صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گردشگری الکترونیک پتانسیل بالایی برای اشتغالزایی دارد

خدمات آنلاین و گارانتی سفر با «فلایتیو»

تنها 2 درصد از اشتغالزایی در ایران مرتبط با صنعت گردشگری است اما این رقم در ترکیه 2.5 برابر است. این در حالیست که با رشد خدمات آنلاین این صنعت پتانسیل بالایی برای ارزآوری و اشتغالزایی دارد.
تنها 2 درصد از اشتغالزایی در ایران مرتبط با صنعت گردشگری است اما این رقم در ترکیه 2.5 برابر است. این در حالیست که با رشد خدمات آنلاین این صنعت پتانسیل بالایی برای ارزآوری و اشتغالزایی دارد. ساسان نایب، فعال صنعت گردشگری در نشست خبری «گردشگری الکترونیک، چشم‌انداز‌ها و زیرساخت‌ها »با ذکر این آمار به نقل از اتاق بازرگانی ایران گفت: صنعت گردشگری از حالت سنتی در حال تغییر به گردشگری الکترونیک  است. 
به گفته وی، سهم گردشگری الکترونیک در دنیا 85 درصد است اما در ایران این سهم به 15 درصد می‌رسد، اما به سرعت در حال افزایش است و از 2 درصد سال 94 به 15 درصد در حال حاضر رسیده است. موسس «فلایتیو» (سامانه خرید و رزرو آنلاین بلیت هواپیما و قطار) با اشاره به اینکه رتبه ایران در بین150 کشور در حال جذب گردشگر 98 است و این رتبه در بخش گردشگران ورودی به دست آمده است، ادامه داد: 8 درصد از گردشگران ایران گردشگران خارجی هستند و ارزآوری آنها برای کشورمان بسیار اهمیت دارد، اما متاسفانه 92 درصد از گردشگران از ایران خارج می‌شوند. این در حالیست که کشور ترکیه که در همسایگی ایران قرار دارد 60 درصد گردشگری خارجی دارد و 40 درصد سهم گردشگرانی است که از کشور خارج می‌شوند. «فلایتیو» ادامه داد: در حال حاضر بیش از  6 هزار شرکت و آژانس مسافرتی فعالیت دارند که نزدیک به 4 هزارشرکت در تهران هستند و از این تعداد تنها 10 درصد به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و برای رشد نیاز به حمایت و فرهنگ‌سازی دارند. نایب با تاکید بر اینکه درآمد اصلی صنعت گردشگری از ورود گردشگر است، ادامه داد: باید به دنبال بررسی این موضوع باشیم که چطور می‌توانیم ورودی گردشگران را افزایش دهیم و این مهم نیازمند بهبود زیرساخت‌هایی از جمله شبکه خطوط هوایی، حمل نقل ریلی و افزایش کیفیت و خدمات هتل‌هاست. به گفته  مدیر عامل  «فلایتیو»، باید نیاز مسافران خارجی را شناسایی و ابزارهای جذب گردشگر از جمله ویزا، پرواز، خدمات حمل و نقل و هتل و همچنین اطلاعات را تقویت کرد. 
وی با اشاره به اینکه در دولت دوازدهم اقدامات خوبی برای بهبود این زیرساخت‌ها از جمله تقویت و نوسازی خطوط هوایی صورت گرفته است، ادامه داد: به دنبال این هستیم که چطور می‌توانیم این خدمات را به بهترین نحو در اختیار مسافران خارجی قرار دهیم و نقش تسهیل‌گر را در زمینه ارائه خدمات  داشته باشیم. 
مدیرعامل فلایتیو با توجه به نقش گردشگری الکترونیک در اشتغالزایی تاکید کرد: زمانی که کار در شرکت فلایتیو را شروع کردیم 5 نفر بودیم و در حال حاضر 150 نفر در این مجموعه به صورت مستقیم مشغول به کار شده‌اند و نزدیک به 3 برابر این تعداد اشتغالزایی
 غیر مستقیم داشته‌ایم و این نشان می‌دهد گردشگری آنلاین پتانسیل بالایی برای اشتغالزایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم دارد و نیازمند توجه و حمایت است. وی ادامه داد: هر مسافر خارجی به‌طور میانگین 1200 دلار ارزآوری برای کشور دارد. این در حالیست که در سال گذشته بیش از یک میلیون مسافر خارجی توسط سامانه رزرو و خرید آنلاین بلیت «فلایتیو»  جابه‌جا شده است.در ادامه این نشست احسان داوودی بنیان‌گذار و معاون فنی و علی کشفی بنیان‌گذار و معاون بازاریابی«فلایتیو» توضیحاتی درباره فعالیت شبانه‌روزی این شرکت، خدمات آنلاین و پرداخت از طریق کارت‌های شتاب و امکان رزرو در 330 هزار هتل جهان ارائه کردند. 
«فلایتیو»  با ارائه خدمات گردشگری الکترونیک توانسته رتبه نخست ایران در فروش پروازهای بین‌المللی و رتبه اول تا سوم در حمل و نقل ریلی و پروازهای داخلی را از آن خود کند. موسسان « فلایتیو» در پایان با تاکید بر اینکه این مجموعه به دنبال توسعه صنعت گردشگری و خدمات گردشگری آنلاین است، تاکید کردند: این راه نیاز به حمایت دولتی در زمینه ایجاد قوانین و  تسهیلات دارد. 
 لازم به توضیح است شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی «دورپرواز» با قدمت ۵۰ ساله خود در راستای مکانیزه کردن فرایند کسب‌وکار، اقدام به تاسیس« فلایتیو» در سال ۱۳۹۴ کرد. امکان استرداد آنلاین بلیت بدون پرداخت هزینه، پشتیبانی 24 ساعته، رابط کاربری جذاب و و ارائه خدمات به زبان‌های مختلف دنیا از جمله خدمات « فلایتیو» است. 
این شرکت  در دسته کسب و کارهای سریع رشد‌کننده قرار می‌گیرد و با فضای استارت‌آپی اندکی متفاوت است.
 «فلایتیو»سیستم جامع رزرو آنلاین گردشگری و سیستم خرید و رزرو آنلاین بلیت هواپیما، قطار و رزرو هتل است که با آن می‌توانید در هر کجا و هر زمان، بهترین قیمت بلیت پروازهای داخلی، خارجی، قطار و واچر هتل را ببینید و بلیت یا واچر خود را رزرو یا خرید کنید.