کد خبر: 72406
«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

قهر شاسی بلندها با داخلی‌سازی

خودروهای( SUV) یا همان شاسی‌بلندها در ایران نماد تمکن مالی صاحبان‌شان هستند و با وجود اینکه نسبت به سواری‌های معمولی، نرمی و راحتی کمتری در رانندگی دارند و مصرف سوخت و استهلاک آنها نیز بیشتر است،

قهر شاسی بلندها  با داخلی‌سازی
مجتبی کاوه
خودروهای( SUV) یا همان شاسی‌بلندها در ایران نماد تمکن مالی صاحبان‌شان هستند و با وجود اینکه نسبت به سواری‌های معمولی، نرمی و راحتی کمتری در رانندگی دارند و مصرف سوخت و استهلاک آنها نیز بیشتر است، نه تنها ثروتمندان، بلکه طبقه متوسط نوکیسه نیز استقبال زیادی از آنها می‌کند. در مقابل، صنعت خودروسازی ایران روی خوشی به شاسی‌بلندها نشان نمی‌دهد و تلاش‌هایی که برای داخلی‌سازی این خودروها در کشور می‌شود، تاکنون بی‌سرانجام مانده است. برخی کارشناسان معتقدند داخلی‌سازی شاسی‌بلندها با توجه به تیراژ محدودی که دارند، برای خودروسازان صرفه ندارد، اما برخی دیگر دلایلی غیر از صرفه اقتصادی را در این زمینه دخیل می‌دانند. 
 
سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی شاسی‌بلندها توجیه ندارد
داخلی‌سازی یک خودرو نیازمند پیش‌زمینه‌ها و شرایطی است که درباره خودروهای شاسی‌بلند این شرایط وجود ندارد و به همین دلیل تاکنون شاهد تلاش جدی برای داخلی‌سازی خودروهای شاسی‌بلند در ایران نبوده‌ایم. دبیر انجمن خودروسازان با بیان این مطلب به «کسب‌وکار» می‌گوید: اگر در تعریف داخلی‌سازی به این قائل باشیم که چنانچه کمتر از 30 درصد قطعات یک خودرو داخلی باشد، داخلی‌سازی انجام نشده، در این صورت تقریبا هیچ خودروی شاسی‌بلندی در کشور ما داخلی‌سازی نشده است. احمد نعمت‌بخش می‌افزاید: این موضوع یک علت پایه دارد و آن این است که تقاضای این خودروها به تعدادی نیست که تیراژ تولید بالا برود و سرمایه‌گذاری را توجیه‌پذیر کند. البته طی سال‌های اخیر شاهد استقبال بیشتر طبقات مختلف مردم از این خودروها هستیم و شاید با ادامه این روند سرمایه‌گذاران به تدریج به طرف داخلی‌سازی هم حرکت کنند. 
 
سود واردات مانع داخلی‌سازی شاسی‌بلندهاست
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه سود واردات، کلید علت داخلی‌سازی نشدن بسیاری از محصولات صنعتی در ایران است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: شرکت‌های خودروسازی ما برای محصولات کم‌ریسک‌تر هم تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری و ایجاد زنجیره تولید ندارند و طبعا برای محصولات کم‌تیراژ هم بیشتر تمایل به واردات دارند. داود زارعی با اشاره به واردات مستمر 5 مدل خودروی شاسی‌بلند کره‌ای، دو مدل خودروی شاسی‌بلند چینی، 3 مدل خودروی شاسی‌بلند ژاپنی و همچنین واردات جسته و گریخته مدل‌های مختلف شاسی‌بلند اروپایی به کشور افزود: واردات این خودروها عموما به صورت آماده و حدود 30 درصد هم به صورت ckd انجام می‌شود و کمترین تلاشی برای مذاکره با تولیدکنندگان برای ایجاد خط تولید در ایران یا استفاده از ظرفیت قطعه‌سازان داخلی طی یک دهه اخیر انجام نشده است. وی ورود نهادهایی همچون مجلس به قراردادهای واردات خودروهای شاسی‌بلند را خوستار شد و تصریح کرد: ادامه واردات این خودروها به صورتی که تاکنون انجام شده، دستاورد و حاصلی برای صنعت کشور ما ندارد و سود تولید نصیب کشورهای مبدا و سود واردات هم به جیب واردکنندگان می‌رود، در حالی که بازار کشور ما هم بدون دریافت امتیاز خاصی به تسخیر خارجی‌ها در می‌آید. زارعی خاطرنشان کرد: با توجه به بازار رو به گسترش خودروهای شاسی‌بلند قطعا این وضعیت نیازمند رسیدگی و تغییر است. 

 

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • زنان چهار کرسی وزارت را از آنِ خود کردند
  • نفت به ۴۵ دلار ریزش می‌کند
  • گوشی‌های کارنکرده‌ را فعال کنید
  • خادم برای سرمربیگری چراغ سبز نشان داد
  • رونمایی از اپلیکیشن خانواده سلامت به مناسبت روز جهانی سوادآموزی
  • نحوه همکاری و میزان پیشرفت قراردادهای خودرویی
  • افت صادرات در نیمه اول امسال
  • ایجاد ۴۰۰۰ شغل برای درمان یافتگان اعتیاد
  • «خفه‌گی» به مرز ۳۰۰ میلیون رسید
  • تفرقه، خشونت و تروریسم در همه جا و به هر نامی خطرناک است
  • پایان عمر گروهک‌های تروریستی فرارسیده است
  • واکنش مسی بعد از پیروزی برابر المپیاکوس
  • آغاز فعالیت نخستین نیروگاه بادی شناور جهان
  • جلوگیری از فروش نفت ایران برای ترامپ سخت خواهد بود
  • راهکاری برای افزایش کیفت آب کشور
  • جزئیات اقدامات راه و شهرسازی کامیاران استان کردستان برای رفاه ساکنین مسکن مهر
  • پوشش راه‌های فارس با بیش از هزار راهدار در راهداری زمستانی
  • بازدید مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی از پروژه راهسازی محور دهستان سنگر شهرستان فاروج
  • رفع تصرف از اراضی ملی در داخل شهر سنندج
  • تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق از گازهای مشعل در فاز ۱۲ پارس جنوبی
  • جایگاه های عرضه سی‌ان‌جی کشور به مرز ۱۱ هزار می‌رسد
  • ایران و ایتالیا برای جمع آوری گازهای مشعل تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  • پیش‌بینی ترافیک سنگین درعصر امروز
  • واحد آبگیر فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی بزودی به بهره برداری می‌رسد
  • شهادت شهید حججی موجب اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی است
  • با عضویت در ربات بانک ایران زمین، نزدیکترین شعبه به خود را شناسایی کنید
  • خسروی وفا: بعید می‌دانم انتخابات کمیته المپیک امسال برگزار شود
  • سهم محصولات سایپا در عراق بیشتر می شود
  • تاثیر چشمگیر خدمات نوین بانک شهر بر افزایش بازدید کنندگان نمایشگاه‌های کتاب استانی
  • به زودی شروع تولید اولین خودروی اتوماتیک سایپا در عراق
  • برگزاری کارگاه ارتقای کسب‌ و کار در چابهار
  • همایش ملی زنان و توسعه آذرماه در شیراز برگزار می‌شود
  • تا طرف مقابل برجام را پاره نکند آن را پاره نمی‌کنیم
  • کاهش چشمگیر سرقت در پرایدهای مدل 1386 به بعد
  • طرح رجیستری تلفن همراه مستمر و مداوم اجرا شود
  • جزیره کیش میزبان مدیران ارشد شهرداری های کشور
  • پلاک طلای قلب نیم گرمی (24 عیار) از مجموعه طلای محمد با 18درصد تخفیف
  • محفظه نگهداری قرص طرح کیبورد از فروشگاه آروگو 2 با 13درصد تخفیف
  • شف بسکت از فروشگاه آروگو 2 با 28درصد تخفیف
  • صافی سیلیکونی مرغ از فروشگاه آروگو 2 با 51درصد تخفیف
  • کاپشن ترک پاییزه دو رو از پوشاک پاندا با 40درصد تخفیف
  • ملاقه دایناسور از فروشگاه آروگو 2 با 55درصد تخفیف
  • گیلاس چک بوهمیا از فروشگاه ایده آل با 35درصد تخفیف
  • آباژور سنگ نمک مهرسان از مهرنگار با 40درصد تخفیف
  • مانور دلالان در شکاف قیمت کارخانه و بازار خودرو
  • منتخب تصاویر نخست روزنامه های چهارشنبه بیست و ششم مهر ماه
  • شناسایی و رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان مرند آذربایجان‌شرقی
  • صحت سنجی پلاک امداد خودروهای مجاز در سامانه ۱۴۱
  • اتصال راه‌آهن و فرودگاه برای اولین بار در سطح کشور
  • احداث و آسفالت ۸.۵ کیلومتر راه روستایی در توابع میان جلگه و بخش مرکزی نیشابور