صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی

تحقق رشد اقتصادی با جذب سرمایه‌ خارجی

یکی از مولفه‌های لازم برای رشد اقتصادی یا به عبارتی تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی که در حال حاضر روی آن هدف‌گذاری شده، جذب سرمایه‌گذاری و به ویژه سرمایه خارجی است.
سرمقاله
یکی از مولفه‌های لازم برای رشد اقتصادی یا به عبارتی تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی که در حال حاضر روی آن هدف‌گذاری شده، جذب سرمایه‌گذاری و به ویژه سرمایه خارجی است. رشد اقتصادی کشور هنگامی به هدف‌گذاری تعیین‌شده و ایده‌آل خواهد رسید که تمام شرایط را برای حضور سرمایه‌گذار خارجی و امنیت وجود سرمایه خارجی فراهم کند. اقتصاد ایران در زمینه نفت و گاز، معادن، گردشگری و حمل‌ونقل جذابیت‌های فراوانی دارد که این عوامل می‌تواند در جذابیت سرمایه‌گذاری خارجی موثر باشد و دولت باید تمهیداتی را در فضای اقتصادی ایجاد کند که سرمایه‌گذاران با خیال آسوده سرمایه‌گذاری کنند. درست است که در حال حاضر بخش قابل توجهی از اقتصاد از رکود خارج شده است، اما در بسیاری از بخش‌های حساس و تاثیرگذار درگیر رکود هستیم. به عنوان مثال هم‌اکنون در بخش مسکن که خود حدیث مفصلی دارد، در رکود به سر می‌بریم، در حالی که در بخش کشاورزی و خدمات از رکود تا حدود بسیار زیادی که چشمگیر و قابل توجه بود، خارج شده‌ایم. در این راستا نقش سرمایه‌گذاری خارجی را نمی‌توان در نظر نگرفت، چراکه بازیگر اساسی تحقق این اهداف جذب سرمایه خارجی است. رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی و از سوی دیگر تحقق اشتغال 950 هزار نفری در گرو جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است.
اکنون البته آمار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور نشان می‌دهد که وضعیت مناسبی در این زمینه نداریم و جذب سرمایه‌گذار و سرمایه خارجی نیازمند اقدامات اساسی است. میانگین جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم‌اکنون کمتر از 4 میلیارد دلار است، این درحالیست که برآورد این سرمایه‌گذاری در برنامه ششم توسعه سالانه 800 هزار میلیارد تومان است که البته این امر نیازمند تحول اساسی در اقتصاد و جذب سرمایه است. مهم‌ترین فاکتور و عامل جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیش‌بینی سرمایه‌گذاران از اقتصاد است و در حال حاضر سیاست‌های پولی و مالی بی‌ثبات است که این امر می‌تواند به ضرر جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باشد.