صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در دانشگاه سینسیناتی انجام شد

تشخیص احتمال خودکشی با اپلیکیشن جدید

محققان دانشگاه سینسیناتی با طراحی اپلیکیشن تلفن‌همراه هوشمند موفق به تشخیص احتمال خودکشی در بین دانشجویان شدند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ساینس‌نیوز، این اپلیکیشن در مرحله اول محاوره بین دانشجویان و روان‌شناسان را در یک فایل صوتی ذخیره می‌کند، سپس با پردازش کلمات به کار رفته در هر محاوره احتمال خودکشی دانشجویان را به صورت عددی نمایش می‌دهد.
طبق آخرین مطالعات انجام شده آمار خودکشی در نوجوانان بین سنین 15 تا 24 سال در ایالات متحده از میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادف فراتر رفته است.
جان پستین، مدیر آزمایشگاه محاسبات پزشکی دانشگاه سینسیناتی عنوان کرد: این اپلیکیشن هوشمند در طول دو سال گذشته به طور پیوسته توسط روانشناسان دانشگاه مورد آزمایش قرار گرفته است. این اپلیکیشن با شنیدن و پردازش صدای طبیعی افراد به صورت لحظه‌ای و با پردازش اصوات تولیدی از منظر الگوهای زبان‌شناسی و صوت‌شناسی، بیمار تحت معالجه را از نظر احتمال خودکشی شناسایی می‌کند.
وی در ادامه افزود: این اپلیکیشن هوشمند با برخورداری از الگوریتم یادگیری عمیق قادر است تا از تجربیات گذشته جهت پردازش بهتر و ارائه نتیجه بهتر استفاده کند. به عنوان مثال این نرم‌افزار از طریق الگوریتم یادگیری عمیق یاد گرفته که افراد افسرده از واژه "امید"کمتر استفاده می‌کنند و اغلب در محاوره و در بین کلمات از واژه "آه" بیشتر استفاده می‌شود.
محققان این مرکز با انجام یک آزمایش با 60 شرکت‌کننده دریافتند که الگوریتم یادگیری ماشینی در تشخیص نحوه به کارگیری ضمایر و زبان جملات در افراد مستعد خودکشی به خوبی عمل می‌کند. به عنوان مثال افراد مبتلا به افسردگی شدید بیشتر از ضمایر "من، مال من، خودم" استفاده می‌کنند و زمان جملاتشان اغلب در گذشته است و همچنین از کلمات تایید مثل "موافقم، بله، راضی هستم" به ندرت استفاده می‌کنند.