صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نمی‌توان گفت در ورزش همگانی موفق بوده‌ایم

گل‌محمدی: موفقیت در ورزش همگانی یعنی 70 درصد جامعه ورزش کنند

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران می‌گوید وقتی می‌توانیم بگوییم در گسترش ورزش همگانی موفق بوده‌ایم که آمار نفوذ ورزش در بین مردم مانند کشورهای توسعه یافته به حدود ۷۰ درصد برسد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا رضا گل‌محمدی درباره وضعیت ورزش همگانی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های مهم دولت و وزارت ورزش و جوانان توسعه ورزش همگانی است و نگاه‌ها به ورزش همگانی بسیار متفاوت‌تر از قبل شده است. مجلس هم این موضوع را در برنامه‌ها و تخصیص بودجه، مد نظر قرار داده است و نگاه ویژه‌ای به ورزش همگانی دارد. به همین دلیل من اعتقاد دارم که سرعت رشد و توسعه ورزش همگانی خیلی بیش‌تر از قبل شده که این معلول هماهنگی همه نهادها و دستگاه‌هاست.
وی افزود: شهرداری‌ها نیز با ایجاد امکانات ورزشی، بوستان‌ها و میادین ورزش صبحگاهی خیلی به این مساله کمک کرده‌اند. ورزش همگانی برای زندگی امروز به صورت یک ضرورت درآمده و زندگی شهری باعث فقر حرکتی در بین مردم شده است. همین، باعث شده خانواده‌ها نگاه جدی‌تری به ورزش همگانی داشته باشند.
گل‌محمدی در پاسخ به این سوال که اداره کل ورزش و جوانان استان تهران از زمان تصدی او در راس این اداره کل چه اقداماتی در جهت ارتقای سرانه ورزش در این استان کرده است؟ گفت: برگزاری جشنواره‌ها، تخصیص اعتبارات برای ورزش همگانی، راه‌اندازی کمیته‌های همگانی در هیات‌های ورزشی و تعامل با شهرها، حوزه‌ها، دهیاری‌ها و مناطق دور افتاده استان، از جمله اقداماتی است که اداره کل استان تهران انجام داده است. مشارکت در برگزاری پیاده‌روی‌های خانوادگی نیز از دیگر کارهایی است که این اداره کل انجام داده است. البته گسترش ورزش در بین مردم، فقط با اقدامات یک دستگاه به سرانجام نمی‌رسد و باید همه نهادهای ذی‌ربط در این زمینه با هم همکاری کنند و اگر پیشرفتی هم باشد معلول اتفاق نظر همه دستگاه‌های استان تهران است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران در پاسخ به این سوال که فدراسیون ورزش‌های همگانی چقدر در گسترش و نفوذ ورزش در بین مردم موفق بوده است؟ تاکید کرد: مرجع نظارت و ارزیابی عملکرد فدراسیون‌ها، وزارت ورزش و جوانان است. درباره فدراسیون ورزش همگانی هم معاونت همگانی این وزارتخانه، صلاحیت اصلی ارزیابی عملکرد این فدراسیون را دارد. فدراسیون یکی از ارکان تاثیرگذار در توسعه ورزش همگانی است ولی من اعتقاد ندارم که فدراسیون به تنهایی می‌تواند این کار را انجام دهد و نیاز به کار گروهی و عزم ملی است. یعنی حتی باید در هیات وزیران تصویب شود که به عنوان مثال کارمندان ادارات صبح‌ها در یک ساعت خاصی چند دقیقه ورزش کنند مانند آن چه که در ژاپن انجام می‌شود.
وی افزود: من درباره هیات همگانی استان تهران که یکی از زیرشاخه‌های فدراسیون است می‌توانم نظر بدهم و بگویم که این هیات یکی از هیات‌های موفق اداره کل ما در سال گذشته بوده است.
گل‌محمدی در پایان گفت: البته ما وقتی می‌توانیم بگوییم در ورزش همگانی موفق بوده‌ایم که مثل کشورهای توسعه یافته تقریبا ۷۰ درصد جامعه‌مان ورزش کنند نه اینکه این مقدار را از ۵ درصد به ۱۰ درصد یا ۱۵ درصد برسانیم.