صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

غلامحسین شافعی در همایش تجاری ایران و فرانسه

ایران کم‌ترین ریسک سرمایه‌گذاری با بیشترین بازدهی در منطقه را دارد

همایش تجاری ایران و فرانسه به چهارمین دیدار اعضای انجمن کارفرمایان فرانسه (مدف بین‌الملل) با فعالان اقتصادی ایران از زمان نهایی شدن برجام تاکنون انجامید.
همایش تجاری ایران و فرانسه با حضور انجمن کارفرمایان فرانسه (مدف بین‌الملل) در اتاق ایران و با حضور رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور برگزار شد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران, غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با ابراز امیدواری نسبت به تداوم تبادل هیئت‌های تجاری که نشانه علاقه‌مندی تجار و صنعتگران دو کشور به همکاری‌های مشترک است، تصریح کرد: ایران و فرانسه از دیرباز روابط اقتصادی ژرف و مستحکمی داشته‌اند که طی دهه اخیر متأسفانه مکرر تحت تأثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته‌ای قرار گرفت. با توجه به شرایط کنونی به وجود آمده در ساختار اقتصادی ایران از سال ۲۰۱۵ میلادی مجدد همکاری‌های اقتصادی ایران و فرانسه، افزایش چشمگیری داشته و روز به روز گسترش یافته است.
 
وی تعداد هیات‌های اقتصادی که بین دو کشور در رفت‌وآمد بوده‌اند را قابل‌توجه خواند و تأکید کرد: طی سال‌های اخیر، هیئت‌های تجاری- اقتصادی بلندپایه متعددی میان دو کشور رفت‌وآمد کرده‌اند و تفاهم‌نامه‌های بسیاری میان بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور به امضا رسیده است. بخش بزرگی از این تفاهم‌نامه‌ها به قراردادهای تعهدآور منتهی شد از جمله تفاهم‌نامه خرید هواپیمای مسافربری ایرباس، همکاری خودروسازان پژو، رنو و شرکت توتال با هدف توسعه پارس جنوبی.
 
رئیس اتاق ایران در ادامه به موقعیت استراتژیک کشور اشاره کرد و گفت: ایران می‌تواند به عنوان پل ارتباطی میان فرانسه و آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه عمل کند و این کشور را به بازار ۴۵۰ میلیونی مرتبط سازد.
 
بر اساس اظهارات شافعی، ایران با تولید ناخالص ملی ۴۲۵ میلیارد دلار، دومین اقتصاد بزرگ منطقه و دومین کشور منطقه به لحاظ جمعیت شناخته می‌شود. در حال حاضر ایران کم‌ترین ریسک سرمایه‌گذاری با بیشترین بازدهی در منطقه را دارد و امکانات مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش‌های انرژی، ترابری، زیرساخت، محیط‌ زیست، فن‌آوری اطلاعات، بهداشت و سلامت، کشاورزی، جهانگردی، خدمات و غیرہ در اختیار دارد.
 
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور ادامه داد: سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید برند واحد و صادرات آن به بازار ۴۵۰ میلیون نفری همسایه‌های ایران، از جمله زمینه‌های همکاری پراهمیتی است که می‌توان نسبت به آنها تأمل کرد.
 
شافعی افزود: از طرف دیگر فرانسه با سطح مبادلات بیش از یک هزار میلیارد دلار با جهان در زمره قدرت‌های مطرح اقتصاد جهان و همواره یکی از منابع تأمین‌کننده کالاهای عمده کشورمان بوده است، در حال حاضر، یکی از اهداف مشترک دو کشور، ارتقای حجم مبادلات تجاری، از سطح کنونی 2 میلیارد و 400 هزار دلار به میزان حداقل دو برابر در سال آتی است که امیدواریم این امر با تلاش‌های بخش‌های خصوصی دو کشور، در آینده نزدیک تحقق یابد.
 
رئیس اتاق ایران یادآور شد: افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور مستلزم رفع موانع بانکی، مشکلات گمرکی، ترانزیتی و ارائه تسهیلات پیرامون صدور روادید تجاری است. امید آن است که در آینده نزدیک با رفع موانع تجاری موجود بتوانیم بستر مناسبی برای تعامل دو کشور و توسعه همکاری‌های تجاری- اقتصادی بین دو کشور پدید آوریم.
 
ایوتیبو دو سیلگی، نایب‌رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه (مدف بین‌الملل) نیز حضور در این همایش را فرصتی برای تقویت تبادلات دو کشور دانست و با اشاره به آخرین دیداری که بین اعضای مدف و اتاق ایران صورت گرفت، تشریح کرد: از آن زمان تا کانون اتفاقات سیاسی مهمی روی داد از جمله آغاز دوره ریاست جمهوری جدید در هر دو کشور. البته با وجود این تغییرات همچنان علاقه‌مندی برای توسعه روابط بین دو کشور وجود دارد و این مهم هیچ تغییری نکرده است.
 
وی فرهنگ علمی و صنعتی دو کشور ایران و فرانسه را نزدیک به هم و بسیار غنی توصیف کرد و گفت: شرکت‌های فرانسوی تنها به دنبال تجارت نیستند بلکه برای شراکت‌های بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کنند.
 
نایب‌رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه حضور 40 شرکت بزرگ و کوچک فرانسوی در اتاق ایران را بیانگر میزان علاقه‌مندی به گسترش روابط اقتصادی دانست و تأکید کرد: انجمن مدف برای کمک به شرکت‌های فرانسوی و شرکای آنها در ایران، مرکزی را دایر کرده است.
 
دراین همایش کامیار آذری، دبیرکل اتاق مشترک ایران و فرانسه و سباستین آندرو، رئیس بخش اقتصادی سفارت فرانسه در تهران نیز ضمن ابراز خرسندی از احیای روابط اقتصادی ایران و فرانسه، حرکت در این مسیر را امیدوارکننده خواندند و برای توسعه آن اعلام آمادگی کردند.
 
در ادامه مذاکرات رو در رو بین فعالان اقتصادی دو کشور انجام شد.