کد خبر: 71795
«کسب‌وکار» از دومین سانحه جاده‌ای پرتلفات شهریورماه گزارش می‌دهد

رانندگی‌های مرگ‌آفرین

هنوز امضای صورت‌جلسات کمیسیون‌های رسیدگی به علل سانحه جاده‌ای پرتلفات جنوب کشور خشک نشده و مقصران و مسببان این ضایعه اسفناک معرفی نشده‌اند که سانحه مرگبار دیگری در جاده‌های شمال کشور به وقوع پیوست و تعداد دیگری از هموطنان را به کام نیستی برد.

رانندگی‌های مرگ‌آفرین
مجتبی کاوه
 ضایعه قبلی که در آن تعدادی از نوجوانان دختر دانش‌آموز کشته شدند، معاون اول رئیس‌جمهوری را بر آن داشت مسئولان ذی‌ربط را به تهیه نقشه‌راهی برای بهبود وضعیت ایمنی جاده‌ها موظف کند و سانحه مرگبار روز گذشته نیز دادستان کل کشور را به واکنش واداشت تا به دستور وی، کارگروه تخصصی و ویژه‌ای با ضرب‌الاجل یک ماهه با دستورالعمل بررسی مشکلات موانع و راهکارهای کاهش و کنترل حوادث جاده‌ای تشکیل شود. کارشناسان اما، به تاثیر این دستورهای اکید و اشد مسئولان رده‌بالای اجرایی و قضایی در بهبود ایمنی حمل و نقل جاده‌ای کشور خوش‌بین نیستند. از نظر آنها علت بی‌تاثیری کار این کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها در کاهش تصادفات جاده‌ای روشن است؛ کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها راهکاری برای پایان دادن به رانندگی‌های مرگ‌آفرین برخی رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی ندارند. رسیدن به چنین راهکاری، چنان اهمیت دارد که باید درباره آن هم‌فکری ملی داشت و تجربیات جهانی و فناوری‌های نوین را به خدمت گرفت وگرنه تا همیشه باید بر نعش کشتگان جاده‌ها مرثیه‌سرایی کنیم. در ساعت 2:31 بامداد دیروز (سه‌شنبه) 21 شهریورماه، یک دستگاه اتوبوس بین‌شهری به داخل دره جاجرود سقوط کرد. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در این باره اظهار داشت: بامداد روز سه‌شنبه حادثه سقوط یک دستگاه اتوبوس بین‌شهری به داخل دره جاجرود به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام شد و با توجه به اینکه این حادثه خارج از محدوده استحفاظی آتش‌نشانی تهران بود 4 ایستگاه به محل حادثه اعزام شد. وی افزود: با حضور آتش‌نشانان مشاهده شد یک دستگاه اتوبوس بین‌شهری به‌شدت با انتهای دره برخورد کرده است و مسافران به بیرون از خودرو پرتاب شده بودند. وی ادامه داد: پس از ایمن‌سازی‌های لازم و منتقل کردن مسافران این اتوبوس به اورژانس مشخص شد 11 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 27 نفر دیگر مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند. برخی منابع خبری علت این سانحه را نقص فنی اتوبوس و برخی دیگر تخطی از سرعت مجاز را علت سانحه اعلام کرده‌اند، اما تا لحظه تنظیم این گزارش علت قطعی سانحه مشخص نیست. 
 
سوال‌هایی که پاسخی برای آن نداریم
یک کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه تهیه نقشه‌راه مورد نظر معاون اول رئیس‌جمهوری از توان کمیسیون ایمنی راه‌ها خارج است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: ساده‌انگارانه است اگر تصور کنیم کمیسیون‌هایی که بعد از چنین حوادثی تشکیل می‌شوند، تاثیری در کاهش حوادث خواهند داشت. چنانکه پیش از این نیز کمیسیون‌های متعددی در این زمینه تشکیل شده و با وجود حسن نیتی که این عزیزان داشته‌اند، تحولی در ایمنی جاده‌ها اتفاق نیفتاده است. محمدرضا نیکو با یادآوری این نکته که بیش از 95 درصد حوادث جاده‌ای به دلیل عوامل انسانی یعنی خطای رانندگان رخ می‌دهد، تصریح کرد: ما با معضلی در ابعاد ملی تحت عنوان رانندگی‌های مرگ‌آفرین مواجه هستیم، ولی راهکاری برای حل این مشکل نداریم. وی ادامه داد: آیا باید کنترل‌های بیشتری برای پذیرش رانندگان به ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای ایجاد کنیم؟ آیا باید از فناوری‌های نوین برای رصد دقیق رفتار رانندگان در نقاط حادثه‌خیز استفاده کنیم؟ آیا خطاهای انسانی رخ داده در تصادفات را طبقه‌بندی و آسیب‌شناسی کرده‌ایم تا راهکاری برای حل آنها پیدا کنیم؟ اینها سوالاتی است که باید برای آنها به دنبال جواب اساسی باشیم. در غیر این صورت با دستورالعمل و ضرب‌الاجل راه به جایی نخواهیم برد. 

 

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • ضرورت نظارت بر تخصیص منابع از سوی استانداران
  • انتشار پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست ضدایرانی قاهره
  • ایران میزبان سیزدهمین اجلاس منطقه‌ای ICA می شود
  • روسای ستاد مشترک ارتش ایران، روسیه و ترکیه دیدار خواهند کرد
  • بخش خصوصی از چالش های «صنعت برق» می گوید
  • رویداد "تسهیل‌گری و کارآفرینی روستایی" در رشت برگزار می‌شود
  • روایت لاوروف از نشست مشترک با ظریف و چاووش اوغلو در آنتالیا
  • سنجش تاب‌آوری اقتصادی از تکانه‌های طبیعی
  • افزایش مخاطبان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال
  • صادرات قطعات خودرو در کما
  • سرنوشت تکراری بازسازی ها
  • ریشه های بی اعتمادی
  • هشدار برای مدیریت بحران
  • اکامی میوندالن با سوشا در صعود به لیگ نروژ
  • بدشانسی سپیدرودی‌ها تکمیل شد
  • افزایش فروش نفت ونزوئلا به آمریکا
  • باخت پانیونیوس در حضور حاج‌صفی و شجاعی
  • ظریف: برخی کشورهای منطقه به جای جنگ افروزی، برای صلح و ثبات تلاش کنند
  • واکنش جالب هاینکس به رکورد 500 پیروزی
  • ایرباس بزرگترین قرارداد تاریخ خود را بست
  • پایان نشست سه‌جانبه وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در آنتالیا
  • سردار سلیمانی فرماندهی نبرد البوکمال را برعهده داشت
  • شهرآورد مادرید برنده نداشت
  • ایران توان تبدیل شدن به مرکز منطقه ای صادرات باتری خودرو را دارد
  • بناهای تاریخی که در زلزله غرب کشور بیشترین آسیب‌ها را دیدند
  • سند ملی با محوریت " کار شایسته" تدوین می‌شود
  • ۲۰۱۸ سال زنان است
  • بررسی مشکلات صادرات ایران به کشورهای حوزه CIS
  • شبکه‌های اجتماعی؛ فرصتی برای سیاسیون
  • پایان موقت بست‌نشینی بقایی و یاران
  • شاید دلار گران‌تر نشود!
  • دلایل افت رتبه جهانی کسب و کار ایران
  • قصه کهنه‌ هزینه‌هایی‌ که به اسم هوشمند محاسبه می‌شود
  • رویداد کارآفرینی "همفکر" برگزار می‌شود
  • شاخص کل فرابورس ایران چهاررقمی شد
  • باید محرز شود که معاملات بلوکی به قصد قیمت سازی بوده
  • بازدهی شاخص بورس در سالجاری به ۱۴ درصد رسید
  • صادرات ایران به اتحادیه اروپا از ۷میلیارد یورو گذشت
  • تنها راه دسترسی به بازار ایران استفاده از یورو بجای دلار است
  • خیز فولاد برای صادرات ۸ میلیون تنی در سال جاری
  • تجارت ایران و اتریش 400 میلیون یورو می‌شود
  • بانک های عامل پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان مشخص شد
  • واحدهای صنعتی آسیب دیده از زلزله بازسازی می‌شوند
  • "هرکول جیبی" وزنه برداری جهان درگذشت
  • آب لوله‌کشی مناطق زلزله‌زده فعلا قابل شرب نیست
  • اصفهانیان: فغانی می‌تواند به عنوان داور وسط در روسیه سوت بزند
  • پیروزی آرسنال در داربی لندن
  • تیم ملی کاراته به کمک مردم زلزله زده شتافت
  • جزئیات تسهیلات و کمک‌های بانکی و بودجه‌ای برای مناطق زلزله‌زده
  • برگزاری جلسه شورای هماهنگی شرکتهای بیمه ای در ستاد بیمه ایران مستقر در سرپل ذهاب