صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر فنی بزرگترین سامانه هوشمند حمل‌ونقل ایران، از وب‌اپلیکیشن اسنپ می‌گوید

محصول تازه اسنپ برای کاربران انواع سیستم‌عامل‌ها

مدیر فنی بزرگترین سامانه هوشمند حمل‌ونقل ایران اعلام کرد که محصول تازه اسنپ برای کاربران انواع سیستم‌عامل‌ها عرضه شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، سامانه هوشمند حمل‌ونقل اسنپ به تازگی نسخه وب خود را به آدرس app.snapp.ir در دسترس کاربرانش قرار داده است. انتشار وب‌اپلیکیشن اسنپ امکان دسترسی طیف گسترده‌ای از مخاطبان تاکسی‌های آنلاین را به این سامانه فراهم می‌کند. با توجه به وضع تحریم‌های اخیر ایران از سوی فروشگاه‌های اینترنتی اپل و گوگل‌ و حذف اپلیکیشن‌های ایران از این فروشگاه‌ها، انتشار نسخه وب اسنپ راهکار هوشمندانه این سامانه اینترنتی حمل‌ونقل به حساب می‌آید.
 
برای آشنایی بیشتر با تیم‌ فنی اسنپ و جزئیات محصول جدید آنها با حسین مرادقلی، مدیر فنی این سامانه، به گفتگو نشستیم تا با کارآیی وب‌اپلیکیشن اسنپ بیشتر آشنا شویم. مرادقلی در این گفتگو به پرسش برخی از کاربران اسنپ درباره دلایل بروز اختلال موقت این سامانه در روزهای گذشته نیز پاسخ داد.
 
* دلیل اصلی شما برای انتشار وب‌اپلیکیشن اسنپ‌ در بازه زمانی کنونی چیست؟ و چرا وقتی محدودیت دسترسی تنها متوجه کاربران بلک‌بری و ویندوزفون‌ بود این نسخه را منتشر نکردید؟
 
- تا حدود سه هفته پیش کاربران ما می‌توانستند مشخصا روی دو پلتفرم اندروید و آی‌اواس از سرویس‌های اسنپ استفاده کنند. طی هفته‌های گذشته اپلیکیشن اسنپ از روی فروشگاه‌های اپل و گوگل حذف شد و عملا کاربران جدید در سیستم‌عامل آی‌اواس راهکاری برای دسترسی به اپلیکیشن اسنپ نداشتند. این موضوع باعث شد به راه‌اندازی وب‌اپلیکیشن سرعت دهیم و در کمتر از سه هفته نسخه اولیه آن را آماده کنیم. آمارها نشان می‌دهد که سیستم‌عامل‌هایی مثل بلک‌بری و ویندوزفون‌ کمتر از ۵ درصد از سهم بازار اسنپ را در اختیار دارند و همین مسئله باعث شد که آنها را در اولویت نداشته باشیم.
 
* با توجه به اینکه برنامه‌ریزی‌های مربوط به وب‌اپلیکیشن اسنپ‌ را پیشتر انجام داده‌ بودید چرا انتشار آن را تا حذف اسنپ از اپ‌استور به تاخیر انداختید و زودتر اقدام نکردید؟
 
- بحث اولویت‌هاست. پیش از این اولویت‌های دیگری داشتیم و بیش از ۹۵ درصد بازارمان را که در اختیار اندروید و آی‌اواس بود هدف قرار داده بودیم. طبیعی است که حذف اسنپ از اپ‌استور و گوگل‌پلی‌استور اولویت‌هایمان را تغییر داد. از آنجایی که منابع محدودی داریم همواره ترجیح می‌دهیم پروژه‌هایی با اثربخشی بیشتر بر سرویس اصلی اسنپ را در اولویت داشته باشیم.
 
* مخاطب هدف وب‌اپلیکیشن اسنپ‌ چه کسانی هستند و کاربران چه پلتفرم‌هایی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند؟
 
- با استفاده از وب‌اپلیکیشن، کاربران انواع سیستم‌عامل‌ها می‌توانند به سرویس اسنپ دسترسی داشته باشند. به این ترتیب از وب‌اپلیکیشن اسنپ در هر جایی که استانداردهای وب پشتیبانی شود می‌توان استفاده کرد. مخاطب اصلی این اپلیکیشن کاربران سیستم‌عامل‌های آی‌اواس، بلک‌بری و ویندوزفون هستند که به سرویس اسنپ دسترسی نداشتند. کاربران اندروید علاوه بر نسخه وب می‌توانند از طریق کافه‌بازار اپلیکیشن موبایلی اسنپ را دانلود کنند.
 
* روند طراحی، راه‌اندازی و بهبود وب‌اپلیکیشن اسنپ چقدر به طول انجامید؟
 
- تحلیل‌های اولیه این پروژه پیشتر انجام شده بود، اما ورود به جزئیات اجرایی و برنامه‌ریزی‌های اولیه‌ آن بعد از حذف اپلیکیشن اسنپ از اپ‌استور آغاز شد و سرعت گرفت. دو هفته طراحی و توسعه و یک هفته آزمایش برای رسیدن به نسخه اولیه پایدار وب زمان برد.
 
* کیفیت وب‌اپلیکیشن اسنپ‌ را چطور می‌بینید و آیا روند توسعه آن ادامه خواهد داشت؟
 
- وب‌اپلیکیشن اسنپ چند نسخه آزمایشی خواهد داشت. یک هفته پیش از رونمایی، نسخه اولیه آن آزمایش و تغییرات اولیه‌اش اعمال شد. یک تیم به صورت تمام‌وقت بر بهبود وب‌اپلیکیشن متمرکز شدند و در یک هفته آزمایش پیش از انتشار باگ‌های مشاهده شده را برطرف کردند. در گام نخست تمرکز ما بر این بود که سرویس‌های اصلی‌مان درست کار کنند. پیدا کردن نزدیک‌ترین راننده و درخواست خودرو و انجام سفر و امتیازدهی از جمله نکاتی بود که بهبود عملکرد آنها را به طور کامل مورد توجه قرار دادیم.
 
نمی‌توان گفت که نسخه اولیه منتشر شده هیچ باگی ندارد، اما نتایج آزمایش‌های ما در یک جامعه آماری ۵۰۰ نفره موجب شد که ضعف‌های احتمالی را در نسخه اولیه به حداقل ممکن برسانیم. ما در یک بازه دو تا سه هفته‌ای نسخه پایدار اولیه‌مان را منتشر کردیم و روند بهبود آن را به مرور اعلام خواهیم کرد. از نظر من توسعه یک محصول نقطه پایان ندارد و تکامل آن در یک ساختار حلزونی اتفاق می‌افتد. بنابراین با وجود آنکه الان وب‌اپلیکیشن اسنپ مشکل خاصی ندارد، بخش‌هایی از آن به منظور بهبود بازنویسی خواهد شد.
 
* وب‌اپلیکیشن اسنپ چندمین محصول سامانه هوشمند حمل‌ونقل اسنپ محسوب می‌شود؟
 
- وب‌اپلیکیشن دوازدهمین محصول اسنپ است. در واقع اسنپ علاوه بر سه، چهار محصول بیرونی خود محصولات داخلی‌ای هم دارد که در خود مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
* تفاوتی میان وب‌اپلیکیشن و اپلیکیشن موبایل اسنپ وجود دارد؟
 
- نسخه وبِ اسنپ تفاوت مشخصی با اپلیکیشن موبایل آن ندارد و سعی کردیم هر دو تجربه کاربری یکسانی داشته باشند و کاربران تفاوت آنچنانی در فرآیند درخواست خودرو احساس نکند که مجبور شوند خود را با نسخه جدید وفق دهند. ولی قطعا به دلیل محدودیت وب تمامی تجربه نسخه موبایلی به صورت صددرصدی منتقل نشده است و شاید تغییرات بسیار جزئی و نامحسوسی وجود داشته باشد.
 
* اسنپ در توضیح علت اختلال موقت اپلیکیشن خود در هفته گذشته از نقص فنی یاد کرده است، توضیح شما، به عنوان مدیر فنی این سامانه، درباره این اختلال‌ها چیست؟
 
- امروز اسنپ بزرگترین سامانه هوشمند حمل‌ونقل در ایران است و این مسئله ما را به یکی از سه استارتاپ‌ پُرفشار حوزه فناوری تبدیل کرده که شرایط کاملا خاصی دارد. ما اکنون یکی از ۱۰ استارتاپ بزرگ دنیا در حوزه حمل‌ونقل هستیم. اگر شرایط اسنپ را با شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل آنلاین در دنیا مقایسه کنید متوجه می‌شوید فرآیندی که برند اسنپ ظرف کمتر از سه سال طی کرده سیستم‌های مشابه خارجی در سال چهارم یا پنجم فعالیتشان تجربه کرده‌اند. بنابراین رشد اسنپ در سطح دنیا بی‌سابقه است.
 
ما در شرایط برابری به این سرعت رشد نرسیده‌ایم و مشکلاتی را تجربه می‌کنیم که سیستم‌های مشابه خارجی‌ هرگز نداشتند. دقیقا مثل این می‌ماند که قهرمان پرش دنیا ۳ متر پریده باشد و رقیبش با وزنه‌های سنگینی که به پایش بستند ۲.۵ متر بپرد. ما خودمان سازنده تمام تجهیزات و زیرساخت‌هایمان بودیم، و در این مسیر تحریم‌های سخت‌افزاری و عدم دسترسی به سرویس‌دهنده‌های خارجی شرایط را به شدت سخت کرده است.
 
البته در توضیح اختلال‌های اخیر باید بگویم که اسنپ مشخصا از دو سال پیش تا کنون دو قطعی طولانی‌مدت داشته و هر دو این قطعی‌ها ناشی از اتفاقات غیرمنتظره بوده است.  
 
* آیا ممکن است دوباره شاهد بروز نقص فنی مشابه‌ای در اپلیکیشن اسنپ باشیم؟
 
- در پاسخ به این پرسش باید بگویم که پس از به وجود آمدن نقص در اپلیکیشن اسنپ در وهله اول سعی کردیم به سرعت مشکل را برطرف کنیم تا سرویس بالا بیاید. پس از آن جلسات متعددی برگزار کردیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از بروز مشکلات مشابه جلوگیری کنیم.
 
واقعیت این است که نقش اسنپ در حمل‌ونقل شهری مردم مسئولیت سنگینی بر دوش ما گذاشته و تضمین کیفیت و بالا بودن این سرویس به اولویت‌ اصلی کار ما تبدیل شده است. البته فارغ از اینکه چقدر از وقوع هرگونه اختلالی در اسنپ ناراحت می‌شویم، باید بگویم که بروز این مسائل در سطح بین‌المللی بی‌سابقه نیست و  کسب‌وکارهای بزرگ مشابه بارها به این مشکلات دچار شدند و تاثیر جدی‌ای در زندگی روزمره مردم بر جای گذاشتند.