صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تبلیغات - قسمت چهارم

تراکت تبلیغاتی چیست و چه کاربردی دارد؟

تراکت تبلیغاتی معمولا برگه‌ای چاپی و تا نشده است که برای جلب توجه مردم به رویدادی خاص، خدمات، ایده یا محصول به کار گرفته می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، تراکت تبلیغاتی معمولا پیام خیلی ساده‌ای در خود دارد که به راحتی منتقل می‌شود. تراکت معمولا بر روی کاغذی به اندازه‌ی ۸.۵ در ۱۱ اینچ چاپ می‌شود تا هزینه‌ی چاپ آن کاهش پیدا کند. البته، تراکت تبلیغاتی اندازه‌ی ثابتی ندارد و می‌تواند در هر اندازه‌ای انتشار یابد. معمولا فقط یک طرف برگه‌ی تراکت تبلیغاتی چاپ می‌شود، با این حال، قانون خاصی وجود ندارد که چاپ هر دو طرف تراکت را منع کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از چطور، معمولا تراکت‌ها به صورت دست‌به‌دست، در مکان‌هایی که رفت‌و‌آمد زیاد است یا مردم به دلیل خاصی گرد هم آمده‌اند مانند نمایشگاه‌ها یا مراسم مردمی پخش می‌شود. همچنین تراکت تبلیغاتی می‌تواند تا شده و به صورت نامه‌ای مستقل درآید، یا اینکه در پاکت نامه قرار بگیرد. تراکت تبلیغاتی می‌تواند با هر رنگی چاپ شود، با این حال، رنگی بودن تمام صفحه بیشتر توصیه می‌شود زیرا می‌تواند هدف اصلی تراکت تبلیغاتی که جلب توجه مردم است را برآورده کند.
تراکت تبلیغاتی معمولا عمر کوتاهی دارد، به‌ عنوان مثال، فقط برای اطلاع یک رویداد یا اتفاق مانند افتتاح فروشگاه بزرگ یا حراج خاص استفاده می‌شود. به همین دلیل، لزوما نیازی نیست کاغذی که برای تراکت تبلیغاتی استفاده می‌شود سنگین باشد، ولی بهتر است تراکت بر روی کاغذهای ضخیم‌تر چاپ شود تا در صورتی که نیاز باشد بارها از اطلاعات روی آن استفاده کرد، (مثلا در مواردی که دستورالعمل استفاده از وسیله‌ای وجود دارد) بتواند به راحتی برای مدت طولانی دوام بیاورد.
کاربرد تراکت تبلیغاتی در کجاست؟
تراکت تبلیغاتی روشی کم هزینه برای تبلیغات در حجم بالا است
تراکت‌های تبلیغاتی ممکن است توسط افراد، شرکت‌ها یا سازمان‌های غیر‌انتفاعی یا دولتی مورد استفاده قرار بگیرند. اهداف استفاده از تراکت تبلیغاتی به شرح زیر هستند:
    تبلیغ برای رویدادی مانند کنسرت موسیقی، جشنواره یا گردهمایی سیاسی یا اجتماعی.
    تبلیغ تجارتی که بر پایه‌ی فروش کالا استوار است، مانند سوپرمارکت‌های بزرگ، یا تجارتی که بر پایه‌ی خدمات است، مانند رستوران.
    انتقال پیامی سیاسی، اجتماعی یا مذهبی که می‌تواند بخشی از کمپینی سیاسی برای نامزد انتخاباتی جهت متقاعد ساختن مردم باشد.
    استخدام برای شرکت‌ها یا سازمان‌ها
استفاده از تراکت تبلیغاتی مانند کارت‌پستال یا پوسترهای کوچک، روشی کم هزینه برای بازاریابی، تبلیغات یا برقراری ارتباط با عموم مردم است. تراکت‌های تبلیغاتی دارای سایزهای متفاوتی هستند. بعضی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند:
    A4 (تقریبا اندازه‌ی سربرگ)
    A5 (تقریبا نصف اندازه‌ی سربرگ)
    DL (اندازه‌ی کارت تبریک)
    A6 (اندازه‌ی کارت‌پستال)
تهیه و تولید تراکت تبلیغاتی بسیار کم‌‌هزینه است و فقط با یک دستگاه چاپ معمولی می‌توان این کار را انجام داد. استفاده از آنها در دهه‌ی ۹۰ میلادی و با توسعه‌ی سیستم چاپ رومیزی رونق گرفت. امروزه، با کامپیوتر و چاپ‌گرهای خانگی و دستگاه فتوکپی می‌توان به راحتی تراکت‌های تبلیغاتی را چاپ کرد. همچنین در عصر حاضر با استفاده از اینترنت، مشتریان و شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند طرح‌های مورد نظر خود را با هم مبادله کنند و در نهایت از طریق پُست، محصول نهایی را تحویل بگیرند.
تراکت تبلیغاتی رسانه‌ جدیدی نیست. قبل از جنگ‌های استقلال آمریکا، تعدادی از مهاجرانی که از قانون تمبر (تصویب شده در سال ۱۷۶۵) ناراضی بودند، جلسات و نشست‌هایی ضد این قانون تشکیل دادند. آنها برای جلب حمایت‌ها مجبور بودند هوادارانی برای این جلسات پیدا کنند و به همین دلیل برگه‌ها و جزواتی چاپ و در بین مردم پخش می‌کردند.
در سال‌های ۲۰۰۰، بعضی از دادگاه‌ها در ایالات متحده استفاده از تراکت‌های تبلیغاتی را در بعضی مکان‌ها ممنوع کردند. بعضی از مالکین، تابلوهایی بر ملک خود نصب می‌کنند که نوشته‌ی «تبلیغات نچسبانید» روی آن دیده می‌شود. این نوشته معمولا بر روی حصارهای چوبی که اطراف محلی مسکونی را احاطه کرده‌اند یا دیوار املاکی که تخلیه هستند دیده می‌شود.
مقاله مرتبط: تبلیغات اینترنتی چیست؛ آشنایی با انواع مختلف آن
توزیع و استفاده
یکی از رایج‌ترین روش‌های توزیع تراکت تبلیغاتی روش دست به دست است
تراکت‌های تبلیغاتی معمولا به چندین روش‌ توزیع و پخش می‌شوند که آن جمله می‌توان به پخش شدن بین مردم در خیابان‌ها، فرستادن به درب خانه‌ها از طریق پُست، به داخل انداختن از میان درب خانه‌ها، قرار گرفتن در زیر برف‌پاک‌کن ماشین‌ها، توزیع شدن بین مردم در نمایشگاه یا مراسم خاصی و یا چسباندن بر روی دیوارها اشاره کرد. گاهی این تراکت‌ها بر روی بولتن‌هایی که در کافی‌شاپ‌ها، دانشگاه‌ها یا مکان‌هایی از این دست نیز گذاشته می‌شوند.
امروزه تعدادی از افراد یا سازمان‌ها، تراکت‌های تبلیغاتی را از طریق ایمیل ارسال می‌کنند. این کار هزینه‌های چاپ و پُست یا استخدام افرادی برای پخش کردن تراکت‌ها در بین مردم را از بین می‌برد. تراکت الکترونیکی می‌تواند در متن ایمیل گنجانده یا به آن ضمیمه شود.
گذشته از همه‌ی اینها موارد مهمی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند:
    محتوا اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد: فقط به تصاویر و طراحی زیبا در تراکت‌ تبلیغاتی تکیه نکنید. تصاویر و طراحی برای جلب توجه بسیار مفید هستند اما محتوا همیشه از اهمیت بالاتری برخوردار است. مخاطب شما کیست؟ هدف تراکت تبلیغاتی چیست؟ پاسخ دادن به این قبیل سؤالات، به شما کمک می‌کند تا از تیتر مناسب استفاده کنید، کلمات درست را انتخاب و به بهترین شکل ممکن تراکت‌ها را در بین مردم توزیع کنید.
    جلب توجه کنید: تراکت تبلیغاتیِ شما باید با تراکت‌های دیگر به شکلی متفاوت باشد که مردم را به خواندن آن ترغیب کند. از تصاویر جذاب، رنگ‌های روشن و چاپ با کیفیت استفاده کنید. سعی کنید با استفاده از جملاتی که جلب توجه می‌کنند، تعداد بیشتری از افراد را به خواندن تراکت خود تشویق کنید.
    استفاده نکردن از تصاویر، بهتر از به کار بُردن تصاویر بد است: از تصاویر با‌ کیفیت بالا و خوب برای ایجاد تمرکز بصری استفاده کنید. اگر تراکت تبلیغاتی شما از تصویری که جلب توجه کرده و روایت‌گر داستانی باشد برخوردار نیست، همان بهتر که اصلا تصویری در آن به کار نرود. به جای آن می‌توانید از طراحی با استفاده از متن و رنگ‌های شاد استفاده کنید.
    اطلاعات مفید در آن قرار دهید: معمولا مردم به اطلاعاتی علاقه‌ دارند که به نوعی بتواند برای‌شان مفید باشد. برای یک لحظه خودتان را به جای مشتریان‌تان قرار دهید. شرکت شما چه محصولی می‌تواند تولید کند که به سود آنها باشد؟ نیازها و خواسته‌های مشتریان‌‌تان چه هستند؟ سعی کنید آن نیازها را مورد هدف قرار دهید. برای اینکه توجه و علاقه‌ی خوانندگان خود را از دست ندهید مختصر و مفید حرف بزنید. تراکت را با اطلاعات اضافه و غیرضروری پُر نکنید. از جملات کوتاه استفاده کنید و فقط در مورد موضوع مورد نظر اطلاعات بدهید.
    دلیلی برای اقدام و عمل به مخاطب بدهید: در مورد نتیجه‌ای که از این تبلیغات انتظار دارید واضح و شفاف باشید. انتظار دارید مخاطبان بعد از خواندن تراکت تبلیغاتی شما چه واکنشی نشان دهند؟ با استفاده از جمله‌ای که آنها را به اقدام مورد نظر تشویق می‌کند، قصد خود را نشان دهید. در میان جملات رایجی که برای این منظور استفاده می‌شوند می‌توان به «همین حالا صرفه‌جویی کنید»، «مجانی ثبت‌نام کنید»، «همین حالا سفارش دهید» و «همین امروز تماس بگیرید» اشاره کرد. برای افزایش قدرت جملات، می‌توانید از محدودیت زمانی برای اقدامات مخاطبان استفاده کنید.
    بارها و بارها متن را خوانده و آزمایش کنید: بارها این اتفاق افتاده است که به خاطر یک اشتباه کوچک، هزاران تراکت دوباره چاپ شده‌اند. متن تراکت تبلیغاتی خود را بارها و بارها بخوانید. قبل از اینکه تراکت‌ها را در حجم بالا به چاپ برسانید، تعداد کمی آزمایشی چاپ و بین مردم توزیع کنید تا مطمئن شوید هیچ اشتباهی در آنها رخ نداده است. از این چاپ آزمایشی می‌توانید متوجه شوید که مثلا، اندازه‌ی عنوان مناسب است و می‌تواند از فاصله‌ی دور جلب توجه کند یا نه.