صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

30هزار زوج زیر سقف تسهیلات ازدواج بانک مسکن

پرداخت تسهیلات ازدواج در بانک مسکن طی 41 روز نخست اجرای طرح ضربتی دو ماهه این تسهیلات به مرز 30 هزار فقره رسید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، به دنبال افزایش چشم­گیر صف متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج، در تاریخ 25 تیرماه سال جاری اداره اعتبارات بانک مرکزی با حضور تعدادی از مدیران ارشد برخی از بانک­های عامل مصوبه­ای را مبنی بر تعیین تکلیف تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج تصویب کرد. در این جلسه با تامین سهمیه­های مشخص برای بانک­های عامل مصوب شد؛ بانک­های عامل پرداخت کننده تسهیلات ازدواج حداکثر ظرف مدت دو ماه از ابتدای مرداد نسبت به پرداخت این تسهیلات به زوجین برای کاهش صف انتظار دریافت این تسهیلات اقدام کنند تا از این طریق تا پایان تابستان همه نیازهای موجود به تسهیلات ازدواج برطرف شود. بانک مسکن به عنوان یکی از بانک های عامل حاضر در این جلسه پرداخت تسهیلات ازدواج به صورت ویژه را از ابتدای مردادماه آغاز کرده و در قالب این طرح ویژه بنا دارد 40 هزار فقره تسهیلات ازدواج به متقاضیان در نوبت را پرداخت کند.
اگرچه مطابق با برنامه ریزی های اولیه در قالب «طرح ضربتی دوماهه اعطای تسهیلات ازدواج» بنا بود بانک مسکن روزانه 700 متقاضی را پوشش دهد اما هم­اکنون پوشش تعداد متقاضیان به روزانه هزار نفر رسیده است. به ویژه آنکه سرعت پرداخت تسهیلات ازدواج با تغییر شرایط ضامن از دو ضامن به یک ضامن ، سرعت پرداخت تسهیلات ازدواج در قالب این طرح را افزایش داده است. به طوری که گزارش عملکرد بانک مسکن طی 41 روز نخست اجرای این طرح نشان می­دهد بانک مسکن از ابتدای مردادماه تا پایان 10 شهریورماه، معادل 29 هزار و 211 فقره تسهیلات قرض­الحسنه ازدواج را به متقاضیان سراسر کشور در صف پرداخت کرده است.
در این میان رکورد بیشترین تعداد تسهیلات ازدواج که توسط بانک مسکن در 31 استان کشورپرداخت شده است ، به استان خراسان رضوی تعلق گرفته است. براساس گزارش ارائه شده، طی 41 روز نخست اجرای طرح ضربتی پرداخت تسهیلات قرض­الحسنه ازدواج، معادل 4 هزار و 117 فقره تسهیلات ازدواج به متقاضیان از سوی بانک مسکن پرداخت شده است.
پس از استان خراسان رضوی، استان­های خوزستان، فارس، مازندران و تهران به ترتیب در رتبه­های بعدی دارای بیشترین آمار دریافت تسهیلات ازدواج در قالب این طرح ضربتی قرار دارند. مطابق با گزارش ارائه شده، طی 41 روز نخست اجرای این طرح، در استان خوزستان 2 هزار و 166 فقره، در استان فارس 2 هزار و 162 فقره، در استان مازندران معادل 2 هزار و 63 فقره و در استان تهران معادل یک هزار و 647 فقره تسهیلات ازدواج به متقاضیان اعطا شده است. بررسی­ها نشان می دهد علت آنکه این پنج استان رکورد بالایی در اعطای تسهیلات ازدواج در قالب این طرح ضربتی نسبت به سایر استان­ها داشته­اند می­تواند حجم بالای تقاضای تسهیلات ازدواج در این استان­ها باشد. با این حال به نظر می­رسد طی مدت باقی مانده از اجرای این طرح تا پایان شهریور روند پرداخت تسهیلات ازدواج در تمامی استان ها سرعت بیشتری بگیرد.
عملکرد یک سال و نیم بانک مسکن در تسهیلات ازدواج
علاوه بر عملکرد موثر بانک مسکن طی 41 روز نخست اجرای طرح ضربتی تسهیلات ازدواج، بررسی گزارش عملکرد یک سال و نیم اخیر بانک مسکن در پرداخت تسهیلات ازدواج نشان می­دهد که طی بازه زمانی ابتدای سال 95 تا پایان دهم شهریورماه سال جاری، بانک مسکن معادل 84 هزار و 952 فقره تسهیلات ازدواج به متقضیان سراسر کشور اعطا کرده است. بررسی دقیق جزئیات روند پرداخت تسهیلات ازدواج حاکی از آن است که 34 درصد از مجموع 84 هزار و 952 فقره تسهیلات ازدواج که طی یکسال و نیم اخیر پرداخت شده مربوط به زمان اجرای طرح دو ماهه ضربتی بوده است. کارشناسان معتقدند: این روند عملکرد نشان می­دهد بانک مسکن در پرداخت تسهیلات ازدواج در طرح ضربتی به صورت موثر و باکارایی بالا اقدام کرده است.