صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار»‌ گزارش می‌دهد

تعطیلی سمساری‌های سنتی

ورود اینترنت به بیشتر کسب‌وکارها به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده و مسئولان بارها بر این امر تاکید کرده‌اند که اگر واحدهای صنفی که به روش‌های سنتی و قدیمی خرید و فروش می‌کنند خود را با این فناوری‌ها تطبیق ندهند، به زودی از گردونه رقابت خارج خواهندشد.
شایلی قرایی
به عنوان نمونه این روزها شاهد فروش کالاهای دست‌دوم در فضای مجازی نیز هستیم.به گزارش کسب و کار نیوز  اخیرا در فضای مجازی سایت‌ها و کانال‌هایی ایجاد شده‌اند که به‌صورت مجازی کار خریدوفروش اجناس دست‌دوم را انجام می‌دهند که این امر تبدیل به یکی از معضلاتی شده که هم شهروندان و هم واحد‌های صنفی را مورد تهدید قرار داده است، چراکه بر این سایت‌ها یا برنامه‌ها هیچ نظارتی وجود ندارد و هر فردی هر جنسی را که بخواهد، به‌راحتی در این شبکه‌ها با هر قیمتی به فروش می‌رساند. 
بیشتر کالاهایی که در سایت‌ها وجود دارد، بی‌کیفیت هستند
جواد اکبری، فعال بازار خریدوفروش اجناس دست دوم
این بازار خیلی وقت است کساد شده و مردم دیگر برای خرید کالا، سری به سمساری نمی‌زنند. این روزها یکی از پرمخاطب‌ترین سایت‌هایی که به‌ویژه نظر زنان خانه‌دار و مردان بازنشسته را به خود جلب کرده، همین سایت‌های خریدوفروش کالاهای دست‌ دوم است که به‌راحتی گردشی میلیاردی را در بازار رقم زده است. به‌ عبارت دیگر، با توجه به اینکه اینترنت در تمام اماکن وجود دارد، شغل ما هم اینترنتی شده است. یعنی سایت‌هایی در فضای مجازی ایجاد شده‌اند که برای آنکه مردم کالاهایی که از دست‌شان خسته شده‌اند یا دیگر نیازشان ندارند را بفروشند. البته بیشتر کالاهایی که در این سایت‌ها وجود دارد، بی‌کیفیت یا مسروقه هستند و برخی کالاها دارای مشکلاتی‌اند که توصیه می‌شود شهروندان در هنگام خرید دقت لازم را داشته
 باشند. بدین معنا که پول کالا دریافت می‌شود و پس از آن کالا به در منزل ارسال می‌شود و متاسفانه دیده شده که کالایی که در فضای مجازی وجود داشته، کاملا مغایر با آن کالای ارسال‌شده است و دست خریدار به جایی بند
 نیست. از سوی دیگر، وقتی کالایی را از نزدیک ببینند و بخرند، بهتر از آن است که برای خرید یک کالا از اینترنت، حتما به منزل فرد فروشنده مراجعه کرده و کالا را از نزدیک ببینند و بخرند یا شاید هم نخرند، بنابراین اعتماد بیشتری به کالای خریداری‌شده از سمساری‌های محله خود دارند. 
سایت‌های مجازی، بازار را از رونق انداخته‌اند
داود عبداللهی‌فرد، رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان تهران 
امروزه رکود در بسیاری از صنوف و کسب‌وکارها مشهود است و در این میان فعالیت سایت‌های مختلف در فضای مجازی درباره خریدوفروش لوازم دست دوم بازار سمساری و امانت‌فروشی را از رونق انداخته و این روزها کسبه این صنف فروش اندکی دارند. زمانی صنف سمساری به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده کالای دست دوم بود، اما فعالیت رو به گسترش سایت‌های مجازی سبب شده تعدادی از کسبه تعطیل شوند. بیشتر کسبه این صنف به صورت سنتی فعالیت می‌کنند و آشنایی کامل با کسب‌وکارهای نوین ندارند و همین امر موجب تعطیلی یکی پس از دیگری واحدهای صنفی سمساری شده است. 
با گسترش شبکه‌های اجتماعی و سایت‌هایی که مردم به عنوان محلی برای خریدوفروش آن را می‌شناسند، بیشترین تخلفات و فروش اجناس مسروقه در آنجا صورت می‌گیرد و به دلیل آنکه نظارت در آن حوزه کمتر است و هر فردی می‌تواند جنس خود را به فروش برساند، بنابراین در این صنف فضای مجازی به بازاری برای فروش اموال مسروقه تبدیل شده است. از سوی دیگر خریدوفروش اجناس دست دوم توسط وانت‌بارها هم نمونه‌ای از معضلات حرفه ماست. این گروه افرادی هستند که پروانه کسب ندارند و خیلی از آنها می‌توانند برای مردم ایجاد مزاحمت کنند.
حداقل مزاحمت آنها، آلودگی صوتی است که در خیابان ایجاد می‌کنند. هیچ‌کدام از این عده مغازه‌دار نیستند و هیچ‌یک پروانه کسب ندارند. درحقیقت آنها دوره‌گردهایی هستند که بدون مجوز مبادرت به این کار می‌کنند.
 اگر خطا و اشتباهی هم صورت بگیرد، در همین قشر دیده می‌شود چون نه به جایی تعهد داده‌اند و نه در یک چارچوب مشخص فعالیت می‌کنند. شهرداری می‌تواند خودروی آنها را متوقف کند یا اگر می‌خواهند این عده را از نان خوردن نیندازند، شرایطی فراهم شود که کارت شناسایی معتبر از اتحادیه دریافت کنند. تنها در این صورت است که اطلاعات فردی از آنها وجود خواهد داشت تا دسترسی به این عده هم ساده باشد. در عین حال شهرداری یا نیروی انتظامی می‌تواند درباره آنها اقدام کند، ولی اتحادیه امکان برخورد قهری با آنها را ندارد. 
قیمت‌هایی هم که در سایت‌های مجازی یا همین وانت‌بارها به مردم داده می‌شود، بسیار کمتر از ارزشی است که کالای مورد نظر دارد. درباره نرخ‌گذاری اشیای دست دوم باید اشاره شود که کالای نو و آکبند دارای نرخ مصوب است و درباره نرخ کالای دست دوم قیمت‌ها به صورت توافقی بسته به نو و تمیز بودن کالا بین خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد و نرخ مصوبی وجود ندارد. سمساری‌ها نقش مهمی در کمک به تامین لوازم افراد کم‌درآمد دارند. خانواده‌هایی که از نظر مالی مشکل دارند، با مراجعه به این مغازه‌ها مشکل‌شان را در تامین لوازم زندگی رفع می‌کنند و خرید از این مغازه‌ها، برای افرادی که از نظر مالی توان خرید کالای نو را ندارند، می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.
 یکی از روش‌های خرید کالای دست دوم از طریق آگهی صورت می‌گرفت که قبلا در این مورد مشکلات زیادی داشتیم که افراد سودجو اقدام به چاپ آگهی می‌کردند، اما در جلسه‌ای که با روزنامه همشهری داشتیم، مقرر شد تنها آگهی افرادی که از اتحادیه نامه مجوز کسب داشته باشند، چاپ شود و با این اقدام بسیاری از مشکلات کاهش یافت. به‌طور کلی مشکلات اصناف به یک یا چند مشکل ختم نمی‌شود و موضوع مالیات نیز درد مشترک تمام واحدهای صنفی است. 
در چند سال اخیر با وجود توافق‌های صورت‌گرفته بین اتاق اصناف و سازمان امور مالیاتی میزان مالیات‌های تعیین‌شده باز هم بالاست. به عنوان نمونه مالیات ۲ میلیون تومانی یک واحد صنفی به ۸ میلیون تومان رسیده و رکود بازار نیز سبب شده واحدهای صنفی توان پرداخت مالیات را نداشته باشند و این مساله همه صنوف را در بر می‌گیرد. 
امیدواریم که دولت دوازدهم دید وسیع‌تری برای رشد اقتصادی کشور داشته باشد و برنامه‌های جامع‌تری را در این زمینه اجرا کند تا همه صنوف شاهد تحول اقتصادی و رونق بازار باشند. در حال حاضر اتحادیه سمساران تهران ۸۵۰ عضو رسمی دارد و۲۵۰ عضو به دلیل مشکلاتی مانند مسائل ملکی یا اجاره‌ای بودن هنوز نتوانسته‌اند مجوز دریافت کنند که پرونده آنان در دست اقدام است.