صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

علی‌اکبر جلالی، استاد دانشگاه

فرصت های رو به رشد صنعت آی تی

بیش از 25 درصد اقتصاد آینده به سمت IT می رود و از این‌رو در ایران نیز باید به سمتی حرکت کرد که برای به‌کارگیری فناوری اطلاعات در اقتصاد تلاش بیشتری انجام شود.
سرمقاله
همواره تاکید شده است که به ضرورت ورود هوشمندانه و استفاده‌های صحیح و منطقی از علم فناوری اطلاعات و ارتباطات و همگام شدن با پیشرفته‌های روز دنیا در این عرصه توجه شود فرصت های رو به رشد صنعت آی تیکه خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد رشد این صنعت مهم و افزایش کاربردهای آن در اقتصاد بوده ایم. در این میان کارآفرینان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش ویژه‌ای را می‌توانند ایفا ‌کنند. کارآفرینان با به‌کارگیری فناوری اطلاعات در کسب‌وکارهای خود می‌توانند به نقش پررنگ این صنعت در اقتصاد جامه عمل بپوشانند. مشاغل دانش‌بنیان نیز می‌توانند در جهت‌دهی به فناوری اطلاعات در اقتصاد موثر باشند. 
مشاغل دانش‌بنیان به مشاغلی در بازارهای نوین گفته می‌شود که شاغل از دانش و مهارت لازم در استفاده موثر از منابع ملی و جهانی برخوردار بوده و می‌تواند از ابزارهای دسترسی مانند رایانه، تبلت و تلفن همراه هوشمند به صورت حرفه‌ای استفاده کند.به‌طور کلی مشاغل جدید دانش‌محور هستند و فناوری اطلاعات اصولا برای این مشاغل کاربردهای فراوانی دارد. این کسب و کارها باید بتوانند با به‌کارگیری این صنعت و شاخه‌های آن خود را بالا بکشند و از این طریق بتوانند حتی محصولات خود را صادر کنند. فضای مجازی یکی از کاربردی‌ترین شاخه‌های فناوری اطلاعات است که کسب‌وکارها باید بتوانند از فضای مجازی برای فروش محصولات و انجام تجارت استفاده کنند. 
از سوی دیگر در حال حاضر یکی از معضلات و دغدغه‌های اصلی جامعه امروز افزایش بیکاری است که مشاغل دانش‌بنیان بهترین راهکار برای مقابله با بیکاری هستند و این در حالیست که با به‌کارگیری فناوری اطلاعات نقش اشتغالزایی این کسب‌وکارها بیشتر نمود پیدا خواهد کرد.