کد خبر: 73417
«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

کاهش مصرف بتن در کشور

در شرایطی که اقتصاد ایران به استفاده از ظرفیت‌های داخلی نیاز مبرم دارد و ترویج مصرف بتن با توجه به مازاد تولید سیمان در کشور باید یکی از اولویت‌های مورد توجه دست‌اندرکاران دولتی و خصوصی حوزه عمران و ساخت‌و‌ساز باشد.

کاهش مصرف بتن در کشور
مجتبی کاوه
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رئیس هیات‌مدیره انجمن بتن در گفتگو با «کسب‌وکار» از کاهش مصرف بتن در کشور خبر دادند. روز گذشته پانزدهمین همایش روز ملی بتن در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد و فعالان صنعت بتن به همراه کارشناسان، اساتید دانشگاه و دانشجویان برتر این حوزه نظرات خود را درباره راهکارهای پیشرفت این صنعت بیان کردند. محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حاشیه این همایش در گفتگو با «کسب‌وکار»، شکوفا کردن ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی کشور و اشتغالزایی از طریق توسعه صنعت بتن را مورد تاکید قرار دارد و گفت: با توجه به مازاد تولید سیمان در کشور و اینکه صادرات سیمان از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی توجیه کافی ندارد، مسیر ما باید افزایش مصرف بتن در کشور باشد و این صنعت را گسترش دهیم. وی با بیان اینکه متاسفانه رکود ساخت‌و‌ساز و کاهش منابع دولت در بخش عمران موجب رکود صنعت بتن شده است، افزود: با وجود مزایای بتن و عمر مفید 30 تا 50 ساله آن، استفاده از بتن در کشور، کاهش چشمگیری داشته است و ما به دنبال راهکارهایی برای جبران این کاهش هستیم. 
سبک‌سازی بتن با استفاده از روش‌های جدید 
محسن تدین، رئیس هیات‌مدیره انجمن بتن نیز در این باره به «کسب‌وکار» گفت: کاهش مصرف بتن در کشور جدا از رکود اقتصادی تا حدودی به دلیل کیفیت پایین برخی بتن‌های تولیدی و نبود دانش و آگاهی درباره خواص بتن‌های مدرن است. وی تصریح کرد: مثلا یکی از دلایلی که سازندگان و مردم رغبت کمتری برای استفاده از بتن در ساخت‌و‌ساز دارند، این باور است که سازه‌های بتنی لزوما نسبت به سازه‌های فولادی سنگین‌تر هستند و زمان ساخت آنها هم به مراتب بیشتر است، در حالی که با پیشرفت‌های صنعت بتن هر دو مورد، شاهد تحولاتی بوده و بتن‌های سبک اکنون در دنیا به وفور ساخته و مصرف می‌شود، ضمن آنکه سرعت ساخت سازه‌های بتنی نیز با روش‌های جدید تقریبا با سازه‌های فولادی برابر شده است. وی اظهار کرد: انجمن بتن سالانه حدود 2 میلیارد تومان گردش مالی دارد که می‌توان از آن به عنوان بزرگ‌ترین انجمن تخصصی در رشته عمران و معماری نام برد. وی در ادامه افزود: آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان شامل بسیاری از باید و نبایدهاست، به‌طوری که گاهی به استفاده از بتن تاکید شده و در برخی موارد توصیه شده که در ساختمان‌سازی از اسکلت‌های فلزی و فولادی استفاده نشود. تدین در ادامه توضیح داد: امروزه در تمامی کشورها استفاده از ساختمان‌های بتنی رواج یافته، اما در ایران با وجود افزایش عمر مفید آن هنوز سازندگان به سراغ آن نمی‌روند. وی در خاتمه با بیان اینکه انجمن علمی بتن دارای 4 هزار و 700 عضو حقیقی و 2 هزار و 800 عضو دانشجویی است، گفت: با وجود چنین اعضای حقیقی و دانشجویی باید فرهنگ‌سازی و استفاده از بتن در کشور رواج پیدا کند و باید با ایجاد راهکارهای جدید تولیدکنندگان و سازندگان پروژه‌های عمرانی در کشور را به استفاده از بتن تشویق کنیم. گفتنی است رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این همایش اظهار کرد: برآورد مصرف مصالح ساختمانی از سال 2002 تا 2005 نشان می‌دهد که فولاد در مقایسه با سیمان و بتن سهم کمتری را به خود اختصاص داده که خود تفاوت معناداری است. نکته جالب در این آمار این است که سیمان بیشترین مصالحی است که از مواد استخراجی زمین ساخته می‌شود که نشان‌دهنده جایگاه بسیار مهم صنعت بتن در دنیاست. 
 
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • زنان چهار کرسی وزارت را از آنِ خود کردند
  • نفت به ۴۵ دلار ریزش می‌کند
  • گوشی‌های کارنکرده‌ را فعال کنید
  • خادم برای سرمربیگری چراغ سبز نشان داد
  • رونمایی از اپلیکیشن خانواده سلامت به مناسبت روز جهانی سوادآموزی
  • نحوه همکاری و میزان پیشرفت قراردادهای خودرویی
  • افت صادرات در نیمه اول امسال
  • ایجاد ۴۰۰۰ شغل برای درمان یافتگان اعتیاد
  • «خفه‌گی» به مرز ۳۰۰ میلیون رسید
  • تفرقه، خشونت و تروریسم در همه جا و به هر نامی خطرناک است
  • پایان عمر گروهک‌های تروریستی فرارسیده است
  • واکنش مسی بعد از پیروزی برابر المپیاکوس
  • آغاز فعالیت نخستین نیروگاه بادی شناور جهان
  • جلوگیری از فروش نفت ایران برای ترامپ سخت خواهد بود
  • راهکاری برای افزایش کیفت آب کشور
  • جزئیات اقدامات راه و شهرسازی کامیاران استان کردستان برای رفاه ساکنین مسکن مهر
  • پوشش راه‌های فارس با بیش از هزار راهدار در راهداری زمستانی
  • بازدید مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی از پروژه راهسازی محور دهستان سنگر شهرستان فاروج
  • رفع تصرف از اراضی ملی در داخل شهر سنندج
  • تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق از گازهای مشعل در فاز ۱۲ پارس جنوبی
  • جایگاه های عرضه سی‌ان‌جی کشور به مرز ۱۱ هزار می‌رسد
  • ایران و ایتالیا برای جمع آوری گازهای مشعل تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  • پیش‌بینی ترافیک سنگین درعصر امروز
  • واحد آبگیر فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی بزودی به بهره برداری می‌رسد
  • شهادت شهید حججی موجب اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی است
  • با عضویت در ربات بانک ایران زمین، نزدیکترین شعبه به خود را شناسایی کنید
  • خسروی وفا: بعید می‌دانم انتخابات کمیته المپیک امسال برگزار شود
  • سهم محصولات سایپا در عراق بیشتر می شود
  • تاثیر چشمگیر خدمات نوین بانک شهر بر افزایش بازدید کنندگان نمایشگاه‌های کتاب استانی
  • به زودی شروع تولید اولین خودروی اتوماتیک سایپا در عراق
  • برگزاری کارگاه ارتقای کسب‌ و کار در چابهار
  • همایش ملی زنان و توسعه آذرماه در شیراز برگزار می‌شود
  • تا طرف مقابل برجام را پاره نکند آن را پاره نمی‌کنیم
  • کاهش چشمگیر سرقت در پرایدهای مدل 1386 به بعد
  • طرح رجیستری تلفن همراه مستمر و مداوم اجرا شود
  • جزیره کیش میزبان مدیران ارشد شهرداری های کشور
  • پلاک طلای قلب نیم گرمی (24 عیار) از مجموعه طلای محمد با 18درصد تخفیف
  • محفظه نگهداری قرص طرح کیبورد از فروشگاه آروگو 2 با 13درصد تخفیف
  • شف بسکت از فروشگاه آروگو 2 با 28درصد تخفیف
  • صافی سیلیکونی مرغ از فروشگاه آروگو 2 با 51درصد تخفیف
  • کاپشن ترک پاییزه دو رو از پوشاک پاندا با 40درصد تخفیف
  • ملاقه دایناسور از فروشگاه آروگو 2 با 55درصد تخفیف
  • گیلاس چک بوهمیا از فروشگاه ایده آل با 35درصد تخفیف
  • آباژور سنگ نمک مهرسان از مهرنگار با 40درصد تخفیف
  • مانور دلالان در شکاف قیمت کارخانه و بازار خودرو
  • منتخب تصاویر نخست روزنامه های چهارشنبه بیست و ششم مهر ماه
  • شناسایی و رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان مرند آذربایجان‌شرقی
  • صحت سنجی پلاک امداد خودروهای مجاز در سامانه ۱۴۱
  • اتصال راه‌آهن و فرودگاه برای اولین بار در سطح کشور
  • احداث و آسفالت ۸.۵ کیلومتر راه روستایی در توابع میان جلگه و بخش مرکزی نیشابور