صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در مراسم افتتاحیه نخستین گالری مجازی ایران صورت گرفت

شکست تلخ نخستین گالری مجازی ایران

در دومین روز از مرداد ۱۳۹۵ نخستین گالری مجازی ایران با عنوان «گالری ایران هنر؛ نمایشگاه و فروشگاه برخط آثار اورجینال» با حضور علی جنتی وزیر وقت ارشاد افتتاح شد؛ گالری که قرار بود به صورت مجازی آثار هنرهای تجسمی را به فروش برساند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فناوران،جنتی در مراسم افتتاحیه نخستین گالری مجازی ایران گفته بود: امروز که دنیا به سمت تجارت الکترونیکی پیش می‌رود، هنر تجسمی ایران هم باید در این عرصه وارد می‌شد. امیدوارم با حمایت همه بخش‌ها به ویژه مجموعه داران این حرکت نوپا  قدرت بگیرد و در سال آینده شاهد برگزاری اولین سالگرد این مجموعه باشیم.
اما نه تنها جشن سالگرد این گالری مجازی برپا نشد، بلکه در فروش هم موفقیتی کسب نکرد و تمام گردش مالی آن در همان ۲ اثری خلاصه شد که در افتتاحیه ازسوی وزیر ارشاد (به قیمت ۷۰ میلیون ریال) و انتشارات فرهنگ معاصر (به قیمت ۱۵ میلیون ریال) خریداری شد. در واقع این گالری مجازی هرگز نتوانست اثری را به صورت آنلاین بفروشد؛ آثاری که از ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بودند.
هم اکنون گالری ایران هنر که به صورت مجازی اداره می‌شود حتی نماد اعتماد الکترونیکی را که لازمه انجام مبادلات مالی در فضای مجازی است، ندارد و به صورت نیمه تعطیل اداره می‌شود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که این سایت امکان‌هایی مانند رویت حضوری اثر را داشت که خریدار در صورت تمایل می‌توانست تقاضای خود را مطرح کند و برای اطمینان اثر را پیش از خرید از نزدیک ببیند!
سیدجمال هادیان طبائی زواره، رییس شورای سیاست گذاری گالری ایران هنر درباره دلایل شکست این سایت می‌گوید: دلیل نخست این است که آثار هنری جزو ضروریات زندگی مردم نیستند. در ثانی، افزایش جعل آثار هنری و محدود بودن متخصصان تشخیص و قیمت گذاری، اعتماد به سایت‌های هنری را کاهش داده است.
هادیان، یکی از دیگر از عوامل شکست پروژه فروش آثار هنری از طریق فضای مجازی را انحصار هنرهای تجسمی در حلقه برخی دلال‌ها و مجموعه داران می‌داند و می‌گوید: نمی‌دانم چرا بلور ظریف فرهنگ و هنری به دست کسانی می‌افتد که پارکینسون دارند.