چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سه شنبه 4 مهرماه

استقبال از سهام پالایشی و رایانه، شاخص بورس را 111 واحد بالا برد

شاخص بورس، امروز (سه شنبه) با استقبال خریداران از سهام های پالایشی و رایانه 111 واحد رشد کرد و در جایگاه 85 هزار و 628 واحدی قرار گرفت.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، در معاملات امروز نمادهای پالایشی و رایانه از سهم اصلی در رشد شاخص برخوردار بودند. بر این اساس، نمادهای شتران (پالایش نفت تهران)، آپ (آسان پرداخت پرشین)، همراه (ارتباطات سیار ایران)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و های وب (داده گستر عصر نوین) در معاملات امروز، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند اما کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) و فخوز (فولاد خوزستان) با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.
افزایش قابل توجه قیمت نفت در روزهای اخیر سبب جذاب شدن و بالا رفتن سهام پالایشگاه ها شده است.
قیمت نفت در بازارهای جهانی امروز، بشکه ای 57 دلار و 87 سنت معامله شد. حتی برخی پیش بینی های خوشبینانه از افزایش قیمت نفت به بیش از 60 دلار حکایت دارد.
در معاملات امروز 896 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 953 میلیارد ریال در 53 هزار و 470 نوبت خرید و فروش شد.
بیشتر شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز از روند صعودی برخوردار بودند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 36 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 47 واحد رشد کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 36 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 34 واحد افزایش یافت.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 38 واحد کاهش یافت اما شاخص بازار دوم بورس 857 واحد بالا رفت.
گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 208 میلیون سهم به ارزش 245 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش 113 میلیارد ریال و کانی های فلزی به ارزش 86 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
در رده چهارم، گروه فراورده های نفتی با معاملاتی به ارزش 84 میلیارد ریال جای گرفت. گروه رایانه نیز با معاملاتی به ارزش 73 میلیارد ریال در رده پنجم قرار گرفت.