صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از بازار کالاهای اساسی پرتقاضای محرم گزارش می‌دهد

نوسان‌زدایی از بازارهای مناسبتی

بازارهای مناسبتی، خاص کشور ما نیستند و در تمام کشورهای دنیا در مناسبت‌های خاص، برخی اقلام رشد تقاضا و مصرف را تجربه می‌کنند.
مجتبی کاوه
بازارهای مناسبتی، خاص کشور ما نیستند و در تمام کشورهای دنیا در مناسبت‌های خاص، برخی اقلام رشد تقاضا و مصرف را تجربه می‌کنند. نکته مهم در بازارهای مناسبتی آمادگی متولیان بازار برای مدیریت عرضه و جوابگویی مناسب به رشد تقاضاست که کارشناسان از آن تحت عنوان نوسان‌گیری یا نوسان‌زدایی یاد می‌کنند. مدیریت عرضه در بازارهای مناسبتی اقتضائاتی دارد که اگر نسبت به آنها غفلت شود، اقلامی که دچار افزایش تقاضا می‌شوند، در معرض کمبود و حتی احتکار قرار می‌گیرند و قیمت آنها از شفافیت دور شده و با جهش‌های شدید روبه‌رو می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، خوشبختانه امسال در فاصله کمتر از یک هفته تا آغاز دهه اول محرم در بازار اغلب کالاهای اساسی پرتقاضا، تنش خاصی مشاهده نمی‌شود اما کارشناسان معتقدند این آرامش تضمین‌شده نیست و اگر برخی شرایط و الزامات مد نظر قرار نگیرد، ممکن است حتی به فاصله چند روز قیمت برخی اقلام دچار جابه‌جایی‌های حیرت‌انگیز شود.
اتحادیه‌ها صلاحیت تنظیم بازار ایام مناسبتی را دارند
یک مقام مسئول صنفی معتقد است ریشه نوسانات برخی اقلام در بازارهای مناسبتی مدیریت ناکارآمد دولتی حاکم بر بازار کشور است و در این باره به «کسب‌وکار» می‌گوید: محول شدن کل امور تنظیم بازار به دولت اشتباهی است که در ایران نهادینه شده و صدای فعالان بخش خصوصی برای سپردن امور تنظیم بازار به آنها از سوی نهادهای دولتی نشنیده گرفته می‌شود. محمد آقاطاهر با بیان اینکه اتحادیه‌ها صلاحیت تنظیم بازار ایام مناسبتی را دارند، می‌افزاید: در بازارهای مناسبتی، رشد تقاضا کاملا قابل پیش‌بینی است و بهترین رصد‌کننده و تخمین‌زننده رشد تقاضا هم تشکل‌ها و اتحادیه‌ها هستند. این امر درباره ایام محرم بسیار ملموس‌تر است، چراکه اعضای اتحادیه‌ها خودشان جزو دست‌اندرکاران برگزاری مراسم ایام محرم هستند و به خوبی می‌توانند میزان تقاضا را برآورد و عرضه لازم را نیز مدیریت کنند.
پاسخگو نبودن بخش خصوصی و نبود ‌سازوکارهای نظارتی
یک کارشناس اقتصادی نیز با بیان اینکه مهم‌ترین اقلام بازار ایام محرم امسال که احتمال مشکل در آن وجود داشت، مرغ و گوشت بود، به «کسب‌وکار» می‌گوید: خوشبختانه تنش بازار گوشت مدتی پیش از ایام محرم تا حدودی مهار و روند افزایشی قیمت متوقف شد. منصور پوریان با اشاره به معایب و مشکلات زنجیره توزیع و عرضه کالا در کشور افزود: سپردن کار توزیع کالاهایی که در ایامی خاص تقاضای آن رشد می‌کند به بخش خصوصی به دلیل پاسخگو نبودن این بخش و نبود‌ سازوکارهای نظارتی لازم، ریسک بالایی دارد و این کار عملی نیست. وی با بیان اینکه اگر واردات دولتی نبود، قیمت گوشت اکنون از مرز 60 هزار تومان هم عبور کرده بود، خاطرنشان کرد: تلفیق توانمندی‌های بخش خصوصی و دولتی می‌تواند بار تنظیم بازار در ایام مناسبتی را سبک کند، ولی این امر تاکنون اتفاق نیفتاده و دولت تمایل دارد بیشتر خودش میدان‌دار باشد. واقعیت هم این است که اعتماد کردن به بخش خصوصی درباره تامین و توزیع به‌موقع کالا در ایام محرم خیلی سخت است و ممکن است قیمت‌ها در اثر کمبود عرضه در زمان اندکی با جهش‌های ناگهانی
 روبه‌رو شود.

نوسان‌گیری از بازارهای مناسبتی در گرو مدیریت صحیح ذخایر
یک کارشناس اقتصادی دیگر معتقد است نوسان‌گیری از بازارهای مناسبتی در گرو مدیریت صحیح ذخایر اقلام پرتقاضاست. احمد محمدعلی‌تبار با بیان اینکه در تامین اقلام مورد نیاز بازار محرم امسال هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد، به «کسب‌وکار» می‌گوید: ذخایر برنج، شکر، حبوبات، گوشت و مرغ به اندازه کافی در کشور وجود دارد و اگر نوسانی اتفاق می‌افتد، به دلیل مدیریت ضعیف ذخایر است. وی با بیان اینکه تنظیم بازار، نیازمند تخمین دقیق تقاضاست، افزود: گاهی اتفاق افتاده که با وجود ذخایر مناسب در بازار با کمبود و جهش قیمت مواجه شده‌ایم و رساندن ذخایر به بازار به قدری با کندی صورت گرفته که نتوانسته اثر لازم را داشته باشد که این مسائل فقط توسط مدیریت صحیح و کارآمد قابل حل است.