صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در جریان هشتمین کنفرانس و نمایشگاه تجارت جهان اسلام صورت گرفت

اهدای جایزه زنان پیشرو جهان اسلام به کارآفرین ایرانی

مراسم اهدای جایزه «رانیا» که برای نخستین‌بار توسط سازمان همکاری اسلامی به زنان موفق جهان اسلام اختصاص یافته است،
مراسم اهدای جایزه «رانیا» که برای نخستین‌بار توسط سازمان همکاری اسلامی به زنان موفق جهان اسلام اختصاص یافته است، چهارشنبه شب در محل «مرکز تجارت جهانی پوترای» کوالالامپور و در جریان هشتمین کنفرانس و نمایشگاه تجارت جهان اسلام به 7 زن موفق جهان اسلام در عرصه‌های مختلف داده شد و «مقیمی» زن کارآفرین ایرانی از میان زنان ایرانی تنها زنی بود که موفق به دریافت آن شد. از مالزی 5 زن و از ترکیه نیز یک نفر موفق به دریافت این جایزه شد. 
 
به گزارش کسب و کار نیوز , «حزیما زین‌الدین» از مالزی در حوزه نفت، «صالحا کماردین» از مالزی در حوزه آموزش عالی، «سیبل ارسلان» از ترکیه نویسنده و روزنامه‌نگار، «جمیله ابوبکر» فعال بخش خصوصی مالزی، «موهایانی شمس‌الدین» از رویای بانکی مالزی و «شریفا هاپسان شهاب‌الدین» از مقامات دولتی مالزی 6 زن دیگری بودند که موفق به دریافت جایزه زنان فعال جهان اسلام از «روسما منصور» همسر نخست‌وزیر مالزی شدند. 
کمیته برگزار‌کننده این مراسم در گزارشی هدف از اختصاص جایزه «رانیا» به زنان موفق جهان اسلام را به رسمیت شناختن حقوق زنان سراسر جهان دانست که نمونه‌های موفقی از آنها نیز در جهان اسلام حضور دارند که بدون شک در مسیر موفقیت‌های خود با چالش‌هایی مواجه بوده‌اند. سیده فاطمه مقیمی درباره دریافت این جایزه به «کسب‌وکار» گفت: این مسابقه برای نخستین بار بود که در حوزه زنان اتفاق می‌افتاد و اسم آن مسابقه رانیا یعنی زنان پیشرو در جهان اسلام نام‌گذاری شده است. خوشبختانه توانستم مقام اول را کسب کنم و امیدوارم دریافت این جوایز برای زنان ایرانی تکرار و مسیر آن برای آنها در جامعه نهادینه شود. 
وی با اشاره به اینکه زنان ایرانی توانایی‌های لازم برای ورود به عرصه‌های بین‌المللی را دارند، تاکید کرد: زنان باید هم در افزایش توانایی‌هایی که دارند، تلاش کنند و هم با شناخت قابلیت‌های خود و استفاده از آن در مسائل بین‌المللی و داخلی هوشیار باشند. از سویی باید حضور زنان در جامعه بین‌المللی تعریف شود.  این کارآفرین برتر و فعال اقتصادی توضیح می‌دهد: در کنار توانایی‌هایی که به زنان در این عرصه‌ها یاری می‌بخشد، استفاده و بهره گرفتن از دیگر تجربیات و منابع تجربه‌ای کسانی است که در این موارد موفق بوده‌اند و دیگر اینکه به خود باور داشته باشند و اعتماد به نفس‌شان را بالا ببرند. از دریافت این جایزه به نام زن مسلمان و ایرانی خرسندم و از همه زنان می‌خواهم در هر عرصه‌ای که فعالیت دارند، برای رشد و پیشرفت خود تلاش کنند و البته فرقی ندارد در چه حوزه کسب‌وکاری مشغولند این موفقیت‌ها در هر حوزه‌ای می‌تواند برای زنان به دست آید تا به جایگاهی که مستحق آنهاست، برسند.
«سیده فاطمه مقیمی» زن کارآفرین 59 ساله ایرانی، نخستین رئیس سازمان جهانی تبلیغات IAA در ایران، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران است. وی مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌الملل «سدیدبار» است و در کارگروه‌های مرتبط با موضوع حمل‌ونقل همکاری‌ دارد. مقیمی پیش از این در سال 2012 از سوی بانک توسعه اسلامی (IDB) به عنوان کارآفرین برتر جهان اسلام برگزیده شده بود. 
علاوه بر این، وی در سال 2016 عنوان نخستین کارآفرین برتر زن را در کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه (ACCI) کسب کرد. 
کنفرانس و نمایشگاه تجارت جهان اسلام از 8 سال گذشته با همکاری مالی و سازمان همکاری اسلامی هر سال در کوالالامپور برگزار می‌شود. 
در هر دوره تعداد زیادی از نخبگان و فعالان عرصه‌های مختلف اقتصادی از کشورهای جهان اسلام در این همایش گرد هم می‌آیند و درباره مدل‌های موفق اقتصادی و راهکارهای افزایش سرمایه‌گذاری بحث و رایزنی می‌کنند. 
در این نمایشگاه 400 غرفه برپا شده و حدود 2 هزار نفر از کشورهای مختلف در آن شرکت دارند. کشاورزی، بانکداری و امور مالی، ساخت‌وساز، برق و الکترونیک، انرژی و آب و برق، غذا و نوشیدنی، بهداشت و درمان و داروسازی، تحصیلات عالی، خودرو و هواپیما، مراقبت از زیبایی و آرایشی، مد و پوشاک، املاک و سرمایه‌گذاری، فناوری اطلاعات و هتل و مسافرت غرفه‌های مختلف این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.