صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

آموزش و ترویج کارآفرینی برای مددجویان کمیته امداد

خانه کارآفرینان ایران با همکاری کمیته امداد امام خمینی همایشی را با عنوان کارآفرینی، ارزش‌آفرینی، پایداری در کسب‌وکار برای ترویج و کمک به کارآفرینی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد برگزار کرد.
محمد جوادی قاضیانی
به گزارش کسب و کار نیوز در این همایش اساتید و ‌مهمان‌هایی همچون آصف کریمی مدیرعامل خانه کارآفرینان ایران، فریبا جوان معاونت آموزشی خانه کارآفرینان، میثم شفیعی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، محسن خانی استاد دانشگاه و برخی از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی حضور داشتند. 
 
رشد کارآفرینی در کشور
آصف کریمی، مدیرعامل خانه کارآفرینان ایران در ابتدای این همایش گفت: ما اینجا جمع شده‌ایم تا فعل خواستن و توانستن را به همراه هم صرف کنیم. عزیزانی که قصد ورود به دنیای کسب‌وکار را دارند، به نوعی خواهان تعریف خودکفایی برای خود هستند. من بسیار خوشحالم که کمیته امداد متولی کسب‌وکار‌های خرد و متوسط شده است. خیلی خوب است که کمیته امداد امام خمینی این امکانات را در اختیار مددجویانش می‌گذارد. ما در خانه کارآفرینان تمام هدف‌مان رشد کارآفرینی در کشور است. تجربیات موفقی را در این زمینه داشته‌ایم. کسب‌وکار‌هایی را داشته‌ایم که از صفر شروع کرده‌اند و بزرگ شده‌اند. ما می‌خواهیم این تجربه را در اختیار مددجویان قرار بدهیم و دلیل اینکه امروز اینجا حضور داریم، ارزش‌آفرین‌تر شدن‌مان است. کشور‌های موفق در حال حاضر کشور‌هایی هستند که قدرت شرکت‌های‌شان زیاد است. آمریکا ابرقدرت است، زیرا کسب‌وکار‌های بزرگی دارد. ما توانایی انجام خیلی از کارها را داریم، ولی سعی نمی‌کنیم آنها را گسترش دهیم. باید شروع کنید تا موفق شوید و وقت بگذارید و آهسته‌آهسته به موفقیت‌های بزرگ دستیابید. 
در این راه از خواندن سرگذشت کارآفرینان بزرگ استفاده کنید و منتظر کمک کسی نباشید. تا زمانی که منتظر کمک کسی باشیم، هیچ اتفاقی برای ما نمی‌افتد. 
آموزش و ترویج کارآفرینی در سطوح مختلف جامعه
فریبا جوان، معاونت آموزشی و پژوهشی خانه کارآفرینان و دبیر اجرایی همایش درباره این همایش به «کسب‌وکار» گفت: خانه کارآفرینان ایران یک سازمان مردم‌نهاد با رویکرد آموزش و ترویج کارآفرینی در سطوح مختلف جامعه است. جامعه مخاطب ما در این همایش افراد تحت پوشش و مراجعان به کمیته امداد هستند. سازمان در ارتباط با ما کمیته امداد است که رویکرد آن بیشتر توانمندی افراد جامعه برای راه‌اندازی کسب‌وکار‌های خرد و متوسط است. با توجه به ماهیت کسب‌وکار‌های خرد و متوسط و آموزش‌های خاصی که طلب می‌کنند، خانه کارآفرینان در ادارات مختلف کمیته امداد مستقر است. در شناسایی افراد مراجعه‌کننده به کمیته امداد به ویژه مددجویان وقت می‌گذاریم، افراد شناسایی و استعداد‌های آنها کشف می‌شود. ما سه گروه خروجی داریم؛ یک گروه کسانی هستند که قرار است آموزش‌های مهارتی ببینند، یک گروه افرادی هستند که برای راه‌اندازی کارشان وام دریافت می‌کنند و یک گروه هم کسانی هستند که قرار است برای کسی کار کنند. وی در ادامه افزود: این برنامه برای کسانی است که وام گرفته‌اند. یعنی کسانی که در سنوات گذشته از طرح‌های کمیته امداد توانسته‌اند وامی را دریافت و کسب‌وکار کوچکی را راه‌اندازی کنند. رویکرد این مراسم‌ها توانمند‌سازی افراد برای بهتر اداره کردن کسب‌وکارشان است. یعنی تمام حضار کارآفرینان و صاحبان مشاغل کوچک در آینده هستند. در این برنامه سعی کرده‌ایم که دو محور فروش، تبلیغات و بازاریابی و محور خلاقیت و نوآوری را داشته باشیم، اما در برنامه‌های جاری هم تنوعی از کارگاه‌های مالی، منابع انسانی و دیگر مفاهیم کسب‌وکاری را داشته‌ایم. هدف ما این است که اول آموزش‌های لازم را به حضار ارائه دهیم و در پایان برنامه هم از بین الگوهای برتر مددجویان افرادی را معرفی کنیم. همانطور که ملاحظه می‌کنید، غالب افراد تحت پوشش کمیته امداد بانوان هستند و این خانم‌ها ممکن است به دلایل مختلف قشر آسیب‌دیده باشند. پس با توجه به این نکته دقت می‌کنیم که آموزش‌ها و مطالبی که عنوان می‌شود قابل استفاده برای بانوان هم باشد. البته آقایان موفقی هم داشتیم که یا به صورت موردی به کمیته امداد مراجعه کردند یا اینکه از بستگان مددجویان بوده‌اند. خیلی از مردم فکر می‌کنند که کمیته امداد صرفا برای مددجویان است و من متوجه این مورد شده‌ام که بخشی از اعتباراتش را هم به مرد سرپرست خانواده برای راه‌اندازی یک کار تخصیص می‌دهد و مورد آخر هم به هر حال مشتری کسب‌وکار را زنده نگه می‌دارد و ما اگر بتوانیم این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم که از کسب‌وکار‌های مددجویانکمیته امداد حمایت شود تا کسب‌وکار آنها باقی بماند، موفق عمل کرده‌ایم. 
باید خاص باشید
در ادامه میثم شفیعی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و متخصص بازاریابی و فروش به صحبت درباره پیش‌نیاز‌های فروش موفق برای کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط پرداخت و گفت: برای اینکه رهبر یک بازار شوید سه رکن در سه راس مثلث وجود دارد. رکن اول تلاش و پشتکار است. تمام مدیران موفق دنیا برای کارشان از جان مایه می‌گذارند و با تمام وجود تلاش می‌کنند و سختی‌ها و شکست‌ها آنها را ناامید نمی‌کند و باز به راه خود ادامه می‌دهند تا به هدف خود دست یابند. رکن دوم شانس است که یک عبارت عوامانه است، ولی من شانس را خواست خدا برای انسان تعریف می‌کنم و خدا برای همه می‌خواهد. رکن سوم عشق است، کسانی که برند می‌شوند عاشق کارشان هستند و با اشتیاق به کارشان می‌رسند. وی در ادامه گفت: قبل از شروع کسب‌وکارتان حتما مثلث خودتان را به وجود بیاورید و حتی اگر لازم است خودتان را تغییر دهید. افراد عاشق چون سودای به دست آوردن معشوق‌شان را دارند تمام فکرشان کسب ‌و رسیدن به معشوق می‌شود و منظور من از معشوق در اینجا کار مورد علاقه هر شخص است. همه ما مدت‌هاست که یک راه تکراری را طی می‌کنیم و باید یک جایی این ساختار و راه تکراری را بشکنیم. ما باید در تمام مراحل خدا را در ذهن‌مان داشته باشیم و از مسیر لذت ببریم. در حال حاضر پیشرفتی که در عرضه وجود داشته است را در تقاضا شاهد نبوده‌ایم و این باعث ایجاد رقابت سنگین بین کسب‌وکار‌ها شده که ماحصل این تاثیر و شرایط قدرت گرفتن مشتری است. پس برای موفقیت در کسب‌وکارتان و داشتن یک فروش موفق باید کسب‌وکار خودتان را از مشتری شروع کنید. باید نسبت به رقبای‌تان مزیت رقابتی و چیزی را داشته باشید که دیگران ندارند. موفقیت یک کسب‌وکار پول نمی‌خواهد و مولفه‌های اصلی ایده و خلاقیت هستند. به شرط عاشق بودن به پول احتیاجی ندارید. برای موفقیت به یک خدمت خاص نیاز دارید و اینکه خاص باشد. 
افزایش خلاقیت و ایده‌پردازی
در ادامه مراسم محسن خانی، استاد دانشگاه و مدرس خلاقیت و نوآوری با تشکیل کارگاهی به بیان مفاهیم خلاقیت و نوآوری پرداخت. در این کارگاه حضار به گروه‌های سه نفره تقسیم شدند و هر گروه به بیان ایده‌های خود پرداختند.محسن خانی به بیان گام‌های خلاقیت پرداخت و 7 گام آن را سوال، مطالعه و تمرکز، تغییر و دگرگونی، گذر از دوره کمون، جرقه، تایید و اثبات و گام آخر را اجرا عنوان کرد و به تشریح هرکدام از گام‌ها پرداخت. در پایان مراسم همصاحبان کسب‌وکارهای برگزیده نتخابشدند و از آنها تقدیر و تشکر به عمل آمد.