صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

به بهانه سالروز گرامیداشت مقام استاد شهریار

شهریار، روشنی‌بخش شعر ایران زمین

او را «ملک سخن» می‌نامیدند، شعرهایش به قدری ساده و گیرا بود که مردم کوچه و بازار در کنار فرهیختگان و عارفان همواره شعرهایش را بر زبان داشته و در خلوت خویش می‌خواندند،
 شعرهایش هرگز کهنه نشده و اکنون نیز بعد سال‌ها تکه‌هایی از اشعار این شاعر نامی نقل محافل و مجالس می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، «حسین بهجت تبریزی»، متخلص به شهریار، در سال 1285 در تبریز متولد شد، او شاعری بود که نه تنها در سرودن اشعار ترکی بلکه در اشعار فارسی نیز تبحر داشت، عشق و اخلاص در سراسر اشعار و نوشته‌های این شاعر جاری بوده و کم‌تر کسی است که شهریار و چند بیتی از اشعار او را در خاطر نداشته باشد.
 
استاد شهریار، به قدری در شعرهایش به مقام علم و اخلاص رسیده بود که همگان شعرهایش را درک کرده و با روح و جان خویش شعرهایش را زمزمه می‌کنند، حتی در هنگام سرودن شعر «علی ای همای رحمت»، آیت‌الله مرعشی نجفی از فقهای شیعه در خواب این شعر را شنیده بود، این موضوع خود سندی بر ارزش و جایگاه والای اشعار استاد شهریار است.
 
آثار بسیاری از استاد شهریار هم در شعر فارسی و هم در شعر ترکی به ودیعه مانده است؛ منظومه‌ی "حیدربابا یه سلام" از جمله آثار شهریار و از شاهکارهای زبان ترکی آذری است که به بیش از 80 زبان زنده دنیا ترجمه شده است؛ وی در سرودن قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی استاد بود.
 
سروده‌های استاد شهریار برای نسل‌های بعدی شاعران راه‌گشاست
 
«علی‌اصغر شعردوست» که از شاگردان استاد شهریار بوده و یکی از عوامل به تصویب رسیدن روز بزرگداشت استاد شهریار به عنوان روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی در تقویم رسمی کشور است، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: 27 شهریور ماه، روز گرامیداشت شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت مقام استاد شهریار است، با وجود اینکه طرح را از سال 79 به مجلس ارائه کرده بودیم اما با طی مراحل قانونی، این روز عزیز از سال 81 در تقویم رسمی کشور درج شد.
 
وی با تأکید بر اهمیت گرامیداشت مقام استاد شهریار، اضافه کرد: روز بزرگداشت استاد شهریار، مناسبتی رسمی است که باید به صورت کشوری و چه بسا منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بدان توجه شود؛ استاد شهریار، شاعر معاصر ما بوده و در شعر فارسی و ترکی چکامه‌های بلندی را خلق کرده که این سروده‌ها برای نسل‌های بعدی شاعران فارسی  زبان و شاعران ترک زبان گشاینده‌ی مسیر است.
 
وی خاطرنشان کرد: روز بزرگداشت مقام استاد شهریار که روز بزرگداشت شعر و ادبی فارسی نیز هست، روز تجلیل از شاعران ایران و ترکی آذربایجانی است، قریب به 30 سال است که این شاعر پرآوازه در اوج محبوبیت دار فانی را وداع گفته است؛ شهریار به ما نیازی ندارد بلکه ما به شهریار، راه شهریار و راه شعری شهریار در زندگی خود نیاز داریم.
 
شعردوست در بیان ویژگی‌های شعری استاد و با تأکید بر این‌که استاد شهریار هم به زبان فارسی و هم به زبان ترکی آذربایجانی، آفریننده‌ی شاهکارهای ماندگار و مهم است، تصریح کرد: شاعران دو زبانه، سه زبانه همواره یک زبان شعری داشته و در دیگر زبان‌ها طبع‌آزمایی می‌کنند، اما استاد شهریار تنها شاعری است که هم در زبان فارسی و هم در ترکی آذربایجانی تبحر داشت و این امتیاز منحصر به استاد است.
 
وی افزود: شهریار علاوه بر آثار و اشعار عاشقانه و عارفانه، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز طی زندگی ده‌ ساله‌ی خود، برای رزمندگان، انقلاب، نهادهای انقلابی و ... شعر سروده و حتی به میان رزمندگان رفته و اشعار خود را در میان رزمندگان می‌سرود تا مشوقی برای آنان باشد؛ اشعار وی برای شهدای محراب، نهادهای انقلابی و... امتیاز بزرگی برای استاد بوده و می‌نمایاند که وی با مردم زمان خود زندگی می‌کرد و هرگز گوشه نشین نشد.
 
وی ادامه داد: با این‌که در سال‌روز بزرگداشت مقام استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی هستیم اما این مناسبت ارزشمند جز در چند برنامه‌ی محدود خلاصه نمی‌شود، ما شاهد برگزاری برنامه‌ای درخور این روز بزرگ، نه در سطح استان، نه در سطح استان‌های مربوط به حوزه‌ی شعر ترکی آذربایجانی و نه در سطح ملی نیستیم.
 
وی با بیان این‌که شهریار شاعر بزرگ و ملی ایران است، ادامه داد: این سالروز مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و باید این سال‌روز به صورت ملی گرامی داشته شود؛ این سالروز حدود 17 سال است که در تقویم رسمی کشور مندرج شده اما آنگونه که شایسته است، این روز ملی نشده است.
 
شعردوست خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه هزاران نفر از مقبره‌الشعراء بازدید می‌کنند اما کارهای عمرانی پروژه‌ی ساختمانی در دست احداث اطراف آن که 20 الی 20درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیش از شش ماه است که تعطیل شده و آب و برق آنجا قطع شده است، از مسئولان تقاضا داریم این مسئله را در راس امور خود قرار داده و موضوع را پیگیری کنند.
 
وی گفت: خانه موزه‌ی استاد شهریار نیز نیازمند توجه جدی بوده و همچنین از نظر محتوایی نیز شهریارشناسی، شهریار پژوهی، نشرآثار تولید شده اساتید بزرگ در مورد شهریار، آثار خود استاد شهریار و .. کاملا درخور توجه است.
 
وی در پایان یادآور شد: در سال‌روز بزرگداشت مقام استاد شهریار از مسئولان کشور و مسئولان فرهنگ، هنر، علم و آموزش کشور استدعا داریم که این روز عزیز را که 17 سال است به طور رسمی در تقویم مندرج شده، مورد توجه خود قرار دهند.
 
اندیشه دینی استاد شهریار زیربنای اشعار اوست
 
«ابراهیم اقبالی» شاعر توانای آذربایجان و یکی از اساتید بنام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اهمیت شناخت اشعار استاد شهریار، افزود: اندیشه دینی استاد شهریار زیربنای اشعار او بوده و برای آگاهی از منظومه فکری و فهم شعر این شاعر نامی، باید مبانی اعتقادی و انقلابی اشعار استاد شهریار را شناخت.
 
وی شهریار را نابغه‌ی عالم شعری در قرن معاصر دانست و گفت: اشعار استاد شهریار همه‌پسند بود، او شاعری اجتماعی بود و از زبان مردم شعر می‌سرود ؛ ویژگی های خاص شعری موجود در اشعار استاد شهریار او را "مُلک سخن ایران زمین" کرد.
 
وی با بیان این‌که استاد شهریار در همه موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شعر سروده است، خاطرنشان کرد: استاد شهریار نه تنها در شعر کلاسیک، بلکه در حوزه‌ی شعر معاصر نیز بسیار قوی شعر سروده است.
 
اقبالی با تأکید بر این‌که اشعار استاد شهریار، الهی و معنوی بود، یادآور شد: استاد شهریار «ذولسانین» بوده و در هر دو زبان فارسی و ترکی آذربایجانی، شاهکارهای شعری خلق کرده است.
 
شهریار در سال 1367 رخت خویش را از دنیا بربسته و راهی دیار حق می‌شود، پیکر استاد طبق وصیتش در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شده است، امروز مقبره‌الشعراء نه تنها آرامگاه شهریار و تنی چند از ادبا و علماست، بلکه میزبان هنردوستان و اهالی فرهنگ بوده و همواره نفس های استاد شهریار را در خشت خشت خود به غنیمت دارد.
 
مراسم گلباران و عصر شعر به همراه کارگاه کتابت اشعار استاد شهریار، همزمان با 27 شهریورماه «سالروز بزرگداشت مقام استاد و همچنین روز شعر و ادب فارسی»، راس ساعت 17 در مقبره‌الشعرای تبریز برگزار می‌شود.