صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سیف اعلام کرد

دلیل توقف پرداختی‌ها در کاسپین

رییس کل بانک مرکزی می‌گوید اگر جای سپرده‌گذاران کاسپین بودم پای اشتباهی که کردم می‌ایستادم.
 
 در حالی مدتی است که پرداختی‌ها در موسسه کاسپین برای سپرده گذاران تعاونی‌های زیرمجموعه به ویژه فرشتگان متوقف شده است که رییس کل بانک مرکزی درباره‌ی دلیل این موضوع به ایسنا توضیحاتی ارائه کرد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، ولی‌اله سیف درباره این که اگر وی جای سپرده گذاران تعاونی‌های کاسپین بود، اکنون چه کاری انجام می‌داد، عنوان کرد که من هیچ وقت نمی‌رفتم در جایی که مجوزی از بانک مرکزی ندارد سپرده‌گذاری کنم. وی در مورد این که حال اگر سپرده گذاری کرده و در چنین وضعیتی قرار داشتید چه می‌کردید، گفت که اگر چنین اشتباهی می‌کردم پای آن می‌ایستادم.
 
 دلیل توقف پرداختی‌ها
 
اما در شرایطی تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی‌های زیرمجموعه موسسه کاسپین در دستور کار قرار گرفته بود که پرداختی‌ها در رابطه با تعاونی فرشتگان مدتی است که متوقف شده و ظاهرا در این رابطه اقدامی انجام نمی‌شود. این در حالی است که فرشتگان به عنوان بزرگ ترین زیرمجموعه کاسپین حدود ۵۰۰ هزار سپرده‌گذار داشته و برای تعیین و تکلیف آنها از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال فرآیندی مرحله‌ای و تا سقف ۱۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت و به تدریج به ارقام آن افزوده شد تا این که در مردادماه به سقف ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت، اما چندی نکشید که این روند متوقف شده است.
 
در حالی گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با دلایل اختلال در پرداختی‌های فرشتگان مطرح می‌شود که رییس کل بانک مرکزی در این باره توضیحاتی ارائه کرد.
 
وی گفت که اقدامات ما در رابطه با این تعاونی‌ها مربوط به بررسی و ارزیابی کامل‌تر دارایی‌های تعاونی‌ها و میزان و حجم این منابع و دارایی‌هاست که در نتیجه آن مسیر مشخص شده و می‌توانیم تصمیم بگیریم که باید چه اقدامی انجام دهیم.
 
سیف با بیان این که بانک مرکزی و مرجع قضایی اقدامات لازم را انجام داده و در حال پیگیری هستند، گفت که به زودی به نتایج مورد نظر رسیده و بتوان روند را پیش برد.
 
رییس کل بانک مرکزی در رابطه با این که توقف پرداختی‌ها در فرشتگان به تصویب ماده ۲۳۶ مرتبط است، گفت که به هیچ عنوان به این موضوع ربطی ندارد در عین حال که برخی حساب‌ها مسدود شده بود که در حال بازشدن است.