صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

سودجویی با ظروف یک بار مصرف غیر استاندارد

امروزه ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی جای خود را در سفره‌ها باز کرده‌اند و کسانی که حداقل یک وعده غذای خود را در ادارات و سازمان‌ها می‌خورند، هر روز در معرض خطرات این ظروف قرار دارند و استفاده مکرر آنها زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک را فراهم می‌کند.
شایلی قرایی
امروزه ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی جای خود را در سفره‌ها باز کرده‌اند و کسانی که حداقل یک وعده غذای خود را در ادارات و سازمان‌ها می‌خورند، هر روز در معرض خطرات این ظروف قرار دارند و استفاده مکرر آنها زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک را فراهم می‌کند. البته ظروف یک‌بار مصرف اگر در شرایط استاندارد و بهداشتی تهیه شوند، خطری برای مصرف‌کننده نخواهند داشت، اما با این حال استفاده حداقل از این ظروف توسط تمام مسئولان و کارشناسان بهداشت توصیه شده است. به گزارش کسب و کار نیوز, در ایامی که پیش‌رو داریم، با فرارسیدن ماه‌های محرم و صفر میزان استفاده از ظروف یک‌بار مصرف و پلاستیکی به میزان قبال ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد و در کنار تولیدکنندگان مجاز فعالیت سودجویان نیز در این بخش آغاز خواهد شد.
نذورات محرم با ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی توزیع نشود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در این زمینه گفت: عزاداران حسینی برای نذورات از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی استفاده نکنند.
بابک عشرتی افزود: استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی خطرات جدی برای سلامت دارد و متاسفانه در سال‌های اخیر به عنوان یک فرهنگ نادرست در استان رواج یافته است. وی توضیح داد: ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی حاوی مواد زیانبار شیمیایی است که به محض مجاورت با مواد غذایی به ویژه غذاهای داغ مونومرهای موجود در آن آزاد شده و وارد محتویات ظرف می‌شود. وی اضافه کرد: این ظروف ترکیبات آلی چون پلی‌استایرن، پلی‌اتیلن و پلی‌وینیل کلرید در خود دارند و ریختن انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ مانند چای، شیر و آش در آنها مضر است. رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی توصیه کرد: عزاداران حسینی برای توزیع نذورات از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی استفاده کنند و پیش از ریختن مواد غذایی در این ظروف از تمیزی آنها مطمئن شوند. وی اضافه کرد: استفاده از رنگ‌های غیر مجاز در روند تهیه نذورات غیربهداشتی است و باید از آن پرهیز شود. وی اظهار کرد: استفاده از سنگ نمک به دلیل ناخالصی‌های زیاد در تهیه نذورات برای سلامتی به‌شدت زیانبار است و عزاداران حسینی باید نمک‌های بهداشتی یددار مصرف کنند. عشرتی درباره توزیع و نگهداری مناسب نذورات گفت: غذاهای نذری نباید طولانی‌مدت و در محیط خارج از یخچال نگهداری شود، زیرا احتمال آلودگی و بروز مسمومیت‌ها را بالا می‌برد. وی خاطرنشان کرد: صاحبان نذری به دلیل مشکلاتی که روغن‌های جامد و دارای ترانس برای سلامتی ایجاد می‌کنند، باید استفاده از روغن مایع را لحاظ کنند و در تهیه نذورات از روغن‌های متعادل استفاده کرده و غذاها را بیش از حد چرب نکنند.
کارشناس بهداشت: ظروف پلاستیکی شفاف را انتخاب کنید
در همین زمینه کارشناس مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان به شهروندان توصیه کرد هنگام خرید ظروف پلاستیکی، ظروفی را انتخاب کنند که رنگی در آن به‌کار نرفته و به اصطلاح شفاف باشند. محمد حسیبی افزود: شهروندان هنگام خرید توجه کنند ظروف کدر یا مات و ظروفی که رگه‌هایی از بازیافت در آن دیده می‌شود را انتخاب نکنند. وی اضافه کرد: رنگی که در بعضی از ظروف پلاستیکی استفاده می‌شود، می‌تواند برای نگهداری مواد غذایی ضرر داشته باشد و به داخل مواد غذایی نفوذ کند که عمده استفاده ظروف رنگی برای نگهداری مواد غیر خوراکی است. وی گفت: ظروف پلاستیکی ارزان‌قیمتی که در سطح شهر عرضه می‌شوند، ظروفی هستند که پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند و ممکن است در تولید بسیاری از این ظروف مواد بازیافتی به کار رفته باشد. این کارشناس خاطرنشان کرد: برای نگهداری مواد خوراکی در ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف چه رنگی و غیر رنگی باید توجه شود ظرف دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو باشد. وی گفت: رنگ‌هایی که در ظروف پلاستیکی دارای مجوز به‌کار رفته از نوع رنگ‌های مجاز است. در غیر این صورت از نگهداری مواد غذایی داغ با حرارت بالای 70 درجه سانتی‌گراد و مواد غذایی چرب مانند روغن‌ها در ظروف رنگی خودداری شود.
تولید ظروف یک‌بار مصرف غیر استاندارد از مواد دست دوم
مقداد احمدی، تولیدکننده ظروف یک‌بار مصرف

آغاز ایام محرم هر ساله با افزایش فعالیت واحدهای فروش ظروف یک‌بار مصرف و پلاستیکی همراه است. با آغاز این ایام فعالیت این صنف رونق می‌گیرد و واحدهای فروش و تولید می‌توانند ضرر و زیان رکود یک ساله خود را در این ایام جبران کنند. البته همزمان با رونق فعالیت واحدهای فروش و تولید که به صورت مجاز فعالیت دارند افراد سودجو نیز که بازار این کالاها را مناسب می‌بینند شروع به فعالیت غیرمجاز کرده و با تولید ظروف غیراستاندارد و غیربهداشتی سلامت مردم را به خطر می‌اندازند. یکی از مشکلات استفاده از ظروف یک‌بار مصرف، ظروف یک‌بار مصرف غیر استاندارد و تهیه شده از مواد دست دوم است که توسط تولید‌کنندگان غیر مجاز و به قیمت بسیار پایینی در بازار عرضه می‌شود.
 این محصولات که از مواد ضایعاتی آسیاب شده با وجود ناخالصی فراوان تولید می‌شوند، سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازند. توصیه می‌شود مصرف‌کنندگان با توجه به نیاز و کاربرد خود مبادرت به تهیه ظروف یک‌بار مصرف کنند، همچنین از تولیدکنندگان معتبر که دارای علامت سازمان غذا و دارو هستند ظروف خود را تهیه کنند و به آرم شرکت و نشان استاندارد و علائم حک‌شده در ته ظروف نیز توجه شود.
سودجویی برخی افراد در ایام محرم
سید رحیم مقیمی‌اصل، رئیس اتحادیه صنف پلاستیک

با آغاز ماه محرم انتظار می‌رود استفاده از محصولات و کالاهایی که به این ماه مربوط می‌شود، افزایش داشته باشد.
 در همین زمینه صنف نایلون و پلاستیک در این روزها که در آستانه ماه محرم و صفر قرار گرفته‌ایم، بازار شلوغی را پشت سر می‌گذارد. لازم به ذکر است که در ایام محرم مصرف ظروف پلاستیکی 3 برابر افزایش می‌یابد و به همین دلیل قیمت ظروف یک‌بار مصرف در محرم افزایش خواهد یافت که در این راستا بازار باید تحت کنترل باشد تا با افزایش نیاز مردم، شاهد گران‌فروشینباشیم. با این حال قیمت هر محصولی بسته به مواد اولیه آن و روند تولید است.
مواد اولیه پلاستیک و ظروف یک‌بار مصرف را پتروشیمی‌ها تامین می‌کنند که با توجه به افزایش مصرف ظروف یک‌بار مصرف در ماه محرم باید برای کنترل قیمت مواد اولیه در ظروف یک‌بار مصرف چاره‌اندیشی شود. از سوی دیگر با افزایش نیاز مردم به برخی کالاها در ایام خاص شاهد سودجویی‌های بسیاری نیز هستیم که گران‌فروشی از همین دسته اقدامات بود.
دیگر مشکلی که در این باره وجود دارد، مربوط به تولید ظروف پلاستیکی و سفره‌های یک‌بار مصرف زیرپله‌ای با شروع ایام پرمصرف این کالاهاست.
 سفره‌های تولیدشده در کارگاه‌های غیرمجاز، به دلیل نداشتن استاندارد، می‌توانند ضرر جانی به همراه داشته باشند.
رنگ کرمی که این کالا دارد نشانه اصلی غیراستاندارد بودن آن است و مصرف‌کنندگان باید آن کالایی را خریداری کنند که برند آن روی ظرف و سفره حک شده و علامت استاندارد دریافت کرده است. کربنات استفاده‌شده در این کالا دلیل رنگ تیره و غیراستاندارد بودن آن است. یکی دیگر از علائم سفره‌های غیراستاندارد، قیمت کم آن است که به دلیل استفاده زیاد از کربنات، هزینه‌هایش کاهش و قیمت عرضه آن نیز کم می‌شود. به‌طور کلی شفافیت از نشانه‌های اصالت کالاست. با آغاز ایام محرم به‌شدت شاهد آشفتگی بازار با عرضه ظروف یک‌بار مصرف غیراستاندارد و سفره‌های غیربهداشتی هستیم. در این زمینه سازمان بازرسی برای مقابله با این معضل باید نظارت بیشتری داشته باشد. با تمام این تفاسیر مشکلات صنف نایلون و پلاستیک که بدان اشاره شد با پایان ایام محرم کاهش خواهد داشت. اما به‌طور کلی مشکلات اصلی در این زمینه باقی است. همه بر این موضوع واقف هستیم که صنعت پلاستیک در ایران می‌تواند به اشتغالزایی و همچنین افزایش صادرات غیر نفتی منجر شود.
صنعت پلاستیک از جمله زیرشاخه‌های مهم صنایع پتروشیمی است و بخش مزبور مصرف‌کننده حجم عمده‌ای از مواد اولیه این صنعت است. همچنین صنعت پلاستیک به عنوان یکی از کلیدی‌ترین صنایع پایین‌دستی مواد اولیه پتروشیمی، پلیمری و شیمیایی جهان است و جزو صنایع مادر و با ارزش افزوده بالا در کشور به شمار می‌رود. صنعت مورد نظر با توجه به موقعیت کشور از صنایع دیگر برجسته‌تر و کاربردی‌تر است، چراکه مواد اولیه این صنعت بیش از نیاز در کشور تولید می‌شود. از سوی دیگر، صنعت پلاستیک در تمامی بخش‌ها موثر است و بسته‌بندی دارو، آب، مواد غذایی، شیرینی، شکلات، قطعات خودرو، روکش کابل و سیم برق، فرش و موکت، در و پنجره، لوله‌‌های آب، فاضلاب، گاز و لوازم منزل همه و همه نیازمند این صنعت هستند. این در حالیست که با تمام مزایای نام برده شده هنوز حمایتی درخور این صنعت وجود ندارد. صنایع پلاستیک باید بیشتر مورد توجه و حمایت دولتمردان قرار گیرد، چراکه این صنعت در اشتغال‌افزایی، پویایی تولید، رشد اقتصادی، توسعه صادرات، ارزآوری و غیره بسیار نقش‌آفرین است. در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل در این زمینه خام‌فروشی است. خام‌فروشی به نوعی خودزنی به اقتصاد ایران است و باید هرچه زودتر جلوی این عامل مخرب گرفته شود. با توجه به اینکه شرکت‌های پتروشیمی خوراک خود را از طریق دولت دریافت می‌کنند اما تنها به خام‌فروشی عادت کرده‌اند، زمانی که شرکت‌های پتروشیمی به‌طور مستقیم خام‌فروشی می‌کنند، توان صادراتی کشور کاهش می‌یابد. دلیل گرانی پلاستیک و نایلون را باید از مسئولان شرکت‌های پتروشیمی جویا شد و این موضوع ارتباطی با فعالان صنفی ندارد.
در این زمینه سازمان بازرسی باید به این موضوع رسیدگی کند تا شرکت‌های پتروشیمی دست از این رویه بردارند. اگر این شرکت‌ها مواد اولیه را به خود اصناف تولیدی بفروشند، میزان تولید چند برابر می‌شود. شرکت‌های پتروشیمی باید مواد اولیه را به صورت مستقیم در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند و نقش خود را در تحقق بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.