صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد:

قرارداد ایجاد نخستین شتاب‌دهنده تخصصی شهر سلول امضاء شد

قرارداد ایجاد و راه‌اندازی نخستین شتاب‌دهنده تخصصی شهر سلول در حوزه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت میان شرکت مجری پروژه و دانشگاه خوارزمی به امضا رسید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ،در راستای اجرایی شدن تفاهم میان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمد فرهادی وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری، توافق شد. پروژه تاسیس «شهرسلول» به عنوان مجموعه‌ای حائز زیرساخت های توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه ایجاد شود.
این پروژه با هدف شناسایی و توسعه کمی و کیفی شرکت‌های فعال در این حوزه ، آموزش و توانمندسازی شرکتها، گسترش زمینه تولید محصولات سلولی و افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران از بازار سلول‌های بنیادی منطقه طراحی شده است. پروژه «شهرسلول» دارای بخش‌های مختلفی است که یکی از این بخش‌ها شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت است.
از اواخر سال 95 پس از رایزنی‌های اولیه و مبادله نخستین تفاهم‌نامه میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی، تفاهم‌نامه دیگری نیز میان سندیکا بایوتک و دانشگاه خوارزمی به امضا رسید که عملیاتی شدن تفاهم‌نامه ملی را تامین کرد.
در این جلسه که با حضور دکتر مهبودی ریاست هیات مدیره سندیکای زیست فناوری و دکتر سبحان الهی ریاست دانشگاه خوارزمی، دکتر حمیدیه دبیر ستاد سلول های بنیادی برگزار شد قرارداد فیمابین دانشگاه و پیمانکار مجری پروژه که دارای تجارب در عرصه شتاب دهنده است امضا و مبادله شد.
دانشگاه خوارزمی با اخذ مصوبات هیات امنای دانشگاه و تأییدیه بخش حقوقی وزارت علوم زمینه شروع کار را فراهم کردند. مدلی که در این پروژه به اجرا گذاشته می‌شود، تلاش دارد ظرفیت‌های بخش دولتی را با بخش خصوصی کنار هم قرار دهد و زمینه احرای پروژه های ملی را فراهم آورد.
بخش خصوصی اهتمام، استعداد و ظرفیت فراوانی دارد و بخش دولتی نیز دارای منابع فراوان است. کنار هم قرار گرفتن این دو می‌تواند تبدیل به مدل قابل تسری در کشور شود. این مدل میتواند منجر به توسعه تولید و حضور مؤثر دانشمندان جوان در عرصه تجارت و بازار این حیطه بسیار مهم شود .
امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی در مراسم امضا این قرارداد گفت: با اهتمام مجدانه وزارت علوم و معاونت علمی، اهداف بزرگی برای این پروژه دیده شده است و برای اولین بار شرکت های فعال در حوزه سلول های بنیادی دور هم آمده و تامین نیاز های اولیه زمینه شتاب چشم گیر تولید محصولات سلولی را شاهد خواهیم بود .
وی بیان کرد: این شتاب‌دهنده در سطح بین‌المللی دیده شده. و امید داریم این شتاب‌دهنده تا سال 1400 به عنوان «سل سیتی» (شهر سلول‌های بنیادی) در منطقه مطرح شود.
این قرارداد پیوند دانشگاه و صنعت است و می‌توان آن را یک قدم شایسته دانست که قطعاً بعد از اجرا در جای جای کشور الگوبرداری می شود.