چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران

لازمه اجرای طرح حذف درج قیمت کالا، کنترل بازار است

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه رقابت شرایط را برای بازار مهیا خواهد کرد، گفت: حذف درج قیمت کالا اگر اصولی اجرا شود، می تواند شرایط را برای ایجاد رقابت در بازار فراهم کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران , محمدعلی صدیقی  افزود: مسئله درج قیمت ها در حال حاضر با دو مشکل اساسی همراه است؛ یکی اینکه وقتی قیمت روی کالا درج می‌شود، مصرف کننده فکر می کند که این قیمت واقعی کالا است و از این اعتماد بعضا سوء استفاده شده و برخی مواقع قیمت ها به اصلاح بالاتر از نرخ واقعی درج می شود تا  سود بیشتری ایجاد شود.
 
وی ادامه داد: برخی فروشندگان نیز سعی می‌کنند کالایی را خرید و فروش کنند که حاشیه سود بیشتری داشته باشد؛ در حالی که ممکن است آن کالا مزیت و مطلوبیت لازم را برای مصرف کننده نداشته باشد.
 
صدیقی افزود: به عنوان مثال چند مدل دستمال کاغذی ۲۰۰ برگی بوده با کیفیت مشابه و قیمت عمده فروشی در بازار وجود دارد اما در بازار با قیمت متفاوت عرضه می شود اما برخی فروشندگان ترجیح می دهند نمونه ای را خرید و عرضه کنند که در بازار با قیمت بالاتری فروخته می شود؛ چون برایش حاشیه سود بیشتری را دارد لذا اجرای طرح حذف درج قیمت می تواند اینگونه حاشیه سود را در بازار کمتر کند و به قیمت های واقعی نزدیکتر شویم.
 
وی اظهار کرد: به نظر می رسد در شرایط فعلی بازار که فروشندگان بیشتر به دنبال حاشیه سود بیشتر هستند، اجرای این طرح باعث کاهش کیفیت کالای تولیدی شود.
 
صدیقی افزود: با حذف درج قیمت از روی کالا مشتری اعتمادی به فروشنده ندارد و سعی می‌کند مطالعه بیشتری بر روی کالایی که می خواهد بخرد، داشته باشد و در نهایت کالایی را خریداری می کند که کیفیت بیشتر  و قیمت کمتری  داشته باشد . این مساله موجب ایجاد رقابت در بازار خواهد شد.
 
وی بیان کرد: وقتی در بازاری، قیمت ها رقابتی شود تنوع محصول هم افزایش پیدا می کند و شرایطی ایجاد می شود که در مجموع موجب ارتقا کیفی و کمی تولیدات داخلی می شود.
 
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران افزود: در شرایط امروز بازار ایران تنوع محصولات زیاد شده به گونه ای که میزان تولید کالاها بیشتر از فروش است و مشکل دیگر ما در بازار دغدغه بازاریابی و فروش محصولات است.
 
وی تصریح کرد: در دهه های ۶۰ و ۷۰ تعداد تنوع کالا کمتر بود، مشتری مجبور به خرید کالا بود اما اکنون تنوع کالا را در بازار شاهد هستیم  و با رقابتی شدن بازار وضعیت کیفیت کالاها و قیمت ها نیز بهبود خواهد یافت.
 
صدیقی تاکید کرد : لازمه اجرای طرح حذف درج قیمت کالاها، رصد و کنترل بازار است و باید بتوانیم بازار را بخوبی رصد کنیم تا با مشکلات عدیده و بحرانی روبه رو نشویم . باید شرایطی ایجاد شود که بازار وضعیت خودش را مدیریت کند و عرضه و تقاضا خود عاملی برای کنترل و مدیریت بازار باشد.