کد خبر: 72406
«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

قهر شاسی بلندها با داخلی‌سازی

خودروهای( SUV) یا همان شاسی‌بلندها در ایران نماد تمکن مالی صاحبان‌شان هستند و با وجود اینکه نسبت به سواری‌های معمولی، نرمی و راحتی کمتری در رانندگی دارند و مصرف سوخت و استهلاک آنها نیز بیشتر است،

قهر شاسی بلندها  با داخلی‌سازی
مجتبی کاوه
خودروهای( SUV) یا همان شاسی‌بلندها در ایران نماد تمکن مالی صاحبان‌شان هستند و با وجود اینکه نسبت به سواری‌های معمولی، نرمی و راحتی کمتری در رانندگی دارند و مصرف سوخت و استهلاک آنها نیز بیشتر است، نه تنها ثروتمندان، بلکه طبقه متوسط نوکیسه نیز استقبال زیادی از آنها می‌کند. در مقابل، صنعت خودروسازی ایران روی خوشی به شاسی‌بلندها نشان نمی‌دهد و تلاش‌هایی که برای داخلی‌سازی این خودروها در کشور می‌شود، تاکنون بی‌سرانجام مانده است. برخی کارشناسان معتقدند داخلی‌سازی شاسی‌بلندها با توجه به تیراژ محدودی که دارند، برای خودروسازان صرفه ندارد، اما برخی دیگر دلایلی غیر از صرفه اقتصادی را در این زمینه دخیل می‌دانند. 
 
سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی شاسی‌بلندها توجیه ندارد
داخلی‌سازی یک خودرو نیازمند پیش‌زمینه‌ها و شرایطی است که درباره خودروهای شاسی‌بلند این شرایط وجود ندارد و به همین دلیل تاکنون شاهد تلاش جدی برای داخلی‌سازی خودروهای شاسی‌بلند در ایران نبوده‌ایم. دبیر انجمن خودروسازان با بیان این مطلب به «کسب‌وکار» می‌گوید: اگر در تعریف داخلی‌سازی به این قائل باشیم که چنانچه کمتر از 30 درصد قطعات یک خودرو داخلی باشد، داخلی‌سازی انجام نشده، در این صورت تقریبا هیچ خودروی شاسی‌بلندی در کشور ما داخلی‌سازی نشده است. احمد نعمت‌بخش می‌افزاید: این موضوع یک علت پایه دارد و آن این است که تقاضای این خودروها به تعدادی نیست که تیراژ تولید بالا برود و سرمایه‌گذاری را توجیه‌پذیر کند. البته طی سال‌های اخیر شاهد استقبال بیشتر طبقات مختلف مردم از این خودروها هستیم و شاید با ادامه این روند سرمایه‌گذاران به تدریج به طرف داخلی‌سازی هم حرکت کنند. 
 
سود واردات مانع داخلی‌سازی شاسی‌بلندهاست
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه سود واردات، کلید علت داخلی‌سازی نشدن بسیاری از محصولات صنعتی در ایران است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: شرکت‌های خودروسازی ما برای محصولات کم‌ریسک‌تر هم تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری و ایجاد زنجیره تولید ندارند و طبعا برای محصولات کم‌تیراژ هم بیشتر تمایل به واردات دارند. داود زارعی با اشاره به واردات مستمر 5 مدل خودروی شاسی‌بلند کره‌ای، دو مدل خودروی شاسی‌بلند چینی، 3 مدل خودروی شاسی‌بلند ژاپنی و همچنین واردات جسته و گریخته مدل‌های مختلف شاسی‌بلند اروپایی به کشور افزود: واردات این خودروها عموما به صورت آماده و حدود 30 درصد هم به صورت ckd انجام می‌شود و کمترین تلاشی برای مذاکره با تولیدکنندگان برای ایجاد خط تولید در ایران یا استفاده از ظرفیت قطعه‌سازان داخلی طی یک دهه اخیر انجام نشده است. وی ورود نهادهایی همچون مجلس به قراردادهای واردات خودروهای شاسی‌بلند را خوستار شد و تصریح کرد: ادامه واردات این خودروها به صورتی که تاکنون انجام شده، دستاورد و حاصلی برای صنعت کشور ما ندارد و سود تولید نصیب کشورهای مبدا و سود واردات هم به جیب واردکنندگان می‌رود، در حالی که بازار کشور ما هم بدون دریافت امتیاز خاصی به تسخیر خارجی‌ها در می‌آید. زارعی خاطرنشان کرد: با توجه به بازار رو به گسترش خودروهای شاسی‌بلند قطعا این وضعیت نیازمند رسیدگی و تغییر است. 

 

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • رونالدو با چهره ای متفاوت در تمرین امروز رئال(عکس)
  • مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌های املاک و مستغلات
  • راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی چابهار با 3 هواپیما تا نوروز 97
  • واگذاری پروژه توسعه فرودگاه چابهار به سرمایه‌گذار خارجی
  • سهم بانوان در ناوگان تاکسیرانی تهران عادلانه نیست
  • سایپایدک ویترین گروه سایپا است
  • آزاد شدن عرضه قلیان در قهوه خانه ها جایگاه نظام سلامت ایران را در دنیا خدشه دار می کند
  • رونمایی از ستاره‌های شماره هشت
  • گزارش تصویری تودیع و معارفه
  • عدم حمایت از کارفرما باعث تضعیف قشر کارگری می شود
  • رفع دغدغه های شغلی و معیشتی پرستاران مورد توجه قرار گیرد
  • علاقه‌مندی بلاروس به افزایش خرید نفت از ایران
  • بازدید مدیرعامل بانک ملت از شرکت فولاد کویر
  • شیوه خصوصی‌سازی پتروشیمی‌ها دلیل برخی مشکلات این صنعت است
  • تهران دیگر تحمل آلودگی را ندارد
  • ناپدید شدن ۵ نفر در حادثه انفجار دکل نفتی در آمریکا
  • سایپا بازهم رکورد زد
  • مشتری در بانکداری دیجیتال، محور توجه بانک است
  • اپل ۲ موبایل جدید می سازد
  • با برگزاری مجمع عمومی مؤسسین سازمان ملی کارآفرینی ایران تأسیس شد
  • سرپرست سازمان منطقه آزاد ارس معرفی شد
  • کارن همایونفر پرکارترین آهنگساز فیلم فجر ۳۶ شد
  • استقبال مسئولین IOMOU از طرح مستندسازی کنترل و بازرسی کشتی ها در بندر چابهار
  • پیشتازی منطقه آزاد ارس در فعالیت‌های قرآنی
  • مدیر جدید مالی سازمان منطقه آزاد قشم منصوب شد
  • نمایش فیلمی از عباس کیارستمی درباره طرح ترافیک
  • مایکروسافت لپ تاپ ۱۸۹ دلاری می سازد
  • دیدار تیم های فوتبال گسترش فولاد تبریز و فولاد خوزستان
  • چشم انداز مثبت صندوق بین المللی پول برای رشد جهانی اقتصاد
  • بازیکنان استقلال هندبالیست شدند
  • وزارت بهداشت، قدرت خرید اسناد خزانه و اوراق مشارکت را در پرداخت بدهی های بخش خصوصی لحاظ کند
  • انتقاد از حاکمیت داروسازان بر صنعت غذا به جای وزارت بهداشت
  • جهانگیری: ایران از سرمایه گذاری شرکت های بلاروس در بخش نفت حمایت می کند
  • هرگونه تغییر در پادگان ۰۶ باید به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد
  • معاملات بورسی بر روی تخته سیاه
  • دلار نقدی به ۴۶۵۰ تومان رسید
  • ذوالفقاری برخی از ابعاد گزارش وزارت کشور به رییس جمهوری را تشریح کرد
  • فاز جدید رجیستری هفته آینده کلید می‌خورد
  • تعامل بانک ها برای پرداخت تسهیلات طرح های اشتغالزایی روستایی و عشایری افزایش می یابد
  • آلودگی جوی بیش از 20 برابر حد مجاز هم مانع خدمت رسانی آبفا به شهروندان استان نشد
  • شرکت ملی حفاری در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی کیش حضور دارد
  • دو کتاب فنی و تخصصی توسط کارشناس مدیریت تولید مناطق نفت خیز جنوب چاپ شد
  • خسارات بیماری به مرغداران ایلامی بررسی می شود
  • خط انتقال گاز دامغان-نکا سبب افزایش اشتغال در استان‌های شمالی شد
  • پیش‌بینی دولت برای فروش نفت بشکه‌ای ۵۰ دلار محقق شد
  • وضعیت ارتباطی روستاهای کشور در فراکسیون اشتغال بررسی شد
  • ارسال پیامک واریز و برداشت برای حسابهای بانک تجارت
  • بازدید مدیرعامل بانک صنعت و معدن از کشتی سازی بوت سرویس کیش
  • مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌های املاک و مستغلات
  • بازدید مدیرعامل بانک ملت از شرکت فولاد کویر