صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

به دلیل پژوهش روی ساعت بیولوژیک بدن

نوبل پزشکی به 3 دانشمند آمریکایی تعلق گرفت

جایزه نوبل پزشکی امسال به طور مشترک به سه آمریکایی تعلق گرفت.
به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، این جایزه 825000 پوندی بین سه دانشمندان آمریکایی به نام جفری سی‌هال، مایکل روزباش و مایکل یانگ به دلیل کار بر روی ساعت داخلی بدن موجودات زنده تعلق گرفت.
پژوهش این سه دانشمند آمریکایی درباره این موضوع بوده که چگونه گیاهان، حیوانات و انسان‌ها ریتم بیولوژیکی خود را به گونه‌ای سازگار می‌کنند تا با انقلاب‌های زمین هماهنگ شوند.
این گروه یک ژن در مگس میوه را شناسایی کردند که ریتم روزانه این موجودات را کنترل می‌کند.
این ژن یک پروتئین را در درون سلول رمزگذاری کرده که در طول روز تجزیه می‌شود.
هنگامی که بین این ساعت داخلی و محیط اطراف اختلاف و ناهماهنگی وجود داشته باشد، سلامت موجود زنده تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
در انسان‌ها این ناهماهنگی زمانی پدید می‌آید که "پرواز زدگی" (jet lag) را تجربه می‌کنند.
هر سه برنده این جایزه از ایالات متحده هستند. هال 72 ساله و بازنشسته است اما اکثر وقت خود را در دانشگاه برندایس ماساچوست می‌گذراند.
در حالیکه همکار وی مایکل روزباش 73 ساله و همچنان عضو هیئت علمی دانشگاه برندایس است.
در میان این سه دانشمند که جایزه نوبل پزشکی 2017 را از آن خود کردند، یانگ 68 ساله، در دانشگاه راکفلر در نیویورک کار می‌کند.
Bambos Kyriacou، استاد ژنتیک رفتاری در دانشگاه لستر، که با تمام سه برنده دوست بوده و همکار سابق دو نفر از آنها است، برندگان این جایزه را بسیار متفاوت توصیف کرد.
او درباره دوستان خود اینگونه اظهار نظر کرد:جف (هال) غیر عادی و عجیب و غریب است ... فوق العاده اما عجیب و غریب!
وی در ادامه گفت:هیچ چیز نمی‌تواند مایکل (روزباش) را متوقف کند. او تمام مسائل را تا انتها ادامه داده و حتم دارم که در آزمایشگاه از دنیا خواهد رفت و مایکل یانگ جذاب ترین و شایسته ترین آنهاست، چرا که او مودب و مقبول است، در حالی که دو دوست دیگر من مثل او نیستند، آنها دیوانه‌اند!
برندگان این جایزه 9 میلیون کرون سوئدی (825000 پوند) را به دست آورده و هر یک از آنها با مدالی که نامشان بر روی آن حک شده را دریافت کردند.
سال گذشته "یوشینوری اوسومی" از ژاپن موفق شد جایزه نوبل پزشکی 2016 را برای کار در زمینه اتوفاژی (مکانیسم خودخواری اجزاء سلول) دریافت کند.
در مجموع، از سال 1901 تاکنون 107 جایزه نوبل برای فیزیولوژی یا پزشکی توسط 211 دانشمند به دست آمده که در این میان سهم زنان تنها 12 مورد بوده است.