صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نکته سلامت

یک روز پرخوری با بدن چه می کند؟

آیا اگر شش روز در هفته سالم غذا بخورید این اجازه را دارید که روز هفتم هرچه خواستید بخورید؟ واقعا چنین چیزی حقیقت دارد؟ نه کاملا؛ تحقیقات نشان داده تنها یک روز پرخوری کردن با غذاهایی که سرشار از چربی های مضر هستند هم می تواند به سلامتتان آسیب وارد کند.
به گزارش کسب و کار نیوز  به نقل از سایت دکتر کرمانی، در این تحقیق محققان 15 فرد سالم را مورد آزمایش قرار دادند و به آنها یک وظیفه بسیار دلپذیر دادند: برای یک روز می توانستند برنامه غذایی سرشار از غذاهای خوشمزه با چربی بالا – مانند سوسیس، تخم مرغ سرخ کرده، برگر، چیز کیک و … – استفاده کنند که مجموعا 78 درصد بیشتر از کالری بود که به صورت روزانه و عادی استفاده می کردند. سپس محققان سطح قند خون این افراد را اندازه گیری کردند و با سطح قند خونشان قبل از این برنامه مقایسه کردند.
نتیجه چه بود؟ یک روز پرخوری با غذاهای پرچرب و مضر باعث شده بود حساسیت بدنشان به انسولین تا 28 درصد پایین بیاید. حساسیت به انسولین یعنی بدن چقدر سریع به انسولین واکنش نشان دهد، هورمونی که به سلول هایتان اجازه می دهد قند را از خون جذب کنند و به عنوان انرژی استفاده اش کنند.
اگر حساسیت به انسولین تان کم شود، ممکن است بدنتان به انسولین بیشتر و بیشتری نیاز پیدا کند تا به کمکش قند خون را جذب کند. در نهایت ممکن است قادر نباشد به اندازه کافی انسولین ترشح کند تا این وظیفه کامل شود. بنابراین در جریان خون قند اضافی انباشته می شود. این حالت می تواند در پایان باعث پیش دیابت یا دیابت شود.
این یافته ها نشان می دهد تنها یک روز پرخوری کردن و استفاده از غذاهای ناسالم می تواند روی قابلیت پردازش قند توسط بدن تاثیر بگذارد.
تولید بیش از حد انسولین توسط پانکراس به صورت مداوم می تواند باعث اختلال در عملکرد پانکراس شود طوری که وقتی بدن به انسولین نیاز دارد نتواند آن را به اندازه کافی در اختیارش قرار دهد.
البته در اینجا چند مورد وجود دارد که باید به آنها اشاره شود: اول اینکه به خاطر نوع طراحی تحقیق، محققان نمی توانند بگویند دقیقا مشکل از کدام قسمت برنامه غذایی است، میزان بالای کالری؟ درصد بالای چربی؟ و یا ترکیبی از هر دو؟
دوم اینکه تحقیقات، اختلال شدیدی در حساسیت به انسولین نشان می دهد اما محققان دقیقا از پیامدهای آن برای سلامت مطلع نیستند. برای مثال محققان به این موضوع نپرداخته اند که در صورت بازگشت فرد به الگوی غذا خوردن معمولی چه اتفاقی می افتد و یا اگر الگوی پرخوری به همان شکل ادامه پیدا کند مشکلاتی که برای انسولین پیش می آید بیشتر خواهد شد یا خیر.
بنابراین برای بررسی این راه ها به تحقیقات بیشتری نیاز است. افراد مستعد برای ابتلا به دیابت نوع 2 – کسانی که فعالیت ندارند و یکجا نشینند و اضافه وزن هم دارند – بیشتر از دیگران دچار مشکلات ناشی از کاهش حساسیت به انسولین می شوند.