چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در تودیع و معارفه مدیرکل محیط زیست استان تهران عنوان شد:

وارث محیط زیست ناهنجار در تهران هستیم

مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با حضور معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات)، کریم شافعی در این مراسم با اشاره به اینکه در محیط زیست شهری نیازمند یک برنامه جامع ساماندهی زباله های شهری هستیم، گفت:: تهیه یک برنامه جامع در تهران و شهرستانهای این استان نیز مورد انتظار است.
وی گفت: ساماندهی زباله های شهری موضوعی است که در صحبتهای همه مسئولان کشور بوده است اما متاسفانه تاکنون اقدام قابل توجهی در اینخصوص صورت نپذیرفته است و امروز شاهد مشکلات و معضلات عدیده در این بخش هستیم.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از دلایل عدم موفقیت در ساماندهی زباله های شهری عدم وجود منابع مالی کافی و برنامه مدون در این بخش است، اظهار کرد: ما تدوین این برنامه را در مجموعه اداره کل استان تهران انتظار داریم و در سطح کشور نیز در این خصوص برنامه و طرح های قابل اجرا در کل کشورخواهیم داشت.
وی ادامه داد: به نظر می رسد اگر در کل کشور تعداد مورد نیاز مراکز تبدیل و دفع زباله و همچنین منابع مالی مورد نیاز را از طریق صندوق ذخیره ارزی، کمک های مالی سازمانها و بخش های خصوصی تامین کنیم خواهیم توانست تا پایان دولت دوازدهم مشکل زباله را حل کنیم و این یکی از اهداف سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.
شافعی در بخشی از سخنان خود گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ مالی، پرسنلی و کارشناسی فقیر است و با توجه به وجود ۱۷ هزار پست سازمانی در این دستگاه حدود ۹ هزار پست خالی است.
وی در خصوص پایش واحدهای صنعتی، خدماتی و صنایع  اظهار داشت: واحدهای صنعتی باید تحت سامانه ای و بصورت آنلاین مورد پایش و نظارت کامل محیط زیست قرار گیرند و تمامی واحد های آلاینده باید شناسایی شوند.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد:۱۷ میلیون هکتار از جنگل های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست را نمی توان با موتور سیکلت کنترل کرد و ما باید در بحث مدیریت زیستگاه ها و حیات وحش از تجهیزاتی نظیر پهباد ها  در این بخش استفاده کنیم.
وی گفت: در این راستا در نظر است برنامه ریزی لازم برای تهیه پهباد بمنظور گشت و کنترل های لازم در سطح سازمان صورت گیرد.
ناصر مهردادی مدیرکل اسبق حفاظت محیط زیست استان تهران در این مراسم گزارشی از اقدامات انجام شده در دوران تصدی ارائه داد و گفت: با پیگیری های صورت گرفته خوشبختانه ساخت و ساز  ۳  پاسگاه محیط بانی در استان کامل شده و تامین اعتبارات لازم برای ساخت ۵ پاسگاه محیط بانی دیگر نیز انجام شده است و موضوع گازرسانی به ساختمان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز از جمله مواردی است که با تلاشهای صورت گرفته مجموعه در حال انجام است.
وی ادامه داد: براساس سند توسعه استان که در شورای برنامه ریزی استان مصوب شد، بیش از ۲۴۸ میلیارد تومان برای دوره ۵ ساله اداره کل حفاظت محیط زیست استان تصویب شده و بر این اساس تا ۵ سال آینده منابع مالی دستگاه تامین شده است.
مهردادی افزود: اجرای طرح ویژه واحدهای صنعتی در ۳ بخش هوا، پسماند و پساب در ۱۲ محور استان، طرح پایش محیط زیست طبیعی استان و همچنین شناسایی کانونهای بوی اطراف فرودگاه امام که با اقدامات انجام شده شاهد حدود ۳۰ درصد کاهش بو در این منطقه بوده ایم، از جمله اقدامات صورت گرفته در مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.
کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در این مراسم با بیان اینکه ما وارث یک وضعیت زیست محیطی نابهنجار در تهران هستیم، افزود: بارگزاری بیش از حد جمعیت در پهنه اندک در تهران مشکلات وسیعی را ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اینکه در تهران باید برنامه جامع کنترل آلودگی هوا داشته باشیم، تصریح کرد: شهروندان هم در این حوزه باید  همیار محیط زیست باشند و در این راستا مردم حق دارند از وضعیت محیط زیست آگاه باشند.
کلانتری در ادامه صحبتهای خود به آموزش های زیست محیطی در صدر برنامه ها اشاره کرد و افزود: دیگر مردم نسبت به موضوعات محیط زیست آگاه شده اند و دیگر نمی توانیم به شیوه های کنترلی و پلیسی عمل کنیم.
وی اظهار داشت: باید بتوانیم از طریق آموزش های مستقیم و پی در پی سطح آگاهی های زیست محیطی مردم را افزایش دهیم.
کلانتری اشاره ای هم به اجرای برنامه های موفق در کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان در سال های گذشته داشت و گفت: با اجرای این برنامه شاهد هستیم که روزهای سالم به میزان دوبرابر افزایش داشته است.