صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

راهکاری برای استارت‌آپی پایدار و موفق

ذهنیت موسس، کلید بقای کسب‌و‌کار شماست

یادداشتی از زینب ایلگاز درباره ذهنیت موسس که مطالعه آن می‌‌تواند کسب‌وکار شما را متحول کند.
می‌توان گفت امر کارآفرینی بسیار ریسک‌پذیر است که در آن احتمالات علیه ما عمل می‌کنند. طبق گفته‌‌​های دفتر آمار کار، فقط ۵۱درصد احتمال وجود دارد که شرکت جدید شما به عمر پنج سالگی خود برسد. پس اگر دوست دارید که در بلندمدت، یکی از معدود نجات‌یافتگان خوش‌‌​شانس باشید، باید هر آنچه در توان دارید را انجام دهید، تا یک کسب‌​وکار پایدار و مستحکم بسازید. این کار را از همین امروز شروع کنید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از نوپانا، هزاران راه مختلف وجود دارد که با آن​‌ها می‌توانید رشد دائمی شرکت خود را ممکن کنید. من اخیرا کتابی به نام «ذهنیت موسس» را مورد مطالعه قرار دادم و حقیقتا شیفته مفهموم اثر شدم، چرا که  فلسفه​ شخصی‌ام را در متن کتاب یافتم. همیشه بر این باور بودم که کلید رشد دائمی هر شرکت، این است که تک​‌تک اعضای یک تیم (تمامی منابع انسانی) همانند یک موسس فکر و عمل کنند. فارغ از جایگاه یا سابقه، همه باید به نحوی با کار خود روبرو شوند، انگار کسب‌​وکار متعلق به خودشان است و باید حس مسئولیت، پاسخگویی، علاقه و اعتماد به نتایج بلندمدت آن داشته باشند.
همبستگی رشد
زمانی‌که شرکت شما سخت تلاش می‌​کند تا به اهداف رشد خود دست یابد ولی در این میان ناکام می‌ماند، می​‌توان فاکتورهای خارجی مانند اقتصاد مشکل‌​دار یا رقابت شدید را مقصر دانست. اما واقعیت این است که مشکل را می‌​توانید درون شرکت خود پیدا کنید. به‌خصوص زمانی‌که شرکت در مرحله رشد خود، پیچیده​‌تر می​شود، لایه​‌های مدیریتی جدیدی ایجاد می​کند، که می‌​توانند به آسانی منجر به بوروکراسی و فرآیندهای دشوار شوند و هیچگاه به پاسخ نرسند.
ذهنیت موسس، در برابر این معضلات می‌ایستد. به همین دلیل است که باید سعی کنید این ذهنیت را از روز اول در میان اعضای تیم خود نهادینه کنید. کارمندان خود را تشویق کنید تا همان​طور با مسئولیت خود روبرو شوند که یک کارآفرین با استارت‌آپ خود روبرو می‌​شود. آن‌​ها را تشویق کنید تا مالکیت تمام کار را به عهده بگیرند و به آن​‌ها اختیار کامل این کار را بدهید.
تمامی اشکال بوروکراسی را از کار خود حذف کرده و تلاش کنید فرآیندها ساده​‌تر و سازگاری در چیدمان شرکت بیشتر شود. با این عمل، کسب​‌وکار شما کارمندانی متعهد و مصمم خواهد داشت که عهد کرده‌​اند کار را به سطح جدیدی ارتقا دهند. این رویکردی مثبت و همه​‌‌گیر است.
اما چنین چیزی یک شبه اتفاق نمی‌‌​‌افتد. ایجاد ذهنیت موسس نیازمند زمان، تلاش و اراده​ فراوانی است. سه گام زیر برای شروع این فرآیند به شما کمک می‌‌​کنند:
۱. رابطه‌ای​ برمبنای اعتماد با اعضای تیم خود ایجاد کنید
خلق رابطه​ تیمی خوب یکی از کلیدهای اصلی نهادینه ساختن ذهنیت موسس است. ایجاد محیطی سرشار از ارتباطات صادقانه، شفافیت و آزادی به اعضایی که می‌​دانید کارشان را به خوبی انجام می‌‌دهند. کارمندان اعتماد شما را جذب کرده و با آن کار می‌​کنند و سطح پاسخگویی آن‌ها سر به آسمان می‌‌گذارد. خوشبختانه، ما زن​‌ها در خلق این روابط از یک برتری ذاتی برخورداریم. طبق گفته‌​ ژورنال هاروارد بیزینس، رهبران زن در پرورش تیم بسیار بهتر عمل می‌​کنند و زمانی‌که پای ارتباطات، شروع کار و پرورش کارمندان به‌میان می​‌آید، نسبت به مدیران مرد عملکرد بهتری نشان می‌​دهند.
۲. تمامی مشارکت‌​ها را به حساب آورید
در شرکت شما کارهای غیرضروری نباید جایی داشته باشند. تمامی کارهای موجود روی میز هر کارمند باید مستقیما با اهداف اصلی شرکت در ارتباط باشند. در غیر این‌صورت، نباید انجام شوند. اعضای تیم شما باید باور داشته باشند که مشارکت آن‌​ها در محصول یا خدمت نهایی و در شرکت به‌عنوان یک کل تاثیرگذار است.
اهمیت کار کارمندان خود را هر روز به آن‌ها یادآوری کنید. دائما روی این نکته تاکید داشته باشید که انجام کار، به همکاری همه احتیاج دارد. حواستان باشد که تیم بداند همه در کار دخیل هستند، چرا که اگر کارمندان بدانند که تلاش آن​‌ها در انجام کار شرکت و رسیدن آن به اهداف خود نقش دارد، کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهند.
۳. در شادی سرمایه​‌گذاری کنید
مطالعه‌‌​ای در دانشگاه وارویک نشان داده که شادی در محیط کار منجر به ارتقاء بهره​‌‌وری می‌​شود، چرا که استرس، استعفا و غیبت از محیط کار را کاهش می‌دهد. کارمندان خوشحال با احتمال بیشتری ذهنیت موسس را می​‌پذیرند. زمانیکه تیم شما خوشحال باشد، فرهنگ خودمختار به وجود می‌​آید و افراد به جای بوروکراسی به اختیار و عملکرد اهمیت خواهند داد. کارمندان فعال​تر و نوآورتر می‌شوند و تلاش خواهند کرد راه های جلب مشتری را در شرکت بهبود بخشند.
به مرور زمان، شما می‌​توانید در برنامه​‌ها و مزایایی سرمایه​‌گذاری کنید که شادی در محیط شرکت شما را افزایش خواهند داد. به طور مثال کارمندان شما دوست دارند ۵درصد از درآمد سالانه​ خود را به خیریه‌​های محلی اهدا کنند. همین​طور دوست دارند سود شرکت به مصرف مزایای بهتر، افزایش حقوق و سایر انگیزه​‌‌هایی برسد که زندگی شخصی و حرفه​‌ای آن​‌ها را معنادارتر می​‌کند.
از روزی که درهای کسب‌​وکار خود را باز می​‌‌کنید، نهادینه کردن «ذهنیت موسس» یک ضرورت و بهترین راه برای خلق یک محیط سالم و سازنده است که منجر به رشد بلندمدت، پیشرفت حرفه‌​ای و موفقیت فردی می​‌شود. وقتی همه​ کارمندان طوری عمل ​کنند که گویی خود صاحب کسب​‌وکار هستند، شرکت شما وضعیت بهتری نسبت به رقبا خواهد داشت، خدمات بهتری به مشتریان ارائه می‌‌دهد و در نهایت، در بلندمدت موفق‌​تر خواهد بود.