صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در راستای اصلاحات ساختاری

عربستان قیمت بنزین را ۸۰ درصد گران می‌کند

منابع آگاه اعلام کردند که عربستان سعودی قرار است قیمت بنزین را در ماه نوامبر ۸۰ درصد افزایش دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، به نقل از بلومبرگ انگلیسی، عربستان سعودی در حال بررسی طرحی است که قیمت داخلی بنزین و سوخت جت را در ماه نوامبر افزایش قابل توجهی می دهد.
این در حالی است که عربستان از زمان سقوط بهای نفت در سال ۲۰۱۴ میلادی به دنبال محدود کردن هزینه های خود و کاهش وابستگی به نفت خام است.
همچنین یک منبع آگاه در این باره گفت: دولت عربستان قیمت بنزین را افزایش خواهد داد تا اختلاف قیمت بین المللی آن را در این کشور یکسان کند. بر همین اساس قرار است که قیمت بنزین «گرید اوکتان ۹۱» با ۳۶ سنت افزایش به ۱.۳۵ ریال سعودی برسد که حاکی از جهش ۸۰ درصدی بهای آن دارد.
البته دولت سعودی برنامه افزایش قیمت سایر حامل های انرژی را تا اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی به تاخیر خواهند انداخت.
این منبع آگاه که خواست نامی از او برده نشود، گفت: انتظار می رود مقامات سعودی در ماه جاری یا آینده میلادی در این باره تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنند.
بر پایه این گزارش، اعمال اصلاحات یارانه انرژی بعنوان مولفه کلیدی برنامه عربستان در بازنگری ساختارهای این کشور محسوب می شود؛ ضمن اینکه فروش سهام شرکت های دولتی هم بخشی از برنامه مهم عربستان است.
پیش از این عربستان در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی، قیمت سوخت را افزایش داد و اعلام کرد که برنامه افزایش مجدد قمیت سوخت را در آینده دارد.
گفته می شود کاهش رشد اقتصادی ۵ دهم درصدی سعودی ها در سه ماه نخست سال جاری میلادی آنها را مجبور به بازنگری در اقتصاد خود به دلیل ایجاد چالش در صنعت نفت کرده است.