چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

احمد آتش‌هوش اعلام کرد

تغییر نرخ ارز در قیمت‌گذاری دارو اعمال شود

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید: قیمت تمام‌شده داروهای وارداتی حدود 95 درصد متأثر از قیمت ارز است و طبق قانون چنانچه نرخ ارز بیش از 5درصد تغییر کند،
 باید در قیمت‌گذاری این اقلام تجدیدنظر شود؛ بااین‌وجود هنوز هیچ‌گونه تغییری در قیمت داروهای وارداتی اعمال نشده و هرگونه تغییر خودسرانه قیمت مصداق گران‌فروشی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران ,عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو درباره افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمت داروهای وارداتی، گفت: در حوزه داروهای وارداتی که قیمت تمام‌شده آنها تا حد زیادی متأثر از نرخ ارز است، هیچ‌گونه افزایش قیمتی اعمال نشده و چنانچه برخی به بهانه افزایش نرخ ارز، اقدام به افزایش قیمت دارو کنند، متخلف محسوب می‌شوند و باید با آنها برخورد شود.
 
احمد آتش‌هوش، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: قیمت تمام‌شده داروهای تولید داخل بیشتر متأثر از هزینه‌های مواد اولیه و بسته‌بندی است اما قیمت داروهای وارداتی حدود 95 درصد از نرخ ارز، تبعیت می‌کنند ازاین‌رو طبق ضوابط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و توافقی که قبلاً انجام ‌شده بود، قیمت‌گذاری این داروها باید متناسب با تغییر نرخ ارز، به‌ویژه یورو، تغییر کنند.
 
آتش‌هوش با اشاره به افزایش حدود 17 درصدی قیمت یورو نسبت به زمان تعیین قیمت اقلام داروهای وارداتی، اظهار کرد: بنا بر ضوابط، اگر نرخ ارز بیش از 5 درصد تغییر کند، سازمان غذا و دارو باید در قیمت‌گذاری داروهای وارداتی تجدیدنظر کند بااین‌وجود در شرایط فعلی هنوز هیچ افزایشی در هیچ‌یک از اقلام دارویی وارداتی اعمال نکرده است.
 
او تصریح کرد: این عدم‌تغییر قیمت موجب زیان واردکنندگان دارو شده و اتحادیه واردکنندگان دارو نیز در مکاتبه که با سازمان غذا درخواست کرده است که با توجه به تغییر نرخ برابری ارزهای مطرح به‌ویژه یورو، در قیمت‌گذاری داروهای وارداتی تجدیدنظر کند اما هنوز اتفاقی در این حوزه رخ نداده و واردکنندگان نیز تغییری در قیمت داروهای وارداتی نداشته‌اند.
 
به گفته آتش هوش، در دوره ریاست قبلی سازمان غذا و دارو، اظهار شده بود که مجوز تغییر قیمت دارو از وزیر بهداشت گرفته شده است اما با تغییراتی که در این حوزه رخ داد، در قیمت داروها تجدیدنظر نشد بر همین اساس، دوباره از رئیس جدید سازمان غذا و دارو نیز درخواست شده است این مساله را پیگیری کند.
 
 او با تاکید بر اینکه رسماً هیچ‌گونه افزایش قیمتی در مورد داروهای وارداتی انجام نشده است، هرگونه تغییر قیمت در مورد این داروها را تخلف دانست که باید با آن برخورد قانونی شود.
 
عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو در پایان با اشاره به اینکه بین زمان ثبت سفارش واردات دارو و زمان حمل آن حدود سه تا چهار ماه فاصله وجود دارد، اظهار کرد: فعلاً باوجود تغییرات نرخ ارز، سفارش‌های قبلی واردکنندگان دارو، تمام نیازهای بازار را تأمین می‌کنند و کمبودی وجود ندارد اما با توجه به حاشیه سود حدود 13 درصدی واردکنندگان دارو، عدم‌تغییر قیمت‌گذاری داروهای وارداتی می‌تواند در چند ماه آینده بر واردات دارو و تأمین نیاز بازار اثر سوء بگذارد.