صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

باید جایگاه زبان وادبیات فارسی را حفظ کنیم

رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: وظیفه اصلی ما حفظ جایگاه زبان و ادبیات فارسی است.
 
 علی اصغر میرباقری در آیین افتتاح دوازدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که امروز (۱۵ شهریور) در کرمانشاه برگزار شد، از زبان و فرهنگ فارسی به عنوان میراث بزرگ کشور یاد کرد که از نسل‌های گذشته تاکنون به دست ما رسیده و حفظ و ارتقا جایگاه آن وظیفه ملی همه ما است.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: ما سه رویکرد در برابر فرهنگ و زبان فارسی داریم که شامل حفظ و مراقبت از جایگاه کنونی، ارتقای جایگاه آن و به‌کارگیری ظرفیت‌های بزرگ زبان و ادب فارسی برای اعتلای فرهنگی داخل و خارج از کشور است.
 
رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با بیان اینکه برخی از نهادها از جمله وزات آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و گروه‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌ها در این خصوص مسئولیت مستقیم دارند، تاکید کرد: متاسفانه برخی از اقداماتی که باید برای حفظ زبان، ادب و فرهنگ فارسی انجام شود هنوز روی زمین مانده و باید در برخی از مسئولیت‌هایی که به دستگاه‌ها واگذار شده بازنگری صورت گیرد.
 
میرباقری خاطرنشان کرد: بخش‌هایی هم که تاکنون در حوزه حفظ و ارتقا زبان و فرهنگ فارسی فعال نبودند از این پس باید فعال شوند.
 
وی تصریح کرد: البته در سال‌های اخیر اقدامات خوبی هم انجام شده که از جمله آنها می‌توان به در دست اقدام بودن سند ملی خط، ادبیات و زبان فارسی اشاره کرد که اگر اجرا شود نقش هر بخش در آن مشخص خواهد بود.
 
به گفته رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، در حوزه وزارت علوم هم کارهای سنگینی خصوصا با همکاری بخش بین‌الملل این وزارت انجام شده است.
 
میرباقری سپس به سابقه فعالیت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از سال ۱۳۵۰ تاکنون اشاره داشت که به گفته او به همت استادان برجسته زبان و ادبیات تشکیل شد و در دو دوره قبل و بعد از انقلاب اقدامات ارزشمندی در این انجمن انجام شده است.
 
وی برپایی این گردهمایی سالانه را از جمله دستاوردهای انجمن ترویج زبان و ادب فارسی دانست که هر سال با اهداف خاصی برگزار می‌شود و گفت طی 12 دوره‌ای که این گردهمایی به رغم کمبود امکانات و اعتبارات برگزار شده، دستاوردهای قابل توجهی داشته است.
 
رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تعامل بین سه نسل قدیم و برجسته، نسل میانسال و نسل جوان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی زبان و ادبیات فارسی را از دستاوردهای این گردهمایی سالانه خواند و گفت: در نشست‌های تخصصی که در حاشیه این گردهمایی برگزار می‌شود، دستاوردهای یکساله حوزه زبان و ادبیات فارسی تشریح و تبیین می‌شود.
 
به گفته میرباقری، تکریم بزرگان و استادان برجسته زبان و ادبیات نیز از دیگر دستاوردهای این گردهمایی است.
 
وی اظهار کرد: گردهمایی سیزدهم انجمن ترویج زبان و ادب فارسی سال آینده در شیراز برگزار خواهد شد.
 
رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در پایان از تلاش‌ها و میزبانی خوب کرمانشاه برای برپایی این گردهمایی تجلیل کرد و گفت: خرسندیم که این گردهمایی در شهری برگزار شده که پایگاه علم، فضل، ادب و ایثار و شهادت است.