صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه ‌و‌شهرسازی خبر داد

بافت ناکارآمد شهری؛ مهمترین محور هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن

علی چگنی از برگزاری هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران خبر داد

 

علی چگنی از برگزاری هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران خبر داد و گفت: مهمترین موضوعی که در این دوره از همایش به آن خواهیم پرداخت و سیاست اصلی وزارتخانه هم بر آن بناست، بافت ناکارآمد شهری است تا بتوان با تمرکز  بر روی بافت فرسوده، شرایط ورود به احیا و بازسازی بافت را ساده‌تر کنیم.

به گزارش معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه ‌و‌شهرسازی در توضیح چرایی برگزاری سلسله همایش‌های سیاست‌های توسعه مسکن در ایران بیان کرد: مسکن، یکی از مهمترین و گران‌ترین کالاهایی است که خانوار در طول عمر خود خریداری یا به آن دسترسی پیدا می‌کند. آمال و آرزوی یک خانواده داشتن خانه‌ای خوب برای زندگی است بنابراین سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تامین چنین کالایی بسیار پیچیده و دارای ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فنی، معماری، شهرسازی و ... است. با توجه به اهمیت این موضوع است که همایش سیاست‌های توسعه مسکن بر اساس زمانبندی در نظر گرفته شده و با هدف بحث و تبادل نظر درباره مهمترین ابعاد تامین مسکن هر ساله برگزار می‌‍شود.

وی توضیح داد: این همایش فرصتی است تا صاحب‌نظران، کارشناسان و به طور کلی کسانی که در حوزه مسکن کار تحقیقاتی انجام داده‌اند، دور هم جمع شوند و با همفکری و هم‌نظری، دیدگاه‌های یکدیگر را در محیطی آزاد نقد کنند و بتوانند دریچه‌های جدیدی را برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بهتر جهت حل مشکلات پیش روی این حوزه باز کنند.

چگنی تصریح کرد: از مزیت‌های برگزاری این همایش تضارب آرایی است که از حضور ذینفعان حاصل می‌شود. یکی از منظر دولتی به این قضیه نگاه می‌کند و دیگری از منظر بخش خصوصی، یکی خودش سازنده است و دیگری متقاضی که باعث می‌شود تا ابعاد مختلف سیاست‌گذاری مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه ‌و‌شهرسازی با اشاره به جزییات برگزاری هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن، بیان کرد: تامین مالی مسکن، مسکن اقشار کم درآمد، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی، سیاست زمین/شهرسازی /اقتصاد شهر، بازار مسکن و اسکان بشر از جمله مهمترین محورهای این دوره است.  همچنین یکی از مهمترین محورهای اساسی این همایش بحث زمین است. جایگاه زمین در کشور، توسعه حوزه زمین، بهینه سازی استفاده از زمین که بسیار مهم است. یکی از نکات حایز اهمیت این است که زمین عامل اساسی توسعه است و با توجه به اینکه بخش زیادی از هزینه یک واحد مسکونی را زمین آن تشکیل می‌دهد بنابراین نوع سیاست‌گذاری در خصوص زمین در اقتصاد مسکن و ساختارهای آن تاثیرگذار است.

چگنی با تاکید بر اینکه موضوع اصلی همایش امسال پرداختن به بافت‌های ناکارآمد شهری است، افزود: بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری یکی از مهمترین سیاست‌های این دوره وزارت راه و شهرسازی است. موضوعی که حتی در سخنرانی رییس جمهور و وزیر راه و شهر سازی در مجلس بر آن تاکید شد. در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن، هدف این است تا بتوان با تمرکز  بر روی بافت فرسوده، شرایط ورود به احیا و بازسازی بافت را ساده‌تر کنیم.

دانشجویان؛ مخاطبان اصلی هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه ‌و‌شهرسازی در پایان، ضمن بیان این موضوع که در کشور ما متاسفانه در دانشگاه‌ها  به مسائل فقط به صورت تئوری پرداخته می‌شود، گفت: یکی از مهمترین مخاطبان این دوره از همایش سیاست‌های توسعه مسکن دانشجویان هستند. به همین دلیل تلاش شده تا علاوه بر درگیر کردن دانشجویان در مباحث مطرح شده در این همایش، برای نزدیک‌تر کردن مباحث تئوری و عملی، از پایان نامه و رساله‌های مرتبط دانشجویان حمایت صورت بگیرد.