چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

مسیر پایدارسازی مشاغل کوچک و متوسط

خانه کارآفرینان ایران مدتی است که با همکاری کمیته امداد امام خمینی همایش‌هایی را با عنوان کارآفرینی، ارزش‌آفرینی، پایداری در کسب‌وکار برای ترویج و کمک به کارآفرینی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد برگزار می‌کند.
محمد جوادی‌قاضیانی
 در این هفته دو همایش با این عنوان برگزار شد تا به ارائه مفاهیم به مددجویان و حضار پرداخته ‌شود. در این همایش اساتید و ‌‌مهمان‌هایی همچون آصف کریمی مدیرعامل خانه کارآفرینان ایران، فریبا جوان معاونت آموزشی خانه کارآفرینان، میثم شفیعی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، مسلم خانی استاد دانشگاه و برخی از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی حضور داشتند. همایش دیروز (دوشنبه) با هدف ارائه مفاهیمی برای پایدار‌سازی کسب‌وکار‌های مددجویان برگزار شد و اساتید و مسئولان به سخنرانی پرداختند.
 در ابتدای همایش آصف کریمی، مدیرعامل خانه کارآفرینان ایران به سخنرانی در مورد اهمیت کارآفرینی و دلایل برگزاری این همایش‌ها پرداخت و کارآفرینی را لازمه توسعه یک کشور و جامعه عنوان کرد. وی گفت: ما باید به دنبال راه‌هایی باشیم که بتوانیم به وسیله آنها کسب‌وکارمان را رشد بدهیم و وارد عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کنیم. 
خوشحالم در کنار جمعی هستم که قدمی را برداشته‌اند و توانسته‌اند با همت شخصی و دریافت حمایت، کسب‌وکاری راه بیندازند و آن را رشد بدهند.
 در راه کارآفرینی از خواندن سرگذشت کارآفرینان بزرگ استفاده کنید و منتظر کمک کسی نباشید. تا زمانی که منتظر کمک کسی باشیم، هیچ اتفاقی برای ما نمی‌افتد. 
در ادامه مراسم میثم شفیعی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران به بیان نکاتی برای فروش موفق در کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط پرداخت و در پایان هم مسلم خانی، استاد دانشگاه مفاهیمی را در حوزه فنون مذاکره و فن بیان مطرح کرد. 
همچنین در پایان این مراسم از صاحبان برخی از کسب‌وکار‌ها که به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته بودند، تقدیر و تشکر به عمل آمد. 
اما برگزاری این نوع همایش‌ها چه ارزشی ایجاد می‌کند و چه سودی برای جامعه به همراه خواهد داشت؟ آیا این همایش‌ها به آن اهدافی که مد نظرشان بوده، رسیده‌اند؟ برنامه آینده خانه کارآفرینان برای ترویج کارآفرینی چیست؟
آصف کریمی، مدیرعامل خانه کارآفرینان:
لزوم کمک به پایدارسازی مشاغل کوچک
این همایش با عنوان پایدارسازی مشاغل مددجویان کمیته امداد برگزار می‌شود. 
یعنی در خدمت عزیزانی هستیم که به هر دلیلی وامی از کمیته امداد دریافت کرده‌اند و کاری را راه‌اندازی کرده‌اند. منظورمان از کار هر چیزی مثلا گرفتن یک تاکسی تا ایجاد یک کارگاه است.
 ما به عنوان خانه کارآفرینان ایران قصد کمک به این عزیزان برای پایدارسازی کسب‌وکار‌شان را داریم. خیلی از این کسب‌وکار‌ها در فروش، برندینگ، بازاریابی، بحث‌های مالی و دیگر موارد مشکلاتی را دارند. هدف عمده ما کمک به آنها برای پایدارسازی کسب‌وکارشان است. 
اغلب این عزیزان صاحبان کسب‌وکار‌هایی‌اند که در واقع بدهکار بانکی و تسهیلاتی هستند. ما قصد کمک به آنها را داریم تا این عزیزان به بدهکاران بیکار تبدیل نشوند. 
در واقع بحث‌های مشاوره شغلی، کارانگیزی و بحث‌های خودکفایی کمیته امداد را انجام می‌دهیم. 
یعنی در سه حوزه خودکفایی، آموزش کارآفرینی و بحث‌های کاریابی به کمیته امداد خدمات ارائه می‌دهیم. یکی از خدماتی که ارائه می‌دهیم،  بحث‌های پایدارسازی است که در این همایش به آن می‌پردازیم. این همایش پنجم از نوع همایش‌هایی است که با جمعیت 500 نفره در حال برگزاری است و نتایج و بازخورد‌های خوبی را تا به این جای کار از برگزاری این نوع همایش‌ها کسب کرده‌ایم. در ضمن با مشاورانی که ما در مناطق مختلف مستقر کرده‌ایم، این عزیزان می‌توانند بحث‌ها و مسائل خود را بعد از همایش هم پیگیری کنند و از مشاوره‌ بهره ببرند. 
وی در ادامه افزود: تعداد مددجویانی که ما قصد ارائه آموزش‌ها و خدمات پایدارسازی کسب‌وکار‌شان را داریم، زیاد است. به‌طور مثال ما در شهر تهران بالغ بر 2500 نفر را داریم که تقریبا همه آنها را پوشش داده‌ایم و در ادامه قصد رفتن به شهرستان‌های استان تهران را داریم. بدین منظور که قصد آشنا کردن آنها با مفاهیم ابتدایی پایدارسازی و در ادامه دادن خدمات مشاوره تخصصی به آنها را داریم. 
 
فریبا جوان، معاونت آموزشی و پژوهشی خانه کارآفرینان و دبیر اجرایی همایش:
انتخاب شغل متناسب با شخص
یکی از دستاوردهایی که این همایش به دنبال داشته، این بوده است که ما اصول ماندگاری یک کسب‌وکار را برای کسانی که متولی کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط هستند، ارائه داده‌ایم. خوشبختانه بعد از بررسی‌هایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که تقریبا به اهدافی که از برگزاری این همایش‌ها داشته‌ایم، رسیده‌ایم. دستاورد بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد، ارتباط خوبی بود که سعی کردیم بین صاحبان کسب‌وکار و سازمان‌های مرتبط با آنها برقرار کنیم.
 ما سعی کردیم که از این فرصت برای معرفی بهتر خدمات کمیته امداد به افراد جامعه و مددجویان استفاده کنیم. سعی کردیم این گردهمایی فضایی برای اطلاع‌رسانی خدمات آموزشی و توسعه کسب و کاری کمیته امداد به جامعه و مددجویان باشد. چون افراد به دلیل اطلاع نداشتن از خدمات و عدم اطلاع‌رسانی درست درباره آنها از داشتن شان محروم می‌شوند. پس در واقع یکی از دستاورد‌های دیگر برگزاری این همایش‌ها معرفی خدمات کسب و کاری کمیته امداد به مردم و جامعه است. از طرف دیگر سعی کردیم که خدمات خانه کارآفرینان را اطلاع‌رسانی کنیم و از حمایت‌ها و خدماتش به جامعه آگاهی‌های لازم را بدهیم. ما تا به حال در مرداد و شهریور حدود 2هزار نفر را به همایش دعوت کرده‌ایم و از خدمات ما استفاده کرده‌اند و این روند ادامه خواهد داشت. 
وی در ادامه افزود: ما باید به این نکته دقت کنیم که یکی از عارضه‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم ، بحث اشتغال است.
 در همین راستا این خدمات را کمیته امداد و خانه کارآفرینان برای رفع این عارضه ارائه می‌دهند. هدف ما در وهله اول این بوده که چه فردی برای چه کاری مناسب است.
 همه افراد  را تشویق به کارآفرینی یا کارمندی نمی‌کنیم و این مورد که چه کسی برای چه کاری مناسب است، به شرایط محیطی و ویژگی‌های رفتاری افراد بر می‌گردد.
 یکی از دستاورد‌های خوب دراین مسیر این بود که دریافتیم باید به مقوله اشتغال با توجه به ویژگی‌های فردی افراد بیشتر توجه کنیم. ما در گذشته فرصت‌های شغلی‌ای را که پیش می‌آمد، بدون توجه به علایق و اهداف‌مان تصاحب می‌کردیم. 
ما باید برنامه‌ریزی داشته‌ باشیم و با توجه به شناخت استعدادهای‌مان مسیر شغلی و کارمان را انتخاب کنیم و به اهداف‌مان دست یابیم.