صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک مسئول بورس تهران اعلام کرد

اعمال اشد مجازات در صورت اثبات تخلف در معاملات روز گذشته بورس

یک مسئول بورس تهران در واکنش به معاملات مشکوک سهام یک شرکت در روز گذشته، گفت: چنانچه در پیگیری های انجام گرفته مشخص شود تخلفی انجام شده، در هر مرحله ای که باشد برخوردهای انضباطی لازم با اشد مجازات انجام می گیرد زیرا اعتماد سهامداران بسیار مهم است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، در معاملات دیروز سهام 'های وب' (داده گسترعصرنوین) که حدود یک میلیون 622 هزار سهم، مورد داد و ستد قرار گرفت، تنها یک نفر توانست 800 هزار سهم را خریداری کند.
نکته مهم این ماجرا این است که خریداری800 هزار سهم این شرکت در حالی بوده که 2.5 میلیارد تقاضای سهم در نوبت قرار داشتند.
با توجه به این که خرید باید بر اساس نوبت ثبت در سامانه انجام شده باشد، واگذاری یکباره 800 هزار سهم به یک کد، احتمال بسیار کمی دارد، بنابراین انجام این معامله، ابهاماتی را ایجاد کرده است. 
عرضه اولیه شرکت «(داده گسترعصرنوین) در چهار شنبه هفته گذشته (22 شهریورماه) در بورس انجام شد که با توجه به چشم انداز مثبت این شرکت، خرید آن برای سهامداران، جذابیت زیادی داشته است.
انتشار خبر این معامله مبهم، واکنش های گسترده ای را در میان فعالان بازار سرمایه برانگیخت به طوری که برخی خواستار لغو معاملات روز گذشته شدند.
در واکنش به حاشیه های ایجاد شده در معاملات این سهم، یک مسئول شرکت بورس تهران، تاکید کرد که در صورت اثبات تخلف، برخورد شدید صورت خواهد گرفت.
به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، علی صحرایی، معاون بازار شرکت بورس تهران در خصوص معاملات مبهم روز گذشته «های وب» گفت: با توجه به غیر عادی بودن این معامله توسط یک مشتری برخط (آنلاین) منتظر پاسخ از طرف شرکت مدیریت فناوری هستیم.
وی افزود: در این راستا اقدامات اولیه به عمل آمده و شرکت او.ام.اس (شرکت نرم افزاری ثبت سفارش) تا ساعت 9 صبح از ارسال سفارش های برخط ممنوع شد.
صحرایی خاطر نشان کرد: چنانچه در پیگیری های انجام گرفته مشخص شود شرکت کارگزاری یا او.ام.اس تخلفی انجام داده، در هر مرحله ای که باشد برخوردهای انضباطی لازم با اشد مجازات انجام می گیرد زیرا اعتماد سهامداران بسیار مهم است.
معاون بازار شرکت بورس گفت: گزارش فنی مدیریت فناوری مشخص می کند که این اتفاق خطای سامانه یا دخالت انسانی بوده، و چنانچه مشخص شود تخلفی صورت گرفته است به دلیل اهمیت موضوع با اشد مجازات با آن برخورد می شود.
وی با بیان اینکه فعالان بازار یقین بدانند روشن شدن این موضوع برای خود شرکت بورس از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: فرد خریدار امروز به طور خودجوش شروع به عرضه سهام خریداری شده کرده است، اما این اقدام مانعی برای پیگیری حقوقی این موضوع نمی شود و شرکت بورس تا به نتیجه رسیدن نهایی این موضوع را پیگیری می کند.