صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در بیست‌ونهمین نشست خبری یک، دیدار، یک عرضه مطرح شد

رشد 55 درصدی درآمد آسیا سیر ارس طی دو سال

فرابورس ایران بیست‌ونهمین نشست از سلسله نشست‌های خبری یک، دیدار عرضه را با حضور خبرنگاران، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و مدیران شرکت‌های توکا ریل، توکا فولاد و آسیا سیر ارس برگزار کرد

فرابورس ایران بیست‌ونهمین نشست از سلسله نشست‌های خبری یک، دیدار عرضه را با حضور خبرنگاران، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و مدیران شرکت‌های توکا ریل، توکا فولاد و آسیا سیر ارس برگزار کرد که چشم‌انداز‌، برنامه‌ها، وضعیت قراردادها و اطلاعات مالی شرکت آسیا سیر ارس در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، این نشست خبری ویژه معرفی شرکت آسیا سیر ارس با نماد «حآسا» بود که در اردیبهشت سال جاری با سرمایه 80 میلیارد تومانی به عنوان هشتادوششمین شرکت در بازار دوم فرابورس ایران درج شد و به زودی 10 درصد از سهام آن عرضه می‌شود.

احمد کارگهی مدیرعامل شرکت توکا فولاد در آغاز سخنانش با بیان اینکه شرکت آسیا سیر ارس ششمین مجموعه از شرکت‌های زیرمجموعه توکا فولاد است که به بازار سرمایه معرفی می‌شود، هدف از عرضه سهام این شرکت‌ها را در بازار سرمایه این‌گونه تشریح کرد: مقصود از این کار در وهله نخست، شفافیت و الزام شرکت‌ها به رعایت ضوابط و مقررات بازار سرمایه است و از سوی دیگر نزدیک کردن قیمت سهام شرکت به قیمت واقعی که در بازار عرضه می‌شود؛ همچنین جذب سرمایه‌گذار برای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های زیرمجموعه و اشتغال‌زایی یکی دیگر از این اهداف است.

کارگهی ضمن اشاره به اینکه هلدینگ توکا فولاد در 7 حوزه کسب‌وکاری فعال است که با ورود به بخش معدن این بخش‌ها‌ به 8 مورد رسیده است، بزرگ‌ترین حوزه فعالیت توکا فولاد را حوزه حمل‌ونقل ریلی عنوان کرد که یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه، هلدینگ توکا ریل بوده و آسیا سیر ارس نیز از زیرمجموعه‌های این هلدینگ است.

وی با بیان اینکه اهمیت صنعت ریلی برای همه جهانیان از جمله دولتمردان کشورمان آشکار شده، افزود: این مهم جزو اولویت‌های برنامه‌ای دولت دوازدهم است به همین دلیل مشوق‌های خوبی در این صنعت تعریف شده که فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی در اختیار توکا ریل و آسیا سیر ارس قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توکا فولاد ارزش بازار صنعت حمل‌ونقل کشور را 8 هزار و 779 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این صنعت رتبه دوازدهم را در میان کل صنایع داراست و در حال حاضر حدود 33 میلیون تن حمل‌ونقل ریلی و 26 میلیون تن حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور انجام می‌شود که به دلیل مطمئن‌تر بودن صنعت ریلی، برنامه‌های حمایتی دولت نیز به این سمت متمایل است.

 

حمل هشت و نیم درصد بار ریلی کشور توسط آسیا سیر ارس

کارگهی در ادامه به ارائه اطلاعاتی در خصوص شرکت توکا ریل به عنوان سهام‌دار اصلی آسیا سیر ارس پرداخت و گفت: توکاریل بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقل باری در کشور است که بیش از یک‌سوم بار ریلی کشور را حمل می‌کند و آسیا سیر ارس نیز به تنهایی حدود هشت و نیم درصد با ریلی کشور را جابه‌جا می‌کند.

به گفته وی آسیا سیر ارس 1362 و مجموعه توکا ریل 4 هزار و 86 واگن دارد که با این حساب حدود یک‌پنجم کل واگن‌های کشور در اختیار این مجموعه است.

مدیرعامل شرکت توکا فولاد سود هر سهم شرکت توکا فولاد را 110 ریال عنوان کرد و افزود: EPS توکا ریل نیز ریال 175 ریال بوده و کیفیت سود آن بسیار بالاست که هر ساله سود خود را به توکا فولاد و سایر سهام‌‌داران پرداخت می‌کند.

در بخش دیگری از این نشست محسن سعیدبخش مدیرعامل شرکت توکا ریل به معرفی شرکت آسیا سیر ارس به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های خود پرداخت و ماموریت اصلی این شرکت را حمل‌ونقل محصولات و مواد اولیه صنایع کشور و کالاهای بازرگانی از طریق ناوگان ریلی کشور عنوان کرد.

به گفته سعیدبخش چشم‌اندازی که برای آسیا سیر ارس پیش‌بینی شده، تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شرکت ریلی کشور در حمل مواد، محصولات و کانتینر از طریق واگن‌های لبه‌کوتاه و تخت است. وی همچنین تنوع واگن‌های آسیا سیر که هم حمل محصولات و هم حمل مواد معدنی را پوشش می‌دهد، از نکات قابل توجه دانست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه توکا ریل یکی از مجموعه‌های هلدینگ توکا فولاد است، اضافه کرد: توکا ریل، شرکت‌های آسیا سیر ارس، توکا کشش و بهین ریل را در مجموعه خود دارد و از سوی دیگر سهام‌دار 23 درصدی البرز نیرو و 26 درصدی راه‌آور است.

گفتنی است سهام شرکت توکا ریل از سال 1391 به عنوان نخستین شرکت حمل‌ونقل ریلی در بازار فرابورس ایران مورد معامله قرار گرفته و در حال حاضر سرمایه آن بالغ بر 2000 میلیارد ریال است.

 

توجه به حمل‌ونقل ریلی یکی از 6 اولویت‌ دولت دوازدهم

سعیدبخش در تایید اظهارات مدیرعامل شرکت توکا فولاد درباره توجه به صنعت ریلی در دولت جدید، گفت: با توجه به اینکه در بند 24 و 25 برنامه چشم‌انداز از سوی مقام معظم رهبری بر توسعه حمل‌ونقل ریلی تاکید شد، دولت دوازدهم نیز توجه به حمل‌و نقل ریلی را یکی از 6 محور اساسی اولویت‌های خود اعلام کرد.

وی از مذاکرات توکا ریل با دو شرکت در تهران و چین به منظور خریداری 80 لوکوموتیو خبر داد که به گفته وی قطعا شرکت آسیا سیر نیز از این سرمایه‌گذاری بهره‌مند خواهد شد.

سعیدبخش ضمن اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، تعداد واگن‌های لبه‌بلند شش‌محور توکا ریل تا پایان سال به یک هزار و 850 عدد خواهد رسید، از جمله اقدامات انجام‌شده برای شرکت آسیا سیر ارس را خریداری 105 واگن از شرکت نور‌الرضا و مذاکره برای خرید 400 واگن روسی از شرکت یونایتد واگن برشمرد.

وی در پایان سخنانش گفت که بزرگ‌ترین و یکی از خوش‌حساب‌ترین مشتری‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، هلدینگ توکا ریل است که در سال گذشته بالغ بر یکصد و پنجاه میلیارد تومان به راه‌آهن پرداخت کرده است.

درآمد یک هزار و چهارصد ریالی آسیا سیر ارس در سال 95

در بخش دیگری از بیست‌ونهمین نشست خبری یک‌ دیدار، یک عرضه، مهران برومند مدیرعامل شرکت آسیا سیر ارس ضمن ابراز امیدواری از ورود شرکت به فرابورس، گفت: این شرکت در سال 82 تاسیس شد، در سال 93 به گروه شرکت‌های توکا پیوست که در پی آن سودآوری و درآمدش افزایش چشم‌گیری داشت به طوری که در درآمد شرکت از 900 میلیارد ریال در سال 93 به یک هزار و چهارصد میلیارد ریال در سال 95 رسیده است. این رقم نشان‌دهنده رشد 55 درصدی درآمد شرکت طی دو سال است.

برومند در ادامه ماموریت اصلی «حآسا» را فعالیت در حمل‌ونقل ریلی، بارگیری، تولید، خریدوفروش، نگه‌داری و تعمیرات واگن، تامین تجهیزات مورد نیاز راه‌آهن و صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز مرتبط با فعالیت شرکت عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آسیا سیر در خصوص قراردادهای این شرکت گفت: «حآسا» عمدتا با شرکت‌های فولادی همکاری دارد و یکی از این شرکت‌ها فولاد مبارکه است که آسیا سیر بخشی از حمل محصولات و مواد اولیه آن را بر عهده دارد. آسیا سیر همچنین در زمینه حمل کنسانتره از معادن مس نیز فعالیت می‌کند و از سوی دیگر با شرکت فولاد هرمزگان همکاری‌هایی دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت در بین 28 شرکت حمل‌ونقل باری در کشور، رتبه چهارم را به لحاظ میزان حق دسترسی که به راه‌آهن پرداخت می‌کند، داراست یادآور شد که آسیا سیر ارس با در اختیار داشتن هشت و نیم درصد از سهم بازار حمل‌ونقل ریلی کل کشور، سالانه نزدیک به 3 میلیون تن مواد و محصولات اولیه و محصولات را حمل می‌کند.

مدیرعامل «حآسا» در بخشی دیگر به معرفی واگن‌های شرکت پرداخت و گفت: دو نوع واگن در شرکت داریم؛ واگن‌های لبه‌بلند و چهار مهره که در حمل مواد معدنی فعالند و واگن‌های لبه‌کوتاه که آسیا سیر با استفاده از آن‌ها رکورد حمل کالاهای کانتینری را شکسته است. همچنین بزرگ‌ترین سایت کانتینری در اختیار این شرکت است تا حمل‌ونقل کالاها و محصولات از بنادر صورت گیرد.

تامین مالی از محل افزایش سرمایه، آخرین راهکار است

در ادامه این نشست شاهین چراغی رئیس هیات مدیره و مدیر کارگزاری مهرآفرین به عنوان مشاور عرضه سهام آسیا سیر ارس، به اهمیت حمل‌ونقل ریلی به منظور کاهش تصادفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه سهم عمده‌ای از حمل‌ونقل باری توسط ناوگان ریلی انجام می‌شود، هنوز 26 تن کالا از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود که شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی پتانسیل بالایی برای جذب این بخش جاده‌ای دارند.

به گفته چراغی شرکت‌های ریلی از جمله آسیا سیر ارس از شرایط ثبات و تداوم سود برخوردارند و تعدیل سود بالا و پایین نخواهد داشت به همین دلیل سرمایه‌گذاری در آن‌ها مطمئن‌تر است. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت نیز توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

وی به این موضوع که تمام سهم بازار تقاضای «حآسا» مربوط به فولاد مبارکه نیست و حدود 40 تا 50 درصد همکاری آسیا سیر ارس با مجموعه‌های مس است، اشاره کرد و در خصوص تامین مالی شرکت گفت: با توجه به اینکه آسیا سیر ارس ظرفیت مناسبی برای استفاده از تسهیلات بانکی دارد، تامین مالی از محل افزایش سرمایه، آخرین راهکار ماست.

پرسش و پاسخ‌های نشست خبری «حآسا»

در این نشست خبری، سوال‌هایی در خصوص کشورهای سازنده واگن‌های آسیا سیر ارس، میانگین سنی واگن‌ها، نمایندگی‌های شرکت در کشور و میزان همکاری با شرکت‌های فولاد مبارکه و هرمزگان از سوی خبرنگاران و تحلیلگران مطرح شد که مدیرعامل حآسا و مدیر راهبری و نظارت توکا فولاد به این سوالات پاسخ دادند.

مدیرعامل «حآسا» با اشاره به اینکه 33 درصد حمل‌ونقل‌های شرکت آسیا سیر ارس به محصولات فولاد مبارکه، 33 درصد به فولاد هرمزگان و 33 درصد نیز به محصولات مس سرچشمه و دیگر شرکت‌ها اختصاص دارد، افزود: واگن‌های حآسا عمدتا ساخت روسیه، اوکراین و ایران بوده و بخشی از این واگن‌ها نیز توسط کشور هند ساخته شده‌اند. همچنین میانگین سنی واگن‌ها 17 تا 18 سال و ظرفیت آن‌ها نیز 55 تا 98 تن است.

 به گفته وی آسیا سیر ارس در بندرعباس، اصفهان، تبریز، یزد، سرچشمه و سیرجان نمایندگی‌های فعالی دارد.

فاطمه سادات هاشمی مدیر راهبری و نظارت توکا فولاد نیز در خصوص برنامه شرکت برای افزایش سرمایه با اشاره به اینکه به منظور حفظ تعداد واگن‌ها در ناوگان ریلی و سهم کنونی از بازار، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته، بیان داشت: افزایش سرمایه یکی از این گزینه‌های تامین مالی است که با توجه به ظرفیت شرکت، تسهیلات بانکی در اولویت قرار دارد.

گفتنی است این نشست خبری هم‌زمان از اینستاگرام فرابورس ایران به صورت زنده پخش شد تا مخاطبان آنلاین نیز ضمن امکان ارسال سوالات خود و دریافت پاسخ از سوی مدیران شرکت، در جریان جزئیات نشست قرار بگیرند.