کد خبر: 72406
«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

قهر شاسی بلندها با داخلی‌سازی

خودروهای( SUV) یا همان شاسی‌بلندها در ایران نماد تمکن مالی صاحبان‌شان هستند و با وجود اینکه نسبت به سواری‌های معمولی، نرمی و راحتی کمتری در رانندگی دارند و مصرف سوخت و استهلاک آنها نیز بیشتر است،

قهر شاسی بلندها  با داخلی‌سازی
مجتبی کاوه
خودروهای( SUV) یا همان شاسی‌بلندها در ایران نماد تمکن مالی صاحبان‌شان هستند و با وجود اینکه نسبت به سواری‌های معمولی، نرمی و راحتی کمتری در رانندگی دارند و مصرف سوخت و استهلاک آنها نیز بیشتر است، نه تنها ثروتمندان، بلکه طبقه متوسط نوکیسه نیز استقبال زیادی از آنها می‌کند. در مقابل، صنعت خودروسازی ایران روی خوشی به شاسی‌بلندها نشان نمی‌دهد و تلاش‌هایی که برای داخلی‌سازی این خودروها در کشور می‌شود، تاکنون بی‌سرانجام مانده است. برخی کارشناسان معتقدند داخلی‌سازی شاسی‌بلندها با توجه به تیراژ محدودی که دارند، برای خودروسازان صرفه ندارد، اما برخی دیگر دلایلی غیر از صرفه اقتصادی را در این زمینه دخیل می‌دانند. 
 
سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی شاسی‌بلندها توجیه ندارد
داخلی‌سازی یک خودرو نیازمند پیش‌زمینه‌ها و شرایطی است که درباره خودروهای شاسی‌بلند این شرایط وجود ندارد و به همین دلیل تاکنون شاهد تلاش جدی برای داخلی‌سازی خودروهای شاسی‌بلند در ایران نبوده‌ایم. دبیر انجمن خودروسازان با بیان این مطلب به «کسب‌وکار» می‌گوید: اگر در تعریف داخلی‌سازی به این قائل باشیم که چنانچه کمتر از 30 درصد قطعات یک خودرو داخلی باشد، داخلی‌سازی انجام نشده، در این صورت تقریبا هیچ خودروی شاسی‌بلندی در کشور ما داخلی‌سازی نشده است. احمد نعمت‌بخش می‌افزاید: این موضوع یک علت پایه دارد و آن این است که تقاضای این خودروها به تعدادی نیست که تیراژ تولید بالا برود و سرمایه‌گذاری را توجیه‌پذیر کند. البته طی سال‌های اخیر شاهد استقبال بیشتر طبقات مختلف مردم از این خودروها هستیم و شاید با ادامه این روند سرمایه‌گذاران به تدریج به طرف داخلی‌سازی هم حرکت کنند. 
 
سود واردات مانع داخلی‌سازی شاسی‌بلندهاست
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه سود واردات، کلید علت داخلی‌سازی نشدن بسیاری از محصولات صنعتی در ایران است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: شرکت‌های خودروسازی ما برای محصولات کم‌ریسک‌تر هم تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری و ایجاد زنجیره تولید ندارند و طبعا برای محصولات کم‌تیراژ هم بیشتر تمایل به واردات دارند. داود زارعی با اشاره به واردات مستمر 5 مدل خودروی شاسی‌بلند کره‌ای، دو مدل خودروی شاسی‌بلند چینی، 3 مدل خودروی شاسی‌بلند ژاپنی و همچنین واردات جسته و گریخته مدل‌های مختلف شاسی‌بلند اروپایی به کشور افزود: واردات این خودروها عموما به صورت آماده و حدود 30 درصد هم به صورت ckd انجام می‌شود و کمترین تلاشی برای مذاکره با تولیدکنندگان برای ایجاد خط تولید در ایران یا استفاده از ظرفیت قطعه‌سازان داخلی طی یک دهه اخیر انجام نشده است. وی ورود نهادهایی همچون مجلس به قراردادهای واردات خودروهای شاسی‌بلند را خوستار شد و تصریح کرد: ادامه واردات این خودروها به صورتی که تاکنون انجام شده، دستاورد و حاصلی برای صنعت کشور ما ندارد و سود تولید نصیب کشورهای مبدا و سود واردات هم به جیب واردکنندگان می‌رود، در حالی که بازار کشور ما هم بدون دریافت امتیاز خاصی به تسخیر خارجی‌ها در می‌آید. زارعی خاطرنشان کرد: با توجه به بازار رو به گسترش خودروهای شاسی‌بلند قطعا این وضعیت نیازمند رسیدگی و تغییر است. 

 

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • مزیت  سامانه ارزی
  • مدیریت تقاضای ارز
  • تخلفات تکراری در واردات خودرو
  • ایمیدرو بزرگ‌تر شد
  • بزرگ‌ترین پالایشگر آسیا به کاهش خرید نفت از عربستان ادامه می‌دهد
  • نخستین سکوی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی آماده نصب می‌شود
  • استقلال چهار فینال پیش رو دارد
  • قیمت سبد نفتی اوپک بالای ۷۰ دلار باقی ماند
  • نظام مدیریت و برنامه ریزی کشور باید پاسخگوی مهاجرت فارغ التحصیلان IT باشد
  • تعامل کارگران و کارفرمایان ایلام
  • تحولی اساسی در نظام آزمایشگاهی کشور ایجاد می شود
  • آرامش مردم با حضور پلیس، محقق می شود
  • اختراعات بومی نیازمند حمایت مسئولین است
  • استفاده از کیسه‌های گیاهی در نانوایی‌های برازجان
  • آغاز یازدهمین دوره مسابقات «بهار در بهار» کارکنان و خانواده های پالایشگاه هاشمی نژاد
  • همراه بانک ایران زمین تجربه ای متفاوت
  • الهام گرفتن از سیستم بینایی انسان برای بازشناسی اشیاء
  • وضعیت آرژانتین برای میزبانی المپیک نوجوانان
  • نظارت در دستگاه قضایی بیشتر می شود
  • جدیدترین تیزر و پوستر «جشن دلتنگی» رونمایی شد
  • گازرسانی مناطق استان آذربایجان شرقی امسال پایان می‌یابد
  • صادرات نفت ایران به هند در ماه آوریل رکورد می‌زند
  • لزوم توجه به اصل جانشین‌پروری در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت
  • بدهی گازرسانی پارسال به امسال منتقل شد
  • رتبه 13شاخص کارآفرینی ایران در سال‌2018
  • «اسکندر» باستان‌شناسان و سینماگران را گرد هم می‌آورد
  • فیلم کوتاه ایرانی از جشنواره ساراسوتا جایزه گرفت
  • با انحصار صداوسیما مخالفیم
  • اولویت های پژوهشی بانک دی اعلام شد
  • معاون رئیس جمهورگفت رشد منفی ورود گردشگران خارجی مثبت شد
  • نهال کاری در خوزستان همراستا با مسئولیت های اجتماعی بانک مهر اقتصاد است
  • ثبت نام نامزدهای اتاق های اصناف سراسر کشور از امروز آغاز شد
  • نظام بازار دیدگاه های نوین در حمایت از مصرف کننده و تولید کننده ارائه می دهد
  • متهمان اسیدپاشی خودرو در کرمانشاه دستگیر شدند
  • روحانی: گردشگری از مسیرهای تعامل سازنده با دنیاست
  • دفتر الگوی کشت در قزوین راه اندازی شده است
  • دستگیری ۸۷۱ سارق، قاچاقچی، مالخر و مواد فروش
  • ۴۶درصد تخفیف شلف یخچال و میز
  • ۶۷درصد تخفیف پاک کن MGM A680
  • ۵۷درصد ‌ Spicy Shelf تخفیف قفسه ادویه داخل کابینت
  • ۳۲درصد تخفیف اردو خوری قلب کوچک
  • نمایش کودک هدیه اسرار آمیز در مرکز تولید تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان تا ۵۰درصد تخفیف
  • انیمیشن فیلشاه در سینما تئاتر چاپلین با ۵۰درصد تخفیف
  • شورای عالی استان‌ها طی چهار دوره گذشته هیچ مصوبه و خروجی نداشت
  • ترافیک نیمه‌سنگین در باند جنوبی آزادراه کرج- قزوین
  • فراهم کردن استفاده مثبت از هوش مصنوعی برای همه
  • ورزش بیشتر از مکمل کلسیم احتمال زمین خوردن سالمندان را کاهش می‌دهد
  • ضرب الاجل بازگشت ارز صادراتی
  • ضعف عملکرد متولیان بخش معدن
  • عقب‌نشینی وزارت صنعت از استراتژی خودرو