کد خبر: 73322
«کسب‌وکار» بررسی می‌کند

مسیر استانداردسازی صادرات

جدا از عواملی که مسئولان همیشه به عنوان موانع صادراتی از آنها یاد می‌کنند، استاندارد نبودن محصولات صادراتی یک مانع مهم در عدم اقبال این محصولات در بازار جهانی است.

مسیر استانداردسازی صادرات
ثمانه نادری
جدا از عواملی که مسئولان همیشه به عنوان موانع صادراتی از آنها یاد می‌کنند، استاندارد نبودن محصولات صادراتی یک مانع مهم در عدم اقبال این محصولات در بازار جهانی است. این استانداردها که البته در هر کشوری بسته به شرایط فرهنگی و سبک زندگی متفاوت است، تعیین می‌شود. با این حال در سازمان توسعه تجارت جهانی یک‌سری قوانین کلی برای رعایت این استانداردها در نظر گرفته شده است که البته کشور ما به دلیل عدم عضویت در این سازمان به آن پایبند نیست.
به گزارش کسب و کار نیوز، براساس بررسی‌های موجود هر کالا از وقتی تولید می‌شود تا زمانی که در اختیار مصرف‌کننده داخلی و خارجی قرار می‌گیرد، مراحلی از استانداردسازی را طی می‌کند. استاندارد ممکن است محلی، ملی، منطقه‌ای، کشوری و بین‌المللی باشد. البته طبق قانون در سال‌های اخیر برای تسهیل و توسعه صادرات برخی از کالاها مشمول استاندارد اجباری شده‌اند و صادرات آنها در گرو گذر آنها از مراحل استاندارد در داخل کشور است، اما مساله اساسی این است که در حالی که بسیاری از کالاهای داخلی مهر تایید استاندارد را بر خود دارند، اما در کشور‌های دیگر مورد تایید استاندارد قرار نمی‌گیرند. به این دلیل که به اعتقاد کارشناسان، هنوز قوانین استاندارد در کشور ما با استانداردهای جهانی مغایرت دارد و این تفاوت زمانی که یک کالا صادر شده در نظر گرفته
 نمی‌شود.
موضوع دیگر این است که با وجود آشنایی بسیاری از صادرکنندگان با قوانین کشور مبدأ و اهمیت موضوع استاندارد در این مناطق هنوز تلاشی از سوی آنها برای تغییر رویه صورت نگرفته است. ضمن آنکه سیاست‌گذاران صادرات در کشور برای این مساله برنامه‌ای تدوین نکرده‌اند. این مساله بیش از هر چیز نیاز به آگاهی از راهکارهای اساسی برای بهبود کیفیت و استانداردسازی محصولات صادراتی دارد.
برخی سازمان‌های استاندارد را دور می‌زنند
سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی تهران در این رابطه به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: کالا‌هایی که براساس استاندارد داخل کشور تولید می‌شوند، لزوما تایید استاندارد آنها ربطی به بازار صادراتی و استاندارد آن ندارد که بر این اساس بخواهیم صادرات را بر این روال ادامه بدهیم. وقتی کالایی را به بازارهای جهانی صادر می‌کنیم، باید آن کالا هم مطابق استانداردهای داخلی و هم استانداردهای خارجی باشد، به ویژه آنکه باید استانداردهای کشور مقصد را در نظر داشته باشیم، اما مساله این است که در کشور‌های جهان سوم به راحتی صادرکنندگان سازمان‌های بازرسی و استاندارد را دور می‌زنند و کالا را بدون شرایط استاندارد به کشور‌های هدف می‌فرستند. این موضوع البته باعث می‌شود برخی سود ببرند، چراکه در این صورت هزینه‌های کمتری پرداخت خواهند کرد، اما در بلندمدت نام کشور دچار زیان می‌شود. از آنجایی که در همه‌جا برندها معروف هستند، اینگونه مسائل تنها برند را دچار خدشه می‌کند، اما در کشور ما چون برندی نداریم، به اسم کشور تمام می‌شود و صادرات برخی از کالاهای دیگر را اگرچه از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند، با مشکل مواجه خواهد ساخت. برای مثال می‌گویند مواد غذایی یا بهداشتی ایران فاقد استاندارد است. بنابراین ما باید از کالاهای صادراتی در بازارهای ایران نمونه‌گیری کنیم و با متخلفان و کسانی که به این بی‌اعتباری برای کشور دامن می‌زنند، برخورد قاطع داشته باشیم.
رعایت سلسله‌مراتب استانداردسازی
حسن مرادی، استاد دانشگاه نیز با اشاره به اهمیت استاندارد در صادرات محصولات به کشورهای دیگر می‌گوید: در دنیا محصولاتی که اصولا به عنوان کالای تجاری شناخته می‌شوند، در یک سلسله‌مراتبی دسته‌بندی خواهند شد و کلیه کالاهایی که قابل تجارت هستند، مثل نمونه‌های خاص کد‌بندی می‌شوند. در این کشورها انواع میوه‌جات، سبزیجات و محصولات صنعتی در کنار اینکه کد دارند تعریفی نیز برای آنها شناخته می‌شود. کیفیت کالا را هم موسسات استاندارد مشخص می‌کنند. مثلا برای صادرات آدامس این محصول باید از موادی تشکیل شده باشد که برای انسان مضر نباشد و تمام مواد استفاده‌شده در آن به اندازه کافی باشد. بنابراین هر کالایی براساس رعایت چند معیار صادر می‌شود. برای مثال در صادرات یک کالسکه بچه باید به این توجه داشت که این کالسکه قابلیت تا شدن داشته باشد و زمانی که کالسکه تا می‌شود، دست بچه در آن گیر نکند و باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که خیلی راحت باز و بسته شود. این باز و بسته شدن باید با تکیه بر استاندارد باشد. چرخ‌های آن نیز باید ماندگاری خاصی داشته باشند و با چند بار جابه‌جا شدن در خیابان ساییده نشوند. اگر ساییده شوند و از بین بروند، دیگر قابلیت استفاده ندارند. بنابراین در همه کالاهای صادراتی مساله کیفی و ایمنی باید رعایت شود. البته در خوراکی‌ها ضوابط شدیدتری اعمال می‌شود که این محصولات از آفات نباتی و سموم عاری باشد و این مواد در آن نباشد. بنابراین در صادرات مواد غذایی علاوه بر رعایت حداقل نوع بسته‌بندی، نوع رنگ، لیبل و مارک آنها را به گونه‌ای طراحی کنیم که متناسب و اصولی باشد. در صادرات هر محصول باید استانداردهای خاصی را رعایت کرد که این استانداردها مطابق استانداردهای سازمان استاندارد جهانی باشد و درباره محصولات کشاورزی نیز قوانین استاندارد باید مورد ملاحظه قرار بگیرد. بنابراین محصولات داخلی زمانی قابل عرضه است که مطابق با این استانداردها باشد.
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • رونالدو با چهره ای متفاوت در تمرین امروز رئال(عکس)
  • مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌های املاک و مستغلات
  • راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی چابهار با 3 هواپیما تا نوروز 97
  • واگذاری پروژه توسعه فرودگاه چابهار به سرمایه‌گذار خارجی
  • سهم بانوان در ناوگان تاکسیرانی تهران عادلانه نیست
  • سایپایدک ویترین گروه سایپا است
  • آزاد شدن عرضه قلیان در قهوه خانه ها جایگاه نظام سلامت ایران را در دنیا خدشه دار می کند
  • رونمایی از ستاره‌های شماره هشت
  • گزارش تصویری تودیع و معارفه
  • عدم حمایت از کارفرما باعث تضعیف قشر کارگری می شود
  • رفع دغدغه های شغلی و معیشتی پرستاران مورد توجه قرار گیرد
  • علاقه‌مندی بلاروس به افزایش خرید نفت از ایران
  • بازدید مدیرعامل بانک ملت از شرکت فولاد کویر
  • شیوه خصوصی‌سازی پتروشیمی‌ها دلیل برخی مشکلات این صنعت است
  • تهران دیگر تحمل آلودگی را ندارد
  • ناپدید شدن ۵ نفر در حادثه انفجار دکل نفتی در آمریکا
  • سایپا بازهم رکورد زد
  • مشتری در بانکداری دیجیتال، محور توجه بانک است
  • اپل ۲ موبایل جدید می سازد
  • با برگزاری مجمع عمومی مؤسسین سازمان ملی کارآفرینی ایران تأسیس شد
  • سرپرست سازمان منطقه آزاد ارس معرفی شد
  • کارن همایونفر پرکارترین آهنگساز فیلم فجر ۳۶ شد
  • استقبال مسئولین IOMOU از طرح مستندسازی کنترل و بازرسی کشتی ها در بندر چابهار
  • پیشتازی منطقه آزاد ارس در فعالیت‌های قرآنی
  • مدیر جدید مالی سازمان منطقه آزاد قشم منصوب شد
  • نمایش فیلمی از عباس کیارستمی درباره طرح ترافیک
  • مایکروسافت لپ تاپ ۱۸۹ دلاری می سازد
  • دیدار تیم های فوتبال گسترش فولاد تبریز و فولاد خوزستان
  • چشم انداز مثبت صندوق بین المللی پول برای رشد جهانی اقتصاد
  • بازیکنان استقلال هندبالیست شدند
  • وزارت بهداشت، قدرت خرید اسناد خزانه و اوراق مشارکت را در پرداخت بدهی های بخش خصوصی لحاظ کند
  • انتقاد از حاکمیت داروسازان بر صنعت غذا به جای وزارت بهداشت
  • جهانگیری: ایران از سرمایه گذاری شرکت های بلاروس در بخش نفت حمایت می کند
  • هرگونه تغییر در پادگان ۰۶ باید به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد
  • معاملات بورسی بر روی تخته سیاه
  • دلار نقدی به ۴۶۵۰ تومان رسید
  • ذوالفقاری برخی از ابعاد گزارش وزارت کشور به رییس جمهوری را تشریح کرد
  • فاز جدید رجیستری هفته آینده کلید می‌خورد
  • تعامل بانک ها برای پرداخت تسهیلات طرح های اشتغالزایی روستایی و عشایری افزایش می یابد
  • آلودگی جوی بیش از 20 برابر حد مجاز هم مانع خدمت رسانی آبفا به شهروندان استان نشد
  • شرکت ملی حفاری در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی کیش حضور دارد
  • دو کتاب فنی و تخصصی توسط کارشناس مدیریت تولید مناطق نفت خیز جنوب چاپ شد
  • خسارات بیماری به مرغداران ایلامی بررسی می شود
  • خط انتقال گاز دامغان-نکا سبب افزایش اشتغال در استان‌های شمالی شد
  • پیش‌بینی دولت برای فروش نفت بشکه‌ای ۵۰ دلار محقق شد
  • وضعیت ارتباطی روستاهای کشور در فراکسیون اشتغال بررسی شد
  • ارسال پیامک واریز و برداشت برای حسابهای بانک تجارت
  • بازدید مدیرعامل بانک صنعت و معدن از کشتی سازی بوت سرویس کیش
  • مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌های املاک و مستغلات
  • بازدید مدیرعامل بانک ملت از شرکت فولاد کویر