صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن

بخش خصوصی در حوزه اکتشاف فعال شود

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: نخستن موضوعی که باید در بخش معدن انجام شود، تقویت سریع حوزه اکتشاف است که باید بخش خصوصی را برای فعالیت در این حوزه ترغیب کرد.
 
 
 «مهدی کرباسیان» با اعلام چهار اولویت برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در دولت دوازدهم اظهار داشت: باید بخش خصوصی را ترغیب کرد تا در حوزه اکتشاف به فعالیت و همکاری بپردازد، البته باید ریسک های بخش اکتشاف را کاهش داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایمیدرو، وی، تقویت صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی را اولویت دوم دانست و گفت: در دولت یازدهم، سرمایه این صندوق از 100 میلیارد به 1100 میلیارد ریال افزایش یافت، اما این سرمایه کافی نیست و برای لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد دادیم صندوق های حمایتی مورد حمایت ویژه قرار بگیرند. 
به گفته این مقام مسئول، پیشنهاد ما برای صندوق بیمه معدن، افزایش سرمایه آن به 500 میلیون دلار (15 هزار میلیارد ریال) طی پنج سال است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو، اصلاح ساختاری در نهادهای معدنی و رفع موازی کاری ها را سومین اولویت بخش معدن در دولت دوازدهم بر شمرد و افزود: در این زمینه، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی باید تقویت شود و فعالیت های آن سرعت گیرد، همچنین ایمیدرو و وظایف آن تقویت شود و به بخش خصوصی نیز به عنوان همراه و همگام این سازمان، توجه ویژه ای شود.
کرباسیان درباره اولویت چهارم نیز گفت: مسائل زیست محیطی، ایمنی و سایر مسائل ملی مرتبط با بخش معدن، با همگرایی سازمان های مرتبط باید مرتفع شود.
وی با اشاره به ضرورت انتقال دانش و فناوری روز جهان به بخش معدن و صنایع معدنی کشور، بیان کرد: اغلب شرکت های سرمایه گذار معتبر خارجی به حضور در اجرای طرح های معدنی ایران ابراز تمایل کرده اند و بدون تردید با فراهم شدن شرایط، علاوه بر اجرای طرح های بخش معدن و صنایع معدنی توسط سرمایه گذاران خارجی، انتقال دانش و فناوری هم صورت خواهد گرفت.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در پایان گفت: اکنون در حوزه تحقیقات معدنی، تفاهم نامه هایی با برخی شرکت های معدنی جهان نظیر «مینتِک» آفریقای جنوبی، مرکز تحقیقات پکن و نیز کشور فنلاند مذاکراتی صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت شمار مواد معدنی اکتشافی کشور را 68 نوع اعلام کرده و تعداد معادن فعال کشور نیز حدود پنج هزار و 800 معدن است که سالیانه حدود 400 میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می شود.
جمهوری اسلامی از نظر تنوع و میزان ذخیره معدنی اکتشافی به ترتیب جایگاه دهم و چهاردهم جهان را دارد.