صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معصومه ابتکار در جلسه شورای اداری شهرستان اسلامشهر

آموزش ندادن مهارت زندگی به کودکان و نوجوانان به آسیب پذیری خانواده دامن می‌زند

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، ناکافی بودن آموزش مهارت زندگی به کودکان و نوجوانان را یکی از دلایل آسیب پذیری نهاد خانواده دانست.
 
معصومه ابتکار صبح روز سه شنبه در شورای اداری اسلامشهر در که فرمانداری این شهرستان برگزارشد، ضمن بیان این موضوع، گفت: یکی از مهمترین ریشه‌های معضلات اجتماعی به کارکرد نهادهای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی بازمی‌گردد؛ چرا که وقتی به نوجوانان و جوانان آموزش‌های لازم در زمینه مهارت‌های زندگی داده نشود، این قشر با کوچکترین حرکتی می‌تواند مشکلات جدی برای جامعه ایجاد کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان این که فقدان چنین آموزش‌هایی منجر به آسیب پذیری خانواده‌ها می‌شود،‌گفت: آمارها نشان می‌دهد که ما در نظام تعلیم و تربیت و نظام‌های فرهنگی و اجتماعی نتوانسته‌ایم عملکرد خوبی داشته باشیم و تا زمانی که جوانان و نوجوانان ما آسیب ها را نشناسند و آموزش‌های لازم را نبینند نمی‌توانند مشکلات را حل کنند.
وی در ادامه ضمن انتقاد از شیوه‌های نادرست آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی در گذشته، افزود: ما شیوه‌های مکانیکی را سال‌ها امتحان کرده‌ایم و دیده‌ایم که جوابگو نیست و برای خروج از این وضعیت باید روش‌های فرهنگی و اجتماعی مناسب استفاده کنیم که کاری پرزحمت و نیازمند تلاش فراوان است.
 
**مساله اشتغال، ریشه اصلی معضلات اجتماعی
ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود،‌ موضوع بیکاری را یکی از ریشه‌های اصلی معضلات اجتماعی و آسیب دیدن نهاد خانواده دانست و با اشاره به رویکردهای جدی و زیرساختی دولت در مقابله با این پدیده،‌ گفت: تلاش دولت این است که بتواند سالانه اشتغال جدید ایجاد کند و در کنار آن بازارهایی را در داخل و خارج از کشور فراهم کند تا این اشتغال پایدار بماند.
معاون رئیس جمهوری،‌همگرایی و هم افزایی میان دستگاه‌های مختلف را لازمه رسیدن به این هدف دانست و تصریح کرد:اشتغال همه شئون زندگی مردم را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و دولت برای رفع مشکلات کشوردر این بخش تمام تلاش خود را به کار بسته است.
وی بهبود مناسبات با دنیا و کشورهای منطقه را یکی از رویکردهای دولت برای فراهم کردن زمینه‌های بهبود فضای اقتصادی و رونق اشتغال دانست و گفت: تعامل با دنیا با هدف حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران و ایجاد فرصت‌های اقتصادی و فراهم کردن بازار کار صورت می‌گیرد.
 
**توجه به مشارکت مردم یک ضرورت است
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه توجه به مشارکت مردم در بخش‌های مختلف کشور را یک ضرورت دانست و با اشاره به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از ظرفیت‌های مردم و نهادهای مردمی، گفت: ایجاد تنوع در صداهای موجود در جامعه یکی از رویکردهای دولت است و این امر با تقویت مشارکت مردم از طریق سازمان‌های مردم نهاد محقق می‌شود.
ابتکار با بیان این که رشد کمی فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در سال‌های اخیر مشهود بوده است، رشد کیفی این فعالیت‌ها را یکی از برنامه‌های دولت معرفی کرد و افزود:دولت و دستگاه‌ها باید زمینه را برای حضور مردم فراهم کنند.
 
**همه دستگاه‌ها در حوزه زنان مسئول هستند
ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود، همه دستگاه‌ها را در حوزه زنان مسئول دانست و با اشاره به مواد 101 و 102 قانون برنامه ششم، گفت: در این قانون برای همه دستگاه‌ها تکالیفی در زمینه بهبود شاخص‌های مربوط به زنان و خانواده تعیین شده است امیدواریم بتوانیم با عمل به این تکالیف زمینه را برای بهبود وضعیت تعادل میان نقش مردان و زنان در جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: باید در این راستا تقسیم کار مناسبی میان همه دستگاه‌ها صورت بگیرد تا بتوانیم برنامه‌های دولت و نظام را در این زمینه پیش ببریم.
ابتکار همچنین از ارزیابی مستمر عملکرد همه‌دستگاه‌ها در این زمینه خبر داد و خاطرنشان کرد: برای تحقق این اهداف عملکرد همه دستگاه‌ها در لایه‌های مختلف شهرستانی،‌استانی،‌منطقه‌ای و ملی به صورت مداوم مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
 
**آسیب‌های اجتماعی دیگر قابل اغماض نیست
معاون رئیس جمهوری در بخش پایانی سخنان خود،‌وضعیت آسیب‌های اجتماعی را غیرقابل اغماض توصیف کرد و گفت: آسیب‌های اجتماعی به مرحله‌ای رسیده است که دیگر قابل چشم‌پوشی نیست و در این آسیب ها در حال صدمه زدن به بنیان‌های فرهنگی و اجتماعی مااست.
وی تصریح کرد: همه ما در این زمینه مسئولیم و امیدوار هستیم در فرصتی که مردم در اختیار دولت قرار داده‌اند بتوانیم از همه پتانسیل‌های برای حل این معضلات استفاده کنیم.
در بخش‌های دیگری از این جلسه،‌فرماندار شهرستان اسلامشهر،‌ سرپرست شهرداری و مدیرآموزش و پرورش شهرستان به بیان مسایل و مشکلات دستگاه‌های زیرمجموعه خود پرداختند.
پس از اتمام این برنامه،‌ ابتکار با حضور در نشست کانون کارآفرینان خانواده،‌نخبگان و فعالان مدنی و اجتماعی شهرستان اسلامشهر که با هدف بررسی راهکارهای کاهش آسیب اجتماعی برگزار شده بود شرکت کرد.
معصومه ابتکاردر دولت یازدهم سه بار با عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به شهرستان 700 هزار نفری اسلامشهر سفر کرده بود و این نخستین سفر او در دولت دوازدهم و با عنوان معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری به شهرستان اسلامشهر بود.