صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» بررسی می‌کند

دو راهی تسهیلات‌دهی به بنگاه های فاقد بازار

بحث اعتبارسنجی بانک‌ها که به میان آمد، خیلی از صنایع از فهرست دریافت تسهیلات به این دلیل که قادر به بازپرداخت آن نیستند، کنار رفتند، حال نیز نوبت رسیده است به صنایعی که بازار ندارد.
ثمانه نادری
در حالی که این مساله یعنی رکود و نبود بازار مناسب، خیلی از صنایع را درگیر کرده و مستثنا کردن این صنایع از پرداخت تسهیلات به اعتقاد کارشناسان، به معنای نادیده گرفتن واقعیت‌های بازار در شرایط حاضر است.
به گزارش کسب و کار نیوز به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، نباید تسهیلات به واحدهایی تعلق گیرد که مشکل بازار دارند، چراکه این اقدام تنها در راستای بدهکار شدن آنهاست. وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی چنین صحبتی را به میان آورده که حل مشکل بازار برای صنایع را ضروری دانسته و گفته که باید آن را حل کنیم.محمد شریعتمداری در جلسه مجمع عمومی عادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که ظهر دیروز در محل ساختمان این سازمان برگزار شد، با اشاره به اینکه این سازمان بخشی توسعه‌ای است و باید در راستای رعایت زیرساخت‌های صنعتی و مسائل زیست‌محیطی گام بردارد، اظهار کرد: تاکیدی ندارم منابع مالی در اختیار واحدهایی قرار گیرد که بازار ندارند، ابتدای امر باید مشکل بازار واحدهایی را حل کنیم که نمی‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند و در صورتی که این مساله حل نشود با ارائه تسهیلات تنها در راستای بدهکار شدن آنها گام برمی‌داریم و در نهایت اسم کلاهبردار روی‌شان 
می‌گذاریم. شریعتمداری ادامه داد: بنابراین باید تسهیلات به واحدهایی تعلق گیرد که مشکل بازار ندارند و می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند. درباره واحد‌هایی که مشکل بازار دارند ابتدا باید با برنامه‌ریزی این مشکل را حل کنیم و پس از آن تسهیلات لازم را در اختیارشان قرار دهیم. وی در ادامه با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی و پاکدستی در مجموعه سازمان‌های دولتی به ویژه سازمان‌های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: باید بدانیم که در همه سازمان‌ها رانت وجود دارد، اما آنچه پذیرفتنی نیست، عدم شفافیت است و باید با این مساله مقابله کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه باید در چارچوب قوانین و مقررات و با شرایط یکسان برای کسانی که احراز صلاحیت می‌شوند و اهلیت دارند امکانات ویژه را مدنظر قرار داد، گفت: باید واگذاری شرکت‌ها به افرادی انجام گیرد که اهلیت دارند. امکانات دولت دراختیار ملت ایران است و باید در جهت خدمت به آنها ارائه شود و هر کسی به عنوان طعمه به این امکانات نگاه کند، دشمن ماست. 
ضرورت جهت دهی به سرمایه گذاری
محمدحسین برخوردار، فعال اقتصادی در این رابطه به «کسب‌وکار» می‌گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت خود به سرمایه‌گذاران مجوز می‌دهد. بنابراین اگر برنامه درست و حسابی برای اعطای این مجوزها صادر می‌کرد، سرمایه‌گذاران با مشکل بر نمی‌خوردند. وزارت صنعت باید راهنمای سرمایه‌گذاران باشد و در این مسیر باید از یک دیدگاه 20 یا 30 ساله برای جهت‌دهی به سرمایه‌گذاری مناسب 
برخوردار باشد. 
خیلی از سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌گذاری کردند، اینک با مشکلات زیادی دست به گریبانند یا مساله قاچاق است یا تکنولوژی و... در این شرایط اگر تسهیلاتی به آنها داده نشود، وضع آنها وخیم‌تر می‌شود و سرمایه‌گذار سرمایه خود را از دست خواهد داد. تسهیلات بانکی و وام‌های اعطایی نباید با این بهانه تولید‌کنندگان متوقف شود وگرنه در این صورت خیلی از صنایع از چرخه فعالیت اقتصادی کنار می‌روند. بر همین اساس بر دولت و مسئولان لازم است پرداخت تسهیلات را منوط به شرایطی نسازند که تولید‌کننده را در تنگنا قرار می‌دهد.
مزایا و معایب تسهیلات دهی به صنایع فاقد بازار
ابوالحسن خلیلی، عضو اتاق بازرگانی تهران در این مورد با اشاره به اینکه نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت به صنایع و پرداخت تسهیلات به آنها یک نگاه دوگانه است، می‌گوید: نگاه مثبت درباره عدم پراخت تسهیلات به واحدهایی که بازار مناسب ندارند، این است که از آنجایی که این واحدها بازاری ندارند، هر نوع کمکی هم به آنها کنیم صرفا به معنی به تعویق انداختن مشکل است نه حل اساسی آن. اینک نزدیک به 4 سال است که در شرایط رکود به سر می‌بریم و رکود را تجربه می‌کنیم. در این مدت در قسمت تقاضا تغییری ایجاد نشده است. بنابراین دادن تسهیلات ریالی به این واحدهای راکد به تعویق انداختن مشکل است و اما نگاه منفی به این موضوع این است که این واحدها براساس شرایط زمانی و مکانی ایجاد می‌شوند، تعداد مشخصی پرسنل دارند، مالیات، بیمه و... پرداخت می‌کنند و اینک نیز با این مسائلدرگیرند. زمانی که آنها سرمایه‌گذاری می‌کردند پیش‌بینی این رکود غیر قابل تصور بود. بنابراین در گام ابتدایی باید مشکلات آنها رصد شود و در یک نقشه‌راه مشخص به آنها گفت که چطور باید به سمت عرضه با توجه به مقتضیات بازار حرکت کنند تا امکان بازپرداخت تسهیلات جدید را داشته باشند. با در نظر گرفتن چنین شرایطی پرداخت تسهیلات به این صنایع باید در اولویت دولت قرار بگیرد.