صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران بیان کرد

رابطه اقتصادی با اوکراین، ما را به بازار اطراف این کشور متصل می‌کند

سفر سه روز هیات تجاری ایران به اوکراین در زمینه‌های انرژی، کشاورزی، صنایع کوچک و متوسط، حمل‌ونقل و ترانزیت به سرپرستی غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران از فردا آغاز می شود.
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در راس هیات تجاری 30 نفره به اوکراین سفر می‌کند. در این سفر سه روزه، محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، روسای اتاق‌های البرز و قزوین، رئیس اتاق مشترک ایران و اوکراین، نماینده سازمان توسعه تجارت و چند نماینده مجلس شورای اسلامی به همراه فعالان اقتصادی حضور دارند.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران, سفر به سرزمین معادن و «خاک‌ سیاه» با هدف گسترش و توسعه مناسبات اقتصادی تهران-کیف از فردا آغاز می‌شود. این سفر به دعوت رسمی رئیس اتاق بازرگانی کیف، «گنادی چیژیکف» برنامه‌ریزی شده است.
 
محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این زمینه با اشاره به روابط و همکاری‌های ایران و اکراین می‌گوید: «در گذشته همکاری‌های خوبی با اوکراین داشته‌ایم هرچند در مقطعی به دلیل تحریم‌ها مناسبات اقتصادی میان دو کشور کاهش یافت ولی در حال حاضر زمینه و شرایط برای گسترش روابط آماده است.»
 
اوکراین کشوری است که در حوزه صنعت و کشاورزی موقعیت مناسبی دارد؛ کرباسی با اشاره به موقعیت جغرافیایی اوکراین گفت: «ما در روابط اقتصادی با اوکراین تنها به بازار خود اوکراین نگاه نمی‌کنیم؛ بلکه رابطه اقتصادی با  اوکراین ما را به بازار اطراف این کشور متصل می‌کند.»
 
حوزه های انرژی، کشاورزی، صنایع کوچک و متوسط، حمل‌ونقل و ترانزیت زمینه‌های همکاری ایران و اوکراین خواهد بود.
 
کرباسی ادامه می دهد: قرار است در این سفر حلقه‌های همکاری میان فعالان اقتصادی ایرانی و اوکراینی شکل بگیرد و ایران هم از همکاری‌های بیشتر تجار و اوکراینی استقبال می‌کند.
 
او می گوید: «واردات و صادرات پرورش جوجه و تولید و تخم مرغ، صنعت گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دامپزشکی، دامداری، تولید و سرمایه گذاری مشترک، صنایع حمل و نقل زمینه‌هایی است که اعضای این هیات تجارت می‌خواهند با همتای اوکراینی خود درباره آنها گفت‌وگو و تعامل کنند.»
 
دو سال قبل هیاتی اقتصادی-تجاری از اکراین به ایران با سرپرستی اتاق بازرگانی آمده بودند. بارها هیات تجاری این کشور به ایران و به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آمده است. اما آخرین هیات تجاری از ایران به اوکراین در زمان ریاست دکتر محمد نهاوندیان در سال 1390 اعزام شده است.
 
همزمان نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کیف از سوی غلامحسین شافعی، افتتاح می شود. همچنین ایشان سخنران اصلی مراسم افتتاح این نمایشگاه است.