صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خبر داد

حذف 200 پرتگاه حادثه‌خیز در لرستان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: 42 نقطه پرحادثه قرمز در استان لرستان وجود دارد که طی امسال 10 نقطه پرحادثه در استان حذف می‌شود.
 سال گذشته 200 پرتگاه حذف شد و تا پایان امسال نیز 100 پرتگاه حذف می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، علی زندی‌فر عصر در نشست خبری اظهارکرد: 7هزار و 929 کیلومتر طول راه‌های استان است که 104 کیلومتر آزادراه، 414 کیلومتر بزرگراه، 720 کیلومتر راه اصلی دوخطه، 570 کیلومتر راه فرعی، 24 کیلومتر راه‌های مشترک و 6 هزار و 200 کیلومتر راه روستایی داریم که 4هزار و 118 کیلومتر آسفالته، هزار و 133 کیلومتر شوسه و 845 کیلومتر راه خاکی است. ارزش مالی راه‌های استان 150 هزار میلیارد تومان و عمر متوسط راه‌های استان بیش از 20 سال است.
 
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات در استان عدم نگهداری راه‌های روستایی و فرعی استان بوده است که طرحی، پیشنهاد و 100 میلیارد تومان مناقصه گذاشته‌شده که حجم قابل‌توجهی از راه‌های روستایی آسفالت می‌شود. برای محورهای گردشگری بیشه، نوژیان، چم چیت، گهر، ونایی، اولاد قباد، بابابزرگ، کاکارضا، آب سفید و شاهی وند اعتبار ملی لحاظ شده و کار لکه‌گیری و آسفالت این محورها انجام می‌شود. 
 
زندی‌فر با بیان اینکه 17 سامانه ثبت تخلف در محورهای استان لرستان نصب‌شده است، اظهار کرد: سرعت متوسط راه‌های استان لرستان قبل از سال 95، 83 کیلومتر در ساعت بوده که با اقدامات صورت گرفته 7.9 درصد کاهش یافته است.
 
وی بیان کرد: 42 دستگاه دوربین ثبت تخلفات در محورهای استان فعال است، 60 دستگاه تردد شمار در محورهای استان وجود دارد و 19 دستگاه دوربین نظارت تصویری برای مناطق پرخطر نیز نصب‌شده است. 
 
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان لرستان تصریح کرد: در پنج‌ماهه امسال 14.8 درصد تلفات ناشی از تصادفات راه‌های روستایی و برون‌شهری استان کاهش‌یافته است. 
 
زندی‌فر افزود: از سال 89 استان برنامه‌ریزی خوبی در راستای کاهش تصادفات داشته که با برنامه‌ریزی انجام شده لرستان در بین 10 استان زاگرس‌نشین نخستین رتبه کاهش تصادفات را کسب کرده به‌طوری‌که که از 590 نفر  فوتی تصادفات در سال 89 به 390 نفر در سال 95 رسیده و باید تلاش شود به سمتی برویم که تصادفات به صفر برسد. 
 
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با بیان اینکه سامانه سپهتن بر روی اتوبوس‌های مسافربری استان لرستان نصب شد، تصریح کرد: سیستم سپهتن، سامانه پویش هوشمند تردد ناوگان راه‌اندازی شده که این سامانه کار رصد راننده را انجام می‌دهد که این سیستم در مرحله نخست بر روی اتوبوس نصب و در مراحل بعد بر روی نفت‌کش‌ها و سواری‌ها نیز نصب می‌شود. 
 
زندی‌فر اضافه کرد: سال گذشته لرستان یکی از استان‌های موفق در امر جابه‌جایی زائران اربعین بود و امسال نیز برنامه‌ریزی می‌شود در راستای انتقال زائران مشکلی ایجاد نشود و از ظرفیت فرودگاه خرم‌آباد نیز استفاده شود. 
 
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان اضافه کرد: یک میلیارد و 600 میلیون تومان بودجه برای دو راهدارخانه لحاظ شده، در راستای تقاطع محور چالانچولان نیز طرح خوبی تهیه‌شده و پنج میلیارد تومان اعتبار تخصیص‌یافته است که اجرایی می‌شود. 
 
زندی‌فر با اشاره به محور پرحادثه ازنا- شازند، افزود: پنج میلیارد تومان از محل بودجه ملی برای این محور تخصیص‌یافته است و تا پایان سال چندین تقاطع این محور اصلاح می‌شود و حاضریم برای روکش آسفالت به راه و شهرسازی کمک کنیم. 
 
وی خاطرنشان کرد: ساختمان اداری شهرستان سلسله امسال تکمیل می‌شود، برای نخستین بار پلیس‌راه به‌صورت پیش‌ساخته در استان احداث و در شهرستان الیگودرز نصب‌شده است، برای پاسگاه تنگ تیر نیز مجوز گرفته و امسال نصب می‌شود. 
 
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان افزود: دو دستگاه پل عابر پیاده آماده نصب است و دو پل دیگر تا پایان امسال به مناقصه گذاشته می‌شود؛ امسال روشنایی نقاط پرحادثه بازنگری می‌شود و در 20 نقطه پرحادثه روشنایی نصب می‌شود. 
 
زندی‌فر اضافه کرد: 537 دستگاه ناوگان در استان شرایط نوسازی را دارد و افرادی که خودرو فرسوده دارند به‌ویژه مینی‌بوس و خاور می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.  برای تحویل سواری کرایه روستایی 150 نفر تاکنون ثبت‌نام و برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی‌شده است و ظرفیت داریم افراد بیشتری را به بانک معرفی کنیم. 
 
وی تصریح کرد: از سال گذشته درآمد استان در حوزه حمل‌ونقل 13.8 درصد افزایش‌یافته است، سال گذشته در بخش آموزش رانندگان بار و مسافر 95 هزار و 811 نفر ساعت آموزش داده‌ شده و امسال 28 درصد در بحث آموزش کاهش داشته‌ایم که تلاش می‌شود عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. 
 
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان لرستان گفت: امسال 22 مناقصه برگزارشده است، سال گذشته برای 620 نفر ایجاد اشتغال شده و در سامانه رصد ثبت‌شده است؛ در پنج‌ماهه امسال 143 نفر اشتغال ایجادشده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش ایجاد اشتغال را داشته‌ایم.