کد خبر: 72577

نگاهی به دلایل گسترش نیافتن کارت‌های شهروندی در ایران

یک کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی با انتقاد از جزیره‌ای عمل کردن بانک‌ها و سازمان‌ها در ارائه خدمات خود بر یکپارچه شدن خدمات کارتی در سطح کشور تاکید کرد.

نگاهی به دلایل گسترش نیافتن کارت‌های شهروندی در ایران
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا محمد آجدانی با اشاره به اهمیت وجود کارت‌های شهروندی در انجام پرداخت‌های خرد در کشور، گفت: حوزه خدمات‌دهی کارت‌های شهروندی بسیار فراتر از کارت‌های اتوبوس یا متروی فعلی است. اهمیت این کارت‌ها علاوه بر سرعت بیشتر و بدون نیاز به پول کاغذی پرداخت‌ها در دادن آمارها به برنامه‌ریزان است، به این صورت که مدیران شهری یا کشوری با رصد میزان استفاده از خدمات مختلف در ساعات مختلف روز می‌توانند برای خدمات‌رسانی بهتر برنامه‌ریزی کنند.
وی با اشاره به سرعت بالای پرداخت‌های آفلاین و بی‌نیازی به ارائه پول کاغذی، اضافه کرد: مزیت اینگونه کارت‌های شهروندی برای شهروندان حل مشکلات پول خرد و رفع معطلی در پرداخت است. برای شهرداری‌ها نیز همین افزایش سرعت باعث خدمات رسانی بهتر به شهروندان و جلوگیری از ایجاد ترافیک یا حرکت قطاری اتوبوس‌ها است.
این کارشناس بانکداری الکترونیکی با تاکید بر اهمیت استفاده از کارت‌های شهروندی در مدیریت ناوگان حمل و نقل شهری، اظهار کرد: زمانی که شهرداری‌ها به میزان استفاده از خدماتشان در طول ساعات روز اشراف داشته باشند، می‌دانند که مثلا در فلان ساعت خاص میزان استفاده شهروندان از مترو به حداکثر خود می‌رسد؛ آنگاه مدیران می‌توانند با فرستادن تعداد قطارهای بیشتر در آن ساعات مشکل ازدحام جمعیت را حل کنند.
آجدانی با اشاره به کارت‌های شهروندی ارائه شده در شهر مشهد، اظهار کرد: کارت‌های توزیع شده در مشهد از نوع Desfire است که از امنیت بالاتر و قابلیت مدیریت بیشتری برخوردار است به این صورت که می‌توان برای برخی اقشار شهروندان مثل دانش آموزان یا سالمندان تخفیف قائل شد، اما نسبت به کارت‌های مشهد، کارت‌های حمل و نقل تهران از نوع Mifare است که به لحاظ امنیتی یا مدیریتی در سطح پایین تری قرار دارد.
وی با اشاره به مدیریت و صدور کارت‌های شهروندی توسط شهرداری‌ها، ادامه داد: در این شرایط امکان توسعه خدمات به خارج از حوزه خدمات حمل و نقل شهری سخت می‌شود. در ایران هنوز یک کارت شهروندی که توسط یک بانک صادر شده و موفق شده باشد را نداریم. یک دلیل این مساله ضرورت وجود محل‌هایی برای شارژ کارت‌های شهروندی است که بسیار هم هزینه بر است، در حالی که شهرداری‌ها این امکان را دراختیار دارند.
این کارشناس بانکداری الکترونیکی با اشاره به دلایل کارمزدی عدم توسعه تجمیع کارت‌ها و خدمات در یک کارت، اظهار کرد: تراکنش‌های خرد که به لحاظ ماهیتی آفلاین هستند قاعدتا کارمزدی ندارند، اما به هرحال نصب دستگاه‌های خوانش کارت هزینه‌هایی دارد که این که چه نهادی یا شخصی باید هزینه‌های آن را پرداخت کند، هنوز مشخص نیست و همین باعث شده است تا طرح تجمیع خدمات در یک کارت توسعه نیابد.
گسترش کارت‌های پلاستیکی در اوایل دهه ۵۰ میلادی آغاز شد. هزینه پایین این کارت‌ها که از جنس پلی وینیل کلراید (PVC) بودند باعث شد تا به سرعت جای کارت‌های کاغذی که تحمل تنش‌های فیزیکی و تغییرات آب و هوا را ندارند را بگیرند. اولین کارت پرداخت در سال ۱۹۵۰ توسط Diners Club به صورت محدود برای اعضای ویژه ساخته شد تا به جای پول نقد از آن استفاده کنند. در ادامه رستوران‌ها و هتل‌ها هم به استفاده از این نوع کارت‌ها اقدام کردند؛ به خاطر همین در آن دوره از آنها به عنوان کارت سفر و سرگرمی یاد می‌شد اما امروزه کارت‌های هوشمند یا کارت‌های شهروندی با استفاده از همین فناوری طراحی و در شهرها به کار گرفته شدند. این کارت‌ها امکان پرداخت کلیه خدمات شهری را به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به پرداخت پول نقد فراهم می‌آورند که هم در سرعت و هم هزینه‌ها موجب صرفه جویی می‌شوند.
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • گام بلند اپل برای تصاحب "شازم"
  • دولت متعهد به پرداخت خسارات تولید کنندگان طیور است
  • طرح فیلترینگ غیرهمسان تکذیب شد
  • کاهش 26 درصدی بودجه معدنی/ بودجه ایمیدرو نصف شد
  • ایبراهیموویچ: حسرت قهرمان نشدن در لیگ قهرمانان را نمی‌خورم
  • صدور سند مالکیت برای ۸۱۰ هکتار اراضی شهری
  • نجات یک خدمه هندی از خطر غرق شدن در بندر بوشهر
  • آسفالت محوطه پروژه‌های مسکن مهر در شهرستان بیجار
  • بافت فرسوده اصفهان جای ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را اشغال کرده است
  • احداث و آسفالت راه روستایی در خراسان شمالی
  • گام های آهسته در سنین پیری نشانه بیماری قلبی است
  • کارکرد قرض‌الحسنه در تامین مالی خرد
  • واقعیت های بودجه 97
  • پیش بینی شوک قیمتی در بازار خودرو
  • شکست آمکار با عزت‌اللهی
  • جای خالی هنرمندان و صنعتگران ایرانی در بازار برلین
  • نمونه موفق بانکداری اسلامی
  • التهاب بازار کاغذ با تناقض گویی مسئولان
  • بسترسازی شغلی قرض‌الحسنه
  • پیشنهاد دوباره فوتسال میانمار به مربی ایرانی!
  • انتقاد وزارت کشاورزی از کند بودن انسداد چاه‌های غیرمجاز
  • راه‌حل دولت برای احیای پتانسیل‌های صنعت دریایی
  • انتخابات سازمان نصر الکترونیکی برگزار می‌شود
  • طعنه تلخ پپ به مورینیو: ترجیح می‌دهم بازنشسته شوم تا اتوبوس پارک کنم
  • نکونام: باید برق را می‌بردیم/ تغییرات ما در نیم‌فصل دوم جزئی است
  • معاونت امور هماهنگی عمرانی برکنار وبه استان لرستان کوچ کرد
  • احسان حدادی: امیدوارم چهارمین مدال طلای آسیا را بگیرم
  • دومین همایش مدیران ارشد بیمه تجارت نو در مشهد برگزار شد
  • شماره سیناکارت دائمی شد
  • رضایت کشاورزان از عرضه جو و ذرت در بورس کالا
  • اختلال تلفنی در مرکز مخابرات شهید مفتح تهران از فردا
  • بودجه وزارت کار برای سال 97 معادل 35.4درصد افزایش یافت
  • رییس جمهوری: ایران باید بتواند از منافع برجام بهره‌‌مند شود
  • اجازه مشارکت وزارت ICT برای توسعه دولت الکترونیکی
  • علیرضا کریمی کشتی‌گیر سرافراز با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد
  • بدهی ۱۸ میلیارد تومانی شرکت مخابرات به دولت
  • اچ تی سی؛ همچنان در سراشیبی افول
  • اعزام ۱۵ جوشکار به مناطق زلزله زده کرمانشاه برای ساخت کانکس
  • افزایش چند مرحله ای قیمت خودرو در سال جاری
  • نقش بی بدیل بانک شهر در توسعه طرح‌های عمرانی کلانشهرها
  • پرداخت 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات به طرح های اقتصاد مقاومتی
  • توافق بانک ملت و گروه صنعتی ماموت برای تقویت سطح همکاری ها
  • فرآیند تصمیم گیری مشتریان چگونه است؟
  • بازدید کارشناسان دفتر هدایت برنامه‌های بازآفرینی از اقدامات بازآفرینی شهر تبریز
  • روش های گسترش برند شخصی در شبکه های اجتماعی
  • درآمدهای معدنی بیشتر می‌شود
  • عرضه حدود ۱۷ هزار تن فرآورده نفتی در بورس انرژی
  • انتصاب جهرودی انتخابی هوشمندانه بوده است
  • چشم انداز بازار گاز جهان ۲۰۱۷ به‌زودی ارائه می‌شود
  • بخشی از منابع درآمدهای نفتی باید به طرح‌های بزرگ اختصاص یابد