صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«مونسان» در روز جهانی گردشگری خبر داد

طرح اشتغال ۱۵۰ هزار نفر تحویل رئیس جمهور شد

معاون رئیس جمهور از ارائه طرح اشتغال برای ۱۵۰ هزار نفر در بخش گردشگری و صنایع دستی به هیأت دولت خبر داد.
علی‌اصغر مونسان در مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری که با حضور جمعی از فعالان این صنعت روز سه‌شنبه (چهارم مهرماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: صنایع دستی و گردشگری در ایجاد اشتغال می‌توانند موثر باشند. بنابراین برنامه مدونی برای ایجاد اشتغال ۱۵۰ هزار نفر در گردشگری و صنایع دستی تهیه شده و برای ریاست جمهوری ارسال شده است. البته اقداماتی در آن لحاظ شده که عمدتا متمرکز بر دریافت اعتبار و تسهیلات بانکی است. ما برای ایجاد این حجم اشتغال درخواست کمک مالی بلاعوض نکرده‌ایم.
 
وی همچنین از تهیه سند جامع حمایت از گردشگری با تمرکز بر بخش‌های فعال در جذب گردشگران خارجی خبر داد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،  رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به آمارهای رشد صنعت گردشگری از قرن نوزدهم میلادی تاکنون اظهار کرد: کشورهایی با جغرافیایی به مراتب کوچکتر از ایران صنعت گردشگری پیشرفته و درآمد بیشتری دارند. حیف است کشوری با تاریخ چند هزار ساله و مزیت‌های میراث فرهنگی، هنوز نتوانسته در گردشگری به جایگاه واقعی برسد و اهمیت این موضوع را برای همه مسئولان تبیین کند.
 
وی با بررسی جایگاه ایران در بین ۱۴۱ کشور جهان در حوزه گردشگری اظهار کرد: در سال ۲۰۱۳ رتبه گردشگری ایران ۹۸ بوده که برای سال ۲۰۱۷ رتبه ۹۳ پیش‌بینی شده است، اما اصلا جایگاه مناسبی برای کشوری با این همه ظرفیت نیست.
 
مونسان ادامه داد: ضعیف‌ترین عملکرد ما براساس گزارش‌های جهانی به بخش زیرساخت خدمات گردشگری برمی‌گردد که رتبه آن برای سال ۲۰۱۷، ۱۱۷ پیش‌بینی شده است که این هم رتبه مناسبی نیست؛ هرچند رفع این چالش به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنمی‌گردد و موضوعی کاملا فرابخشی است.
 
معاون رئیس جمهور به سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی کشور که برای سال ۲۰۱۶، ۲.۹ درصد تعیین شده اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی شده این رشد صعودی باشد و تا افق ۲۰۲۷، سالانه ۲.۶ درصد رشد داشته باشد و سهم آن در تولید ناخالص ملی به ۷.۵ درصد برسد.
 
وی سپس با خطاب قراردادن نمایندگان مجلس و دولت برای بازنگری در وضعیت بودجه این سازمان بیان کرد: امیدواریم کمک کنید تا زیرساخت‌ها توسعه یابد، هرچند که به زعم من، مهم‌تر از زیرساخت، معرفی ایران است که امیدوارم با برنامه‌ریزی منسجم خود را به خوبی به ملل خارجی معرفی کنیم.
 
او همچنین مشارکت بخش خصوصی را برای ریل‌گذاری مناسب و شایسته در گردشگری طلب کرد و در ادامه با اشاره به برخی چالش‌های صنعت گردشگری گفت: پایین بودن استانداردهای کمّی و کیفی در زیرساخت، تعدد مراکز تصمیم‌گیری در صدور مجوزها، اندک بودن سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، ضعف سیستم آموزشی، عدم ثبات مقررات و سیاست‌گذاری‌ها و ضعف تبلیغات و بازاریابی از جمله چالش‌هایی است که برای آن‌ها راهکارهایی در نظر گرفته شده که به مرور اجرا خواهد شد.
 
«مونسان»، گسترش تعاملات جهانی، استفاده از ظرفیت نیروی کار جوان در گردشگری، حمایت و جلب همکاری از فعالان غیردولتی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت، مشخص کردن مسیرهای گردشگری و تهیه نقشه گردشگری، استانداردسازی خدمات و ارتقاء آن، آمایش گردشگری با رویکرد منطقه‌ای، ارتقاء علمی، کارآفرینی آسان و ارزان و اجرای استانداردها برای شکل‌گیری شهر گردشگر را از جمله راهکارهایی برشمرد که برای رفع چالش‌های شناسایی شده در گردشگری در نظر گرفته شده است.