صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نامه‌نگاری وزیر صنعت با جهانگیری

نرخ سی ان جی بازنگری شود

وزیرصنعت در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، خواستار بازنگری در قیمت سی ان جی شد و گفت: این نرخ باید ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت بنزین در میزان پیمایش یکسان باشد؛در حالی که اکنون این نسبت ۴۰درصد است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، چندی پیش شاهرخ خسروانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که متوسط میزان مصرف بنزین از ابتدای امسال تاکنون، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است و طبق آخرین آمار، میزان مصرف بنزین از ابتدای شهریور بیش از ۸۶ میلیون لیتر بوده است. به گفته این مقام مسئول، متوسط میزان مصرف بنزین از ابتدای سال ۸۱ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.
مدتی از اعلام این آمار و ارقام نگذشته بود که علی مهرابی، مدیر طرح گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد که در صورت عدم استفاده از سی ان جی، با توجه به افزایش مصرف روزانه بنزین، ناچار باید واردات روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین بیشتر تدارک دیده می شد که هزینه ای هنگفت را به بدنه اقتصاد کشور تحمیل می کرد. از سوی دیگر، استفاده از سوخت جایگزین، تاثیر بسزایی در کاهش آلاینده های ناشی از مصرف بنزین در شهرهای بزرگ نیز داشته است.
علت چیست؟ ترس یا قیمت؟
اما علت بی میلی مردم به استفاده از این سوخت پاک و ارزان چیست؟ آن هم در شرایطی که ایران دارای نخستین منابع قابل استحصال گاز جهان است و  به گفته مسئولان امر، در صورت رشد تقاضای برای این سوخت، مشکلی به لحاظ تامین وجود ندارد.
محسن مشایخی، رئیس دبیر خانه دائمی سی ان جی، علت این بی میلی را اینگونه توضیح می دهد: نخستین و مهم ترین دلیل، بی میلی مردم ترس است. ترسی که نشات گرفته از ناآگاهی و البته ملاحظه تجربیات تلخ انفجارهای متعدد در گذشته است. یکی دیگر از دلایل بی رغبتی عمومی را نیز می توان اختلاف نه چندان زیاد قیمت سی ان جی با بنزین دانست.
وی ادامه داد: آغاز به کار در صنعت سی ان جی به نیکی انجام شد، اما چندی نگذشته بود که کارشکنی های مختلفی در بخش های مختلف از جمله واردات مخزن بجای تولید داخلی و هزینه تراشی های چندباره خودروسازان برای خودروهای گاز سوز دست به دست هم داد تا اعتماد جمعی مردم نسبت به استفاده از این سوخت جایگزین کمرنگ شود.
به گفته مشایخی، بی میلی مردم به استفاده از این سوخت پاک و ارزان را نباید دستمایه افزایش واردات بنزین کرد. چرا که با توجه به رشد جمعیت و رشد خرید و واردات خودرو، میل به مصرف و واردات بنزین روز افزون بوده و پایانی ندارد. درنتیجه آسیب های به وجود آمده از مصرف این حامل انرژی نیز تمامی ندارد. بنابراین به جای افزایش واردات که در حکم مسکن کوتاه مدتی عمل می کند، باید طی یک برنامه ریزی مدون، پله پله و البته اصولی سهم سی ان جی را در سبد مصرف حامل های انرژی افزایش دهیم.
رئیس دبیر خانه دائمی سی ان جی تصریح کرد: اقدامات مطلوبی در زمینه آماده سازی بستر برای افزایش مصرف سوخت سی ان جی در حال انجام است که می توان به آن امیدوار بود.
وزارت صنعت، پیشگام در رونق صنعت سی ان جی
در این میان، محمد شریعتمداری، وزیر تازه نفس صنعت، معدن و تجارت آستین بالا زده و طی نامه ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور خواهان اصلاحاتی در این صنعت شده تا به کمک آن رشد و رونق صنعت سی ان جی سرعت بخشد.
یکی از بخش های این نامه شامل نحوه قیمت گذاری این حامل انرژی است. به این ترتیب که قیمت عرضه سی ان جی در کشورهایی که مصرف آن متداول حدود  ۲۰ تا ۲۵ درصد نرخ بنزین در میزان پیمایش یکسان باشد. به گفته شریعتمداری، این نسبت در سال های اولیه راه اندازی این صنعت رعایت می شد که موجبات رشد و توسعه آن را نیز به همراه داشت. درادامه راه این نسبت به ۴۰ درصد افزایش یافت که طبیعتا مصرف سی ان جی نسبت به بنزین را توجیه پذیر نمی کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با مکاتبه این نامه و درخواست اصلاح قیمت سی ان جی خبر از تکاپو و جدیت دولت در راستای اصلاح این صنعت و البته جلوگیری از واردات بنزین خبر می دهد. صنعتی که حواشی زیادی را در سال های اولیه شکل گیری خود تجربه کرده و اکنون نیز در صورت نبود جدیت در رسیدگی ریشه ای می تواند یا به پرتگاه سقوط رود یا نان آن در روغنی قرار گیرد که منافع ملی کلانی را برای کشور تامین می کند.