صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

از احتمالات تا واقعیت ها

نوبل ادبیات ۲۰۱۷ به کدام نویسنده می رسد؟

در حالی که چیزی تا معرفی برنده نوبل امسال باقی نمانده بیشتر از هر چهره شاخص ادبی دیگری نگوگی وا تیونگو و هاروکی موراکامی از شانس بردن این جایزه برخوردارند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، یک سال پس از این که آکادمی نوبل با انتخاب باب دیلن شوکی به دنیای ادبیات وارد ساخت، گروه داوری آماده هستند تا فردا نام برنده سال ۲۰۱۷ را اعلام کنند.
 
آکادمی که متشکل از ۱۸ سوئدی است که به صورت مخفیانه انتخاب می‌شوند، سرانجام اعلام کرد که پنج‌شنبه همین هفته نام برنده خود در رشته ادبیات را اعلام می‌کند. این برنده با رای اعضای آکادمی و از میان حدود ۳۵۰ چهره ادبی جهانی انتخاب می‌شود. برنده این جایزه ۹ میلیون کرون سوئد برابر ۸۳۲ هزار پوند دریافت می‌کند.
 
این جایزه از سال ۱۹۰۱ تاکنون به ۱۱۳ نویسنده اهدا شده که از این میان ۱۴ نفر زن بودند و ۲۸ نفر به انگلیسی می‌نوشتند و۷۷ تن نویسنده آثار منثور بودند.
 
سال پیش با انتخاب خواننده- ترانه سرای آمریکایی جنجال زیادی به پا شد و این وقتی شدت گرفت که دیلن هیچ احساساتی بروز نداد و برای این رفتار حتی از سوی یکی از اعضای آکادمی بی‌ادب و متکبر خوانده شد. او در مراسم اهدای جایزه نیز شرکت نکرد و به جای آن چهار ماه بعد به سوئد رفت تا جایزه‌اش را در مراسمی خصوصی بگیرد. او گفت متن سخنرانی نوبل را برای این نوشته تا بتواند پول جایزه را دریافت کند و آن را دقیقا در آخرین لحظه به آکادمی ارایه کرد و بدتر از همه بعدا این ادعا مطرح شد که او بخش‌های مهمی از متن سخنرانی‌اش را از وبسایتی با عنوان «اسپارک‌نوتز» برداشته که متون تاثیرگذار نویسندگان محتلف را گرد می‌آورد.
 
از همین رو امسال از چهره‌های متفاوت و عجیب و غریبی برای دریافت این جایزه یاد می‌شود از جورج‌آرآرمارتین نویسنده رمان‌های «بازی تاج و تخت» گرفته تا کنیا وست خواننده جنجالی. برای همین انتظار می‌رود آکادمی امسال دست به انتخابی منطقی‌تر بزند.
 
سایت لادبروکس که چند سالی است به بررسی احتمال‌ها می‌پردازد امسال از شانس یک به چهار برای نگوگی وا تیونگو نویسنده کنیایی و هاروکی موراکامی نویسنده ژاپنی با شانس یک به پنج یاد کرده است.
 
آخرین نویسنده سیاهپوستی که برنده این جایزه شد تونی موریسون نویسنده آمریکایی بود که سال ۱۹۹۳ این جایزه را دریافت کرد. آخرین برنده از آفریقا نیز ول سوینکا نویسنده نیجریه‌ای بود که سال ۱۹۸۶ این جایزه را دریافت کرد.
 
مارگارت آتوود نویسنده کانادایی نیز که به تازگی با ساخت نسخه تلویزیونی از رمان «داستان ندیمه» وی بیش از همیشه مطرح است از شانس یک به ۶ برخوردار است. کو یون شاعر کره‌ای نیز در مکان چهارم قرار دارد و احتمال یک به ۸ برایش درنظر گرفته شده است.
 
دیگر نام‌هایی که مطرح هستند کلودیو مارگیس نویسنده و مترجم ایتالیایی و خاویر ماریس نویسنده اسپانیایی هستند.