کد خبر: 71795
«کسب‌وکار» از دومین سانحه جاده‌ای پرتلفات شهریورماه گزارش می‌دهد

رانندگی‌های مرگ‌آفرین

هنوز امضای صورت‌جلسات کمیسیون‌های رسیدگی به علل سانحه جاده‌ای پرتلفات جنوب کشور خشک نشده و مقصران و مسببان این ضایعه اسفناک معرفی نشده‌اند که سانحه مرگبار دیگری در جاده‌های شمال کشور به وقوع پیوست و تعداد دیگری از هموطنان را به کام نیستی برد.

رانندگی‌های مرگ‌آفرین
مجتبی کاوه
 ضایعه قبلی که در آن تعدادی از نوجوانان دختر دانش‌آموز کشته شدند، معاون اول رئیس‌جمهوری را بر آن داشت مسئولان ذی‌ربط را به تهیه نقشه‌راهی برای بهبود وضعیت ایمنی جاده‌ها موظف کند و سانحه مرگبار روز گذشته نیز دادستان کل کشور را به واکنش واداشت تا به دستور وی، کارگروه تخصصی و ویژه‌ای با ضرب‌الاجل یک ماهه با دستورالعمل بررسی مشکلات موانع و راهکارهای کاهش و کنترل حوادث جاده‌ای تشکیل شود. کارشناسان اما، به تاثیر این دستورهای اکید و اشد مسئولان رده‌بالای اجرایی و قضایی در بهبود ایمنی حمل و نقل جاده‌ای کشور خوش‌بین نیستند. از نظر آنها علت بی‌تاثیری کار این کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها در کاهش تصادفات جاده‌ای روشن است؛ کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها راهکاری برای پایان دادن به رانندگی‌های مرگ‌آفرین برخی رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی ندارند. رسیدن به چنین راهکاری، چنان اهمیت دارد که باید درباره آن هم‌فکری ملی داشت و تجربیات جهانی و فناوری‌های نوین را به خدمت گرفت وگرنه تا همیشه باید بر نعش کشتگان جاده‌ها مرثیه‌سرایی کنیم. در ساعت 2:31 بامداد دیروز (سه‌شنبه) 21 شهریورماه، یک دستگاه اتوبوس بین‌شهری به داخل دره جاجرود سقوط کرد. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در این باره اظهار داشت: بامداد روز سه‌شنبه حادثه سقوط یک دستگاه اتوبوس بین‌شهری به داخل دره جاجرود به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام شد و با توجه به اینکه این حادثه خارج از محدوده استحفاظی آتش‌نشانی تهران بود 4 ایستگاه به محل حادثه اعزام شد. وی افزود: با حضور آتش‌نشانان مشاهده شد یک دستگاه اتوبوس بین‌شهری به‌شدت با انتهای دره برخورد کرده است و مسافران به بیرون از خودرو پرتاب شده بودند. وی ادامه داد: پس از ایمن‌سازی‌های لازم و منتقل کردن مسافران این اتوبوس به اورژانس مشخص شد 11 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 27 نفر دیگر مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند. برخی منابع خبری علت این سانحه را نقص فنی اتوبوس و برخی دیگر تخطی از سرعت مجاز را علت سانحه اعلام کرده‌اند، اما تا لحظه تنظیم این گزارش علت قطعی سانحه مشخص نیست. 
 
سوال‌هایی که پاسخی برای آن نداریم
یک کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه تهیه نقشه‌راه مورد نظر معاون اول رئیس‌جمهوری از توان کمیسیون ایمنی راه‌ها خارج است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: ساده‌انگارانه است اگر تصور کنیم کمیسیون‌هایی که بعد از چنین حوادثی تشکیل می‌شوند، تاثیری در کاهش حوادث خواهند داشت. چنانکه پیش از این نیز کمیسیون‌های متعددی در این زمینه تشکیل شده و با وجود حسن نیتی که این عزیزان داشته‌اند، تحولی در ایمنی جاده‌ها اتفاق نیفتاده است. محمدرضا نیکو با یادآوری این نکته که بیش از 95 درصد حوادث جاده‌ای به دلیل عوامل انسانی یعنی خطای رانندگان رخ می‌دهد، تصریح کرد: ما با معضلی در ابعاد ملی تحت عنوان رانندگی‌های مرگ‌آفرین مواجه هستیم، ولی راهکاری برای حل این مشکل نداریم. وی ادامه داد: آیا باید کنترل‌های بیشتری برای پذیرش رانندگان به ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای ایجاد کنیم؟ آیا باید از فناوری‌های نوین برای رصد دقیق رفتار رانندگان در نقاط حادثه‌خیز استفاده کنیم؟ آیا خطاهای انسانی رخ داده در تصادفات را طبقه‌بندی و آسیب‌شناسی کرده‌ایم تا راهکاری برای حل آنها پیدا کنیم؟ اینها سوالاتی است که باید برای آنها به دنبال جواب اساسی باشیم. در غیر این صورت با دستورالعمل و ضرب‌الاجل راه به جایی نخواهیم برد. 

 

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • سطح‌بندی مراکز آموزش عالی به زودی اعلام می‌شود
  • حضور منطقه آزاد اروند در نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در ارمنستان
  • رونق بازار مسکن با شیب ملایم
  • افزایش 90درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر
  • انتصاب نخستین رییس زن برای پژوهشکده امور اقتصادی
  • هوای پایتخت سالم است
  • قبرستان تاریخی «خالدنبی» سایت موزه شود
  • 7 قابلیتی که گوشی اندرویدی بعدی شما باید داشته باشد
  • ارایه سرویس های جدید بانکی در پیشخوان های شهرنت بانک شهر
  • ذخایر قابل برداشت گاز شیل در چین کاهش یافت
  • تقاضای جهانی نفت خام به مرز روزانه ۹۸ میلیون بشکه می‌رسد
  • اعتبار پروانه صلاحیت آزمایشگاه همکار پژوهشگاه نفت تمدید شد
  • نقشه جامع دانش صنعت گاز تدوین می شود
  • امیدواری لوک اویل به مشارکت در صنعت نفت ایران
  • تخفیف خرید مرغ و گوشت برای هیات‌های عزاداری
  • الهلال مخفی می‌شود
  • چه کتاب‌هایی زندگی جاناتان فرانزن را تغییر دادند
  • نظارت جدی بازرسان مخفی در خرده‌فروشی‌ها
  • پیام مشترک وزیر آموزش و پرورش و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور
  • مورینیو: همیشه نمی‌شود با کیفیت بازی کرد
  • پرداخت ۶۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ضربتی قرض‌الحسنه ازدواج
  • ثبت نام از زائران اربعین فقط از طریق سامانه سماح
  • توییتر لایت ؛ مناسب برای سرعت پایین اینترنت
  • عذرخواهی بیل گیتس بابت Ctrl+Alt+Del
  • 6 تفکر قدرتمند از استیو جابز
  • اعلام حمایت معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن
  • وفایی: مدال طلا را به هم وطنانم تقدیم می کنم
  • آماده مقابله با تهدیدات جهانی هستیم
  • سپه،اولین بانک خراسان جنوبی در رشد منابع است
  • افتتاح شرکت نیروگاه کرمانیان با تسهیلات بانک صنعت و معدن
  • فراخوان سومین مسابقه نقاشی کودکان و نوجوانان سازمان ملی بهره‌وری ایران با موضوع «بهره‌وری آب»
  • اهدای 2000 دستگاه تجهیزات رایانه ای به مدارس کشور از سوی بانک پارسیان
  • فعالان اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی به دنبال افزایش مبادلات تجاری
  • گروه خودرو سازی سایپا شاهد تحولی بزرگ و بی سابقه خواهد بود
  • کاهش جذابیت طلا برای سرمایه گذاری
  • خوردبین: امیدوارم پرسپولیس پایان خوشی در آسیا داشته باشد
  • فروشندگان فرش دستباف ملزم به نصب برچسب قیمت هستند
  • آلگری: مردم تنها قهرمان را به یاد می‌آورند
  • همایش اصناف طلایه داران دفاع مقدس برگزار می شود
  • مشکلات دولت بدون مشارکت بخش خصوصی قابل حل نیست
  • هیات تجاری اتاق ایران در راه اسپانیا
  • رئیس‌جمهور هر چه سریعتر وزیر پیشنهادی علوم را معرفی کند
  • ادبیات موهن ترامپ در تراز شغل کاباره‌داری اوست
  • تصمیمات مخرب دولت عامل بی‌اعتمادی بخش خصوصی واقعی شد
  • تهیه گزارش توسط کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص هولوگرام ها
  • آتش سوزی در مدرسه دخترانه
  • توسعه پارک‌های بانوان یک ضرورت ملی است
  • کشته شدن کارگر راهسازی جاده ایلام در تصادف رانندگی
  • یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست تا دقایقی دیگر به طور رسمی گشایش می‌یابد
  • بزرگترین رویداد نمایشگاهی صنعت پتروشیمی ایران آغاز شد