صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس امور شرکت ها و موسسه های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:

تولید 10 هزار نوع محصول توسط شرکت های دانش بنیان کشور

رئیس امور شرکت ها و موسسه های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: 10 هزار نوع محصول توسط شرکت های دانش بنیان در کشور تولید می شود که اگر کیفیت خود را حفظ کنند دولت می تواند در فروش محصولات در بازارهای جهانی کمک حال آنها باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سیدمحمد صاحبکار خراسانی، پنجشنبه در نشست شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی در مشهد افزود: صرف دانش بنیان بودن به معنی استاندارد بودن محصولات نیست و کیفیت محصول است که می تواند در دانش بنیان بودن جلوه کند.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری صفر تا 100 مسیر رشد و شکوفایی است اما نمی توان برای افزایش تاسیس شرکت های دانش بنیان سطح کیفی و معیارهای استاندارد را کاهش داد.
وی با بیان اینکه هم اکنون سه هزار و 200 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد، افزود: از هر سه شرکت متقاضی برای تبدیل شدن به شرکت های دانش بنیان، تنها یکی موفق به انجام این کار شده اند.
وی افزود: تنها پنج درصد شرکتهای دانش بنیان کشور در خراسان رضوی است که باتوجه به موقعیت این استان، قابل قبول نیست و رشد و پویایی شرکت های دانش بنیان نیازمند یک قانون حمایتی ملی است.
وی تاکید کرد: قوانین مربوط به شرکتهای دانش بنیان در هر سال نیازمند بازنگری اند چرا که محیط فناوری محیطی پویا و نیازمند به روزرسانی مکرر است.
صاحبکار خراسانی اظهار کرد: بازار محصولات دانش بنیان خلاهایی دارد زیرا برای نخستین بار وارد بازار می شوند به همین خاطر برنامه هایی طراحی شد و برای تشکیل مشتری های دولتی نیز قوانینی در دستور کار است زیرا نبود آنها باعث شده بود که خطر خرید محصولات دانش بنیان از طرف شرکت های دولتی صورت نگیرد.
رئیس امور شرکت ها و موسسه های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص بودجه پژوهش شرکت های دانش بنیان نیز اظهار کرد: این بودجه محدود است و طبق قانون بودجه در اختیار مدیرانی قرار می گیرد که برای نخستین بار محصولی را تولید می کنند.
صاحبکار خراسانی گفت: ورود شرکت های دانش بنیان به مناقصات از دیگر برنامه های مد نظر برای اجرا است زیرا بدون گذراندن مناقصات انجام پروژه های عمرانی میسر نیست و این ورود از ابتدای آبان ماه امکان پذیر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی جزو مهمترین منابع شرکت های دانش بنیان است خاطر نشان کرد: افراد متقاضی گذراندن خدمت در شرکت های دانش بنیان در یک کنکور امتحان می دهند.
وی با بیان اینکه افراد متقاضی در صورت پذیرش، با تفاهم نامه ای که با ستاد کل نیروهای مسلح انجام شده خدمت سربازی خود را در این شرکت ها می گذرانند، افزود: 400 شرکت دانش بنیان از مزایای خدمت سربازی استفاده می کنند.
وی ادامه داد: این شرکت ها برای ارتقای دانش خود نیازمند ورود به بازار جهانی هستند و شفافیت مهمترین شاخصه برای این شرکت ها است زیرا رتبه بندی آنها را مشخص می کند.
رئیس امور شرکت ها و موسسه های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص تسهیلات شرکت های دانش بنیان نیز گفت: سود تسهیلات این شرکت ها نیز نمی تواند کمتر از 6 درصد باشد زیرا ممکن است انحرافاتی رخ دهد.