صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» نفع و زیان مصرف کننده را بررسی می کند

درج قیمت کالا توسط توزیع کننده

طرح حذف برچسب قیمت با هدف تنظیم بازار اقلام مختلف تا5 روز آینده یعنی از اول مهرماه اجرایی می‌شود.
شایلی قرایی
طرح حذف برچسب قیمت با هدف تنظیم بازار اقلام مختلف تا5 روز آینده یعنی از اول مهرماه اجرایی می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز, براساس دستورالعمل وزارت صنعت، شیرینی و شکلات، چیپس و اسنک، محصولات سلولزی و بهداشتی، کنسرو، کمپوت، سس، ترشی، شور، مربا و عسل بسته‌بندی از الزام درج قیمت مصرف‌کننده توسط کارخانه‌های تولیدی معاف شده‌اند، اما فروشندگان واحدهای صنفی باید قیمت کالا را به صورت برچسب یا اتیکت‌های مشخص در دید خریداران قرار دهند.
حذف درج قیمت کالا توسط تولیدکننده برای شفافیت و رقابت است
در این باره معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مکانیزم درج قیمت کالاها توسط توزیع‌کنندگان در جهت ایجاد شفافیت در جریان گردش کالا و رقابتی‌تر شدن بازار کالایی بوده است.
یدا... صادقی با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی هرچه بیشتر قیمت‌گذاری کالا عنوان کرد: تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای درج قیمت چند گروه کالایی توسط توزیع‌کنندگان و حذف قیمت‌گذاری‌ها توسط تولیدکنندگان به جهت شفافیت در قیمت کالاها و رقابتی‌تر شدن بازار بوده است.
وی با اشاره به این موضوع که در مرحله نخست این طرح، قیمت‌گذاری چند گروه کالایی غیر ضروری به عنوان پایلوت به توزیع‌کننده محول شده است، افزود: توزیع‌کننده براساس فاکتور خرید شرکت پخش و با اعمال ضریب سود قانونی که هیات عالی نظارت مشخص می‌کند، قیمت این کالاها را تعیین می‌کند و در معرض دید مصرف‌کننده قرار می‌دهد.
همچنین محصولات سلولزی و گروه‌های کالایی شامل شیرینی، شکلات، چیپس، پفک و سایر تنقلات که غیر ضروری بوده و از حساسیت کمتری برخوردار هستند، در مرحله اول شامل این طرح می‌شوند. معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تخفیفات اعمال‌شده روی بیشتر کالاها توسط کارخانه‌ها را غیر متعارف دانست و گفت: در شرایط کنونی در بیشتر قیمت‌های روی جلد که توسط کارخانه‌ها زده می‌شود، ضرایب سود به‌طور اصولی رعایت نمی‌شود و حقوق مصرف‌کننده به نوعی ضایع می‌شود که با تصمیم جدید گرفته‌شده قیمت کالاها از کارخانه تا مرحله عرضه کانالیزه می‌شود و توزیع‌کنندگان بدون دغدغه درج قیمت کالا توسط کارخانه، کالاها را با قیمتی رقابتی و پایین‌تر از قبل به مصرف‌کننده ارائه می‌دهند.
صادقی با اشاره به اینکه کالاهای در نظر گرفته‌شده در مرحله پایلوت کالاهای صنعتی محسوب می‌شوند، گفت: این کالاها در کارخانه تولید و بسته‌بندی و توسط شرکت پخش توزیع می‌شوند، اما درج قیمت برخلاف گذشته به جای اینکه توسط کارخانه صورت گیرد، بر عهده توزیع‌کننده گذاشته شده است.
دود حذف قیمت کالا در چشم اقشار کم‌درآمد
اما از سوی دیگر، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: بیم داریم حذف قیمت کالا، تاثیر منفی بر اقشار کم‌درآمد جامعه داشته باشد. سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی پیرامون حذف قیمت از برخی محصولات، گفت: ما نیز موافق حذف قیمت‌ها نیستیم و معتقدیم در صورتی خود بازار می‌تواند تعیین‌کننده درستی برای قیمت باشد که تمامی اجزای عرضه و تقاضا به درستی تنظیم شده باشد.
باستانی در ادامه با اشاره به نبود برخی از پیش‌شرط‌های لازم برای تنظیم بازار تصریح کرد: تا زمانی که معضلاتی همچون قاچاق، صندوق‌های مکانیزه فروش، مالیات و بنگاه‌های کسب‌وکار حل نشده باشد، نمی‌توان امیدوار بود که بازار خود بتواند به درستی ملاکی برای قیمت‌گذاری کالا باشد. سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از تحت‌فشار قرار گرفتن اقشار کم‌درآمد جامعه، تاکید کرد: بیشتر اقلامی که در طرح جدید، قیمت آنها حذف شده مواد غذایی هستند و ما بیم داریم که این موضوع تاثیر نامطلوبی روی خانواده‌های جامعه با درآمدی پایین داشته باشد. چندی پیش جوادکاظم نسب‌الباجی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز به مخاطرات این طرح و تاثیر آن بر افزایش دامنه گران‌فروشی اشاراتی داشته است.
وی در این خصوص تصریح کرد: حذف برچسب نرخ روی محصولات غذایی، به نوعی باعث تشویق افراد سودجو برای گران‌فروشی در بازار مواد غذایی می‌شود. این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی معتقد است احتمال فروش تولیدات فاسد نیز با حذف برچسب مواد غذایی وجود دارد. با این اوصاف، انتظار می‌رود در اجرای این طرح، بازبینی لازم لحاظ شود و از تعجیل در عملیاتی ساختن آن به‌شدت اجتناب شود، زیرا در صورت بروز ناهنجاری در بازار، امکان کنترل و مهار هرج و مرج احتمالی در نرخ‌ها و بازگرداندن ثبات نسبی، امری سخت و هزینه‌سازخواهد بود.
درج قیمت زمینه‌ای برای کنترل دقیق‌تر است
امیرحسین اولیایی، کارشناس بازار

طی 5 روز آینده اجرای طرح حذف برچسب قیمت‌ها کلید می‌خورد و اظهارات و صحبت‌های زیادی درباره اجرا شدن، موفقیت طرح یا شکست خوردن آن شده است.
 در این باره می‌توان اظهار کرد که نقش حائز اهمیت درج قیمت روی کالاها در ایجاد ثبات در بازار و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی غیر قابل انکار است، چراکه با قرار گرفتن نرخ روی اقلام، محصولات و کالاهایی که در معرض فروش قرار می‌گیرد، امکان اعمال نظارت و کنترل به نحو شایسته‌تری فراهم می‌شود.
آنچنان که درج قیمت زمینه‌ای برای کنترل دقیق‌تر است، به همان میزان در خلأ و فقدان برچسب قیمت، عرصه برای گران‌فروشی فراخ‌تر خواهد بود.
 اگرچه دایره این طرح در حال حاضر مشمول تمامی کالاها و محصولات مورد نیاز عموم نمی‌شود، اما طرح مذکور گام اولیه حذف برچسب قیمت روی کالاها و اقلام دیگر خواهد بود و در صورت استمرار این طرح، بعید است بخشنامه فعلی در همین شمول فعلی باقی بماند.
بیشترین آسیب از این طرح، متوجه دهک‌های پایین و اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه (از حیث اقتصادی) خواهد بود و تاثیرات و پیامدهای آن بر سفره معیشتی و گروه‌های مذکور سازنده و مطلوب به نظر نمی‌رسد.
حذف برچسب قیمت به نفع مصرف‌کننده است
محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران

طرح حذف برچسب قیمت از روی چند کالای مصرفی تا چند روز دیگر اجرایی خواهد شد.
درست است که نگرانی‌هایی در این باره وجود دارد، اما باید اشاره شود که این طرح به نفع مصرف‌کننده است و باعث افزایش رقابت بین اصناف خواهد شد.
به عبارت دیگر، طرح حذف برچسب قیمت کالا به نفع مصرف‌کننده است و در صورت اجرای موفق آن، مردم در چند ماه آینده شاهد ارزان شدن بهای کالاهای مصرفی خواهند بود.
با وجود مخالفت‌هایی که از دو سال پیش با اجرای این طرح می‌شد؛ با بررسی و پژوهش‌های کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر می‌توان اطمینان داشت که این طرح به‌طور جامع قابل اجراست. این طرح برای تنظیم بازار و با هدف رقابت بیشتر واحدهای صنفی در بالا بردن کیفیت و کمیت کالا در راستای افزایش قدرت انتخاب خرید مصرف‌کننده اعلام شده است.
حذف برچسب قیمت به معنی بی‌قیمت بودن کالا نیست، بلکه براساس قانون، فروشندگان و خرده‌فروشان موظف به نصب برچسب قیمت روی کالا هستند و این برچسب روی کالا براساس فاکتور فروش کارخانه و همچنین سود قانونی صنف مربوطه اعمال می‌شود. موفقیت اجرای طرح حذف برچسب قیمت کالا در صورتی است که قیمت این کالا پس از اجرای طرح از قیمت فعلی بازار کمتر شود و مردم شاهد ارزان‌تر شدن بهای کالاها باشند؛ اگر این اتفاق نیفتد یا قیمت‌ها افزایش یابد، طرح شکست می‌خورد.