایی در سایر شهرها نیز برای کمک به معلولان دایر کند که هدف از آن تحقق الگوی موفق سرمایه‌داری الهی است.
کانون معلولان توانا که فعالیت خود را از سال 74 شروع کرده است، با هدف اشتغالزایی برای معلولان و به بار آوردن توانایی‌های بالقوه آنها و با تکیه بر این موضوع مهم که معلولان توانا هستند نه شایسته ترحم و دلسوزی، کار برای بیش از 450 معلول از ناشنوا گرفته تا نابینا و... اشتغال ایجاد کرده است. از جمله ویژگی‌های مهم این مجموعه همانطور که از زبان موسسان آن شنیده می‌شود، این است که در بدو پیدایش تاکنون هیچ‌گونه مبلغی از نهادهای حمایتی و... برای کمک به معلولان و مجموعه کانون معلولان توانا دریافت نکرده و از این نظر در میان نهادهایی که در راستای توانمندی معلولان شکل گرفته، در داخل کشور و حتی در کل دنیا منحصربه‌فرد است. 
در حال حاضر بیش از 92 درصد از شاغلان در کارخانه فیروز که تحت نظارت کانون معلولان تواناست، مشغول به کار‌ند و اولویت در استخدام افراد برای کارخانه فیروز با معلولان شهر قزوین و خانواده‌های آنهاست. 
طی بازدیدی که خبرنگار «کسب‌وکار» از کارخانه فیروز داشت، مدیر تولید این کارخانه درباره نحوه استخدام و چگونگی به کارگیری افراد در این کارخانه گفت: این کارخانه با هدف کمک به توانمند کردن معلولان و ایجاد شغل برای آنها به مدیریت محمد موسوی شکل گرفت و در آن با شکل‌گیری یک مرکز به نام مرکز توانمند‌سازی معلولان بستری فراهم شد تا معلولان در هر عرصه که قادر به فعالیت هستند، در این کارخانه تولیدی لوازم بهداشتی مشغول به کار شوند. از آنجایی که در آغاز شکل‌گیری این کارخانه سیلی از متقاضیان برای شغل وجود داشت و حتی از شهرستان‌ها معلول متقاضی برای کار به این کارخانه آمد، ما تصمیم گرفتیم اولویت‌هایی برای استخدام در نظر بگیریم که از جمله آن استخدام معلولان بومی استان قزوین است. وی در پاسخ به این سوال «کسب‌وکار» که آیا معلولان در چرخه توزیع محصولات کارخانه در شهرستان نیز حضور دارند، گفت تا آنجایی که بتوانیم در این عرصه سعی داریم از نیروی معلول استفاده کنیم و آنها را در این زمینه نیز به کار بگیریم، به‌طوری که اینک نیز بخشی از توزیع‌کنندگان ما از معلولان هستند.رئیس هیات‌مدیره کانون معلولان توانای استان قزوین و مدیرعامل شرکت بهداشتی فیروز در نشستی که با خبرنگاران و اصحاب رسانه در استان قزوین داشت، با تاکید بر این موضوع مهم که باید در راستای تحقق سرمایه‌داری الهی تلاش کرد، گفت: امروزه سرمایه‌داران و ثروتمندان صرفا به فکر این هستند که سرمایه‌ای کسب کنند بدون اینکه به برکت و کارایی آن سرمایه برای انسان‌های خود توجهی داشته باشند. به همین دلیل آنها برای کسب سرمایه به جان طبیعت افتاده و در حال نابود کردن اکوسیستم و اقلیم طبیعی زمین هستند. آنها فراموش کرده‌اند که وکیل سرمایه خود از طرف خدا هستند و برای آن کسب پول مهم‌تر از هر چیزی موضوع مهمی به اسم انسانیت است. 
موسوی افزود ما با دقت بر این موضوع مهم یعنی رسیدن و دستیابی به سرمایه‌داری موفق الهی در این راستا قدم برداشتیم و حتی در سازمان ملل نیز این مساله را در قالب بحث حمایت از معلولان مطرح کردیم. مدیرعامل شرکت بهداشتی فیروز گفت: اینک وقت آن رسیده است که به این موضوع مهم بپردازیم که معلولان توانا هستند نه ناتوان. حتی این مساله را نیز در مجامع عمومی و سازمان بین‌المللی حقوق بشر نیز مطرح کردیم و به صراحت در آن گفتیم از آنجایی که نهادهای حمایتی شما از معلولان با عنوان disable اسم می‌برند و با این عنوان قصد دارند برای آنها پول و سرمایه از این و آن جمع کنند، بزرگ‌ترین صدمه و خسارت را به آنها زده‌اند. حال آنکه اگر قصد واقعی آنها حمایت از معلولان است به آنها باید گفت توانا نه ناتوان. 
عاقبت کلاهبردار 130 میلیاردی مازندران
محمد موسوی در نشستی که با خبرنگاران داشت، به پرونده کلاهبرداری 130 میلیارد تومانی نیز اشاره کرد و گفت: سال 83 بود که کارخانه‌ای را به یک مرد جوان فروختم. 
پس از مدتی پروژه بندر نوشهر را جانمایی کردیم و قرار بود در آن بندر هتلی 5 ستاره بسازیم تا از درآمدش شرایط تحصیل و پشتیبانی از معلولان انجام شود. چون امکان حضور دائم خودم سر پروژه میسر نبود، به او وکالت کاری دادم تا در مراجعه برای پیگیری کارهای دفتری و اداری مشکلی نداشته باشد. اواخر سال 93 بود که متوجه شدم او خیانت در امانت کرده و اقدام به فروش زمین‌های من در آن منطقه کرده است. کیفرخواستی به مبلغ 27 میلیارد تومان از سوی هیات کارشناسان دادگستری برایش صادر شد. 
او موافقت اصولی سازمان میراث فرهنگی را برای ساخت پروژه به نام خودش اخذ کرده بود و با استفاده از آن با منابع طبیعی قرارداد احداث اسکله به وسعت 4 هکتار امضا کرده بود، در حالی که برای چنین قراردادی باید شرایط لازم توسط او احراز و استعلامات لازم از او اخذ  می‌شد. 
او در این مدت حتی نام شرکت مرا هم روی شرکت خود گذاشته بود. بازپرس پرونده قرار بازداشت  برای او صادر کرد و متهم روانه زندان شد و نظرات کارشناسی اول و هیات کارشناسان دادگستری حاکی از این بود که متهم چیزی حدود 27 میلیارد تومان از ما کلاهبرداری کرده است. پس از چند ماه به دلایل نامعلومی بازپرس پرونده ما عوض شد و فرد جدیدی به جای او آمد و بازپرس جدید هم پس از یک سال استعفا کرد و کار را به بازپرس دیگری سپرد و خلاصه اینکه اکنون بعد از گذشت حدود 30 ماه برای متهم قرار مجرمیت صادر شده است.