صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مونسان خبر داد

سند جامع گردشگری تهیه می‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی از تهیه سند جامع گردشگری خبر داد و گفت: بخش‌های فعال در حوزه گردشگری مورد تقدیر قرار می‌گیرند و مشوق‌هایی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.
 
 مراسم گرامیداشت روز جهانی جهانگردی روز چهارم مهرماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، در این برنامه علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: ۴۷ سال از تصویب روز جهانی جهانگردی در حالی می گذرد که تعداد سفرها در دنیا به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون رسیده است. این رقم باعث شده که طبق گفته رئیس سازمان جهانی جهانگردی گردشگری دارای رتبه سوم در اقتصاد دنیا باشد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، وی گفت: گردشگری امروزه ابزار مناسبی برای دیپلماسی عمومی کشورهاست و از این طریق می‌توان فرهنگ را مبادله و ملت ‌ها را به یکدیگر نزدیک کرد. امروز روز جهانی جهانگردی به نام گردشگری پایدار نامگذاری شده است. این فرصت خوبی است برای آنکه گردشگری بتواند به توسعه پایدار در کشورها کمک کند. این صنعت علاوه بر اثرات بزرگ در حوزه اقتصاد اثرات مهمی در حوزه اجتماعی و زیست محیطی دارد که مولفه های بزرگی از توسعه پایدار به حساب می آید. تاریخ چند هزار ساله ایران با مزیت‌هایش بی‌نظیرش هنوز نتوانسته گردشگری را به جایگاه مناسب خود برساند در حالی که اهمیت آن برای همه فعالان مشخص است.
 
مونسان گفت: هیچ بخشی از اقتصاد جهانی افزایشی که صنعت گردشگری داشته را نداشته است. سهم گردشگری در GDP جهان دو هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است این رقم قابل توجه است. سهم مستقیم صنعت گردشگری در حوزه اشتغال به ۱۰۸ میلیون شغل می رسد. از هر ۱۱ شغل یک شغل مربوط به صنعت گردشگری است. مجلس و دولت باید کمک کنند تا خدمات به کمک گردشگری بیاید تا بتواند اشتغالزایی کرد چون عمده شغل ها در حوزه خدمات است نه صنعت. دست پیدا کردن به یک میلیون شغل امکان پذیر نیست مگر اینکه از گردشگری کمک بگیریم. برنامه مدونی برای ایجاد اشتغال ۱۵۰ هزار نفر در گردشگری و صنایع دستی تهیه شده و برای ریاست جمهوری ارسال شده است.
 
وی تصریح کرد: طبق آمارهای جهانی ایران جزو ۱۵ کشور دنیا در حوزه گردشگری است اما از لحاظ درآمد رتبه ۷۰ را داریم که نشان می دهد سهم ناچیزی از گردشگری در اختیار ماست.
 
وی گفت: در معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ایران ضعیف عمل کرده ایم حتی این معرفی در داخل کشور نیز به خوبی انجام نشده است. رویکرد یکپارچه از سوی تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مورد نیاز است تا بتوان گردشگری را در ریل توسعه ای که مناسب است قرار دهیم.
 
وی گفت: ما برای دولت هزینه تراشی و درخواست کمک بلاعوض نکرده ایم فقط می خواهیم در بخش اعتباری و تسهیلات به ما کمک کنند تا بتوانیم این تسهیلات را در اختیار بخش خصوصی قرار داده تا آنها فعال تر شوند.
 
مونسان از تهیه سند جامع حمایت از گردشگری خبر داد و گفت: امیدواریم این سند بتواند بخش گردشگری ایران را تقویت کند چرا که با رویکرد حمایت از گردشگری خارجی در حال تدوین است. همچنین بخش‌های فعال در حوزه ورود گردشگر مورد حمایت سازمان قرار می‌گیرد و مشوق‌هایی برای آنها در نظر گرفته می شود. آنچه که ما توانسته ایم از مشکلات موجود احصا کنیم این است که زیرساخت‌های گردشگری در ایران مناسب نیست. عدم ثبات مقررات و سیاست‌گذاری‌ها وجود دارد و همچنین با تعدد مراکز تصمیم‌گیری در صدور مجوزها مواجه هستیم امیدواریم طرح جامع گردشگری بتواند ثباتی را در این سیاست گذاری ها برقرار کند. همچنین باید برای خنثی سازی تبلیغات ضدایرانی ساز و کارهایی اندیشه شود و از نیروی کار جوان استفاده کرده و حامی تشکل‌های فعال گردشگری غیردولتی بود. باید استانداردسازی خدمات گردشگری، آمایش گردشگری با رویکردهای منطقه ای، شناسایی مسیرهای گردشگری، ارتقا علمی و سطح دانش گردشگری، کارآفرینی و اشتغالزایی را در دستور کار قرار دهیم.
 
در ادامه این برنامه از تمبر یادبود روز جهانی جهانگردی در سال ۹۶ با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و برخی از نمایندگان مجلس رونمایی شد.
 
برگزاری این برنامه در حالی همزمان با ایام محرم بود که بخشی از این برنامه به اجرای نمایشی در این خصوص اختصاص یافت.
 
همچنین در ابتدای برنامه پخش زنده این مراسم ارتباط مستقیمی با مشهد مقدس برقرار شد.
 
این مراسم با تاخیر یک ساعته برگزار شد و پس از اجرای برنامه های مختلف در ابتدای این برنامه برخی از مهمانان سالن اجلاس سران را ترک کردند.
 
قرار بود در این جلسه رئیس جمهور  و یا معاون اول رئیس جمهور حضور پیدا کنند که هیچ کدام به این برنامه نرسیدند.