صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دستگاه‌های مجهز به بلوتوث هک می‌شوند؟

بالغ بر پنج میلیون گوشی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی که به بلوتوث مجهزند، در معرض هک شدن قرار دارند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از وب سایت اینگجت، به تازگی روش جدیدی از هک کردن دستگاه‌های الکترونیکی کشف شده است که به وسیله آن هکرها و مجرمان اینترنتی می‌توانند دستگاهی را که قابلیت بلوتوث آن روشن و فعال است، هک کنند. جالب اینجاست که هکرها برای این کار لازم نیست حتی با دستگاه مورد نظر جفت (pair) شوند.
قابلیت بلوتوث که هم اکنون در بسیاری از گوشی ها، تبلت ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی وجود دارد، به کاربران این اجازه را می‌دهد تا بدون اتصال و به‌صورت وایرلس با سایر دستگاه‌ها اتصال برقرار کرده و به راحتی تبادل اطلاعات کند. البته برخی گوشی ها نظیر آیفون به دلیل امنیت بیشتر، اغلب این قابلیت را ندارند که این در حال حاضر باعث شده است تا این دسته از گوشی‌ها از روش جدید هک از طریق بلوتوث بیشتر در امان بمانند.
این روش جدید از حملات سایبری موسوم به بلو بورن (BlueBorne) است که بسیار خطرناک بشمار می رود چراکه بدون اجازه شخص قربانی، از طریق بلوتوث دستگاه مورد نظر به اطلاعات شخصی کاربر نفوذ کرده و اقدام به انتشار اطلاعات وی می کند.
هک از طریق بلوتوث به هکرها این امکان را می‌دهد تا به هرگونه دستگاهی که به بلوتوث مجهز شده نظیر گوشی، لپ‌تاپ، تبلت، ساعت هوشمند، تلویزیون هوشمند و حتی خودروها ورود پیدا کرده و در صورتی که کاربر بلوتوث دستگاه خود را در فضاهای عمومی روشن کند، می توانند آن را هک کنند.
در اکثر مواقع، ویروس‌ها و بدافزارها زمانی وارد دستگاه‌های الکترونیکی مورد نظر می شوند که کاربران ناخواسته و ناآگاهانه روی لینک یک وب سایت آلوده کلیک کرده و یا فایل مخرب و آلوده ای را دانلود کرده اند. اما درباره روش بلوبورن (هک از طریق بلوتوث) باید گفت که کاربر کافیست بلوتوث خود را روشن کند تا هدف حمله هکرها قرار بگیرد.
ندیر ایزرائیل - کارشناس - دراین باره اظهار می کند:" تنها یک بار کافیست تا بلوتوث شخص قربانی روشن شده تا توسط یک هکر هک شود. سپس بعد از آن، هکر بدون نیاز به اجازه کاربر و یا اتصال دوباره قابلیت بلوتوث، به تمامی اطلاعات گوشی یا دستگاه مورد نظر دسترسی یافته و می تواند از آنها سوءاستفاده کند".
سیستمهای عامل اندروید، مایکروسافت و اخیرا لینوکس در معرض این خطر قرار گرفته اند. به گفته برخی منابع، در نسخه هایی از سیستم عامل iOS نیز احتمال آلودگی از این روش وجود دارد.
این روزها که بازار حملات سایبری و هک کاربران در فضای مجازی و اینترنتی بسیار پر تب و تاب شده است، یکی از بزرگ ترین عوامل خطر، ناآگاهی و سهل انگاری کاربران است. بدین ترتیب که در دنیای امروز در صورتی که افراد برای ورود به فضای گسترده اینترنت، اطلاعات کافی و به روز نداشته باشند و یا در به‌روزرسانی سیستم عامل، نرم افزارهای امنیتی و یا آنتی ویروس های سیستم خود سهل انگاری کنند، دچار صدمات و آسیب های جبران ناپذیری خواهند شد. بنابر آمار منتشر شده، حملات سایبری در سال ۲۰۱۷ میلادی به اوج خود رسیده است.