صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

به بهانه هشتاد و هفتمین سال تولد مرد 77 میلیارد دلاری

24 نکته از زندگی شخصی و کاری «وارن بافت»، سرمایه‌گذار برتر قرن بیستم

موفقیت‌های بافت برای کسانی که او را از سنین کودکی و نوجوانی می‌شناسند به‌هیچ‌وجه متحیرکننده نیست، زیرا می‌دانند که وارن از سن 11 سالگی خرید و فروش سهام را آغاز کرده و تا سن 16 سالگی ثروتی معادل 53هزار دلار امروز اندوخته بوده است.
وارن بافت (Warren Buffett) مرد افسانه‌ای بازارهای سرمایه، در هفته جاری هشتاد و هفتمین سالروز تولدش را جشن گرفت. وی که با تکیه بر موفقیت‌های متعدد و چشمگیرش در مدیریت سرمایه، عنوان موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم را با خود یدک می‌کشد، هم‌اکنون با 77 میلیارد دلار ثروت، جایگاه چهارم ثروتمندترین افراد جهان را به خود اختصاص داده است تا معلوم شود این سرمایه‌گذار کهنه‌کار، در قرن بیست و یکم نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران,  با وجود این ثروت افسانه‌ای که دائماً در حال افزایش است، وارن بافت همچنان در خانه قدیمی خود در شهر کوچک اوماها زندگی می‌کند؛ خانه‌ای که تنها 0.001 درصد (یک‌هزارم درصد) کل ثروتش ارزش دارد. هزینه صبحانه‌ای که او روزانه از رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد سفارش می‌دهد هیچ‌گاه از 3.17 دلار در روز تجاوز نمی‌کند.
 
موفقیت‌های بافت برای کسانی که او را از سنین کودکی و نوجوانی می‌شناسند به‌هیچ‌وجه متحیرکننده نیست، زیرا می‌دانند که وارن از سن 11 سالگی خرید و فروش سهام را آغاز کرده و تا سن 16 سالگی ثروتی معادل 53هزار دلار امروز اندوخته بوده است.
 
بافت اما در زندگی خود تنها یک استاد پول‌سازی نبوده؛ او در بخشیدن پول نیز استاد است. اگرچه بافت در دوران جوانی و میانسالی به اصرار همسر اول خود کمتر اقدام به وقف اموالش می‌کرد، اما در یک دهه اخیر وی بیش از 27 میلیارد دلار صرف امورات خیریه نموده است، به‌طوری‌که امروز همگان او را به‌عنوان یکی از سخاوتمندترین خیرین جهان می‌شناسند.
 
پایگاه خبری بیزنس اینسایدر به بهانه هشتاد و هفتمین سالروز تولد وارن بافت، 24 واقعیت جذاب را در مورد زندگی شخصی و کاری این سرمایه‌گذار نامدار منتشر ساخته است:
 
1. زمانی که هم‌کلاسی‌های وارن بافت 10 ساله، در رؤیاهایشان تبدیل شدن به یک ورزشکار سطح اول و یا یک بازیگر معروف هالیوود را می‌دیدند، او در حال صرف ناهار با یکی از معامله‌گران بازار بورس نیویورک بود و برای آینده مالی خود برنامه‌ریزی می‌کرد. همه‌چیز از وقتی شروع شد که وارن با پدرش به نیویورک رفت و در پایتخت مالی آمریکا با آن معامله‌گر ناهار خورد. آن زمان بود که او تصمیم گرفت زندگی خود را بر محور پول و سرمایه بنا کند.
 
2. او اولین معامله خود را بازار بورس را در سن 11 سالگی انجام داد و تعدادی سهام ممتاز شرکت سیتیز سرویس (سیتگو امروزی) را به نرخ 38 دلار خرید.
 
3. زمانی که بافت یک نوجوان بود (مصادف با سال‌های جنگ جهانی دوم) ماهانه 175 دلار از توزیع روزنامه واشنگتن‌پست درآمد کسب می‌کرد؛ درآمدی که از درآمد معلمانش در آن زمان بیشتر بود.
 
4. او در سن 16 سالگی معادل 53هزار دلار امروز ثروت داشت. البته همه این ثروت از راه توزیع روزنامه و معامله سهام به دست نیامده بود؛ او کارهای دیگری نیز انجام می‌داد، مثلاً فروش توپ‌های گلف و ماشین‌های اسباب‌بازی جرمی، خرید یک پیست اسب‌دوانی کوچک و تبدیل آن به یک زمین بازی درآمدزا، راه‌اندازی یک شرکت کوچک برای تولید ابزار بازی پین‌بال و ... .
 
5. وارن در مصاحبه دانشکده کسب‌وکار هاروارد رد شده بود. او به‌قدری که اطمینان داشت که در هاروارد پذیرفته خواهد شد که به دوستش گفته بود: «برای دیدن من به هاروارد بیا». او در توصیف شکست در مصاحبه دانشگاه هاروارد می‌گوید: «من یک نوجوان 16 ساله به نظر می‌رسیدم، اما ازلحاظ احساسی شبیه یک کودک 9 ساله بودم». پس از رد شدن در مصاحبه هاروارد، بافت مجبور شد به دانشگاههای دیگر فکر کند و درنهایت به دانشگاه کلمبیا رفت که از متقاضیان تنها یک فرم تقاضای پذیرش می‌خواست و نیازی به مصاحبه نبود.
 
6. شخصی که وارن بافت او را به‌مانند بت می‌پرستید، در ابتدا از استخدامش خودداری کرد. وارن شیفته بنجامین گراهام، نویسنده کتاب معروف «سرمایه‌گذار هوشمند» بود اما گراهام از استخدام او در شرکت سرمایه‌گذاری خود سر باز زد، زیرا قصد داشت آن فرصت شغلی را فقط به یک فرد یهودی بدهد. البته بافت که میانه خوبی با نه شنیدن نداشت، آن‌قدر پافشاری کرد تا بالاخره گراهام راضی به استخدام او شد.
 
7. بافت برای طی یک دوره سخنرانی در جمع، 100 دلار هزینه پرداخته بود. در آن زمان او 21 سال داشت و از سخنرانی کردن در جمع می‌ترسید. البته این سرمایه‌گذاری برای وارن جوان سودمند از آب درآمد و او توانست به کمک مهارت جدیدی که آموخته بود، به همسر آینده‌اش پیشنهاد ازدواج بدهد.
 
8. خانه پنج‌خوابه‌ای که امروز بافت در آن زندگی می‌کند، همان خانه‌ای است که وی در سال 1956 به قیمت 31500 دلار خریداری کرده بود. اگر شما می‌خواهید همسایه او شوید باید برای خرید خانه‌ای که در آن‌طرف خیابان است، 2.15 میلیون دلار بپردازید.
 
9. بر روی میز کار بافت هیچ رایانه‌ای دیده نمی‌شود، ضمن اینکه او به جای تلفن همراه هوشمند، از یک گوشی تاشو استفاده می‌کند. البته در قفسه اتاق کار وی یک مجموعه کامل 22 جلدی از دایره المعارف ورلد بوک دیده می‌شود.
 
10. بافت در تمام دوران زندگی خود تنها یک ایمیل ارسال کرده و جف ریکز، مدیر سابق بخش تجاری مایکروسافت، مخاطب این ایمیل بوده است.
 
11. فاصله گرفتن بافت از فناوری باعث شده است که او وقت کافی برای بازی موردعلاقه خود یعنی بریج داشته باشد. او 12 ساعت در هفته را صرف این بازی می‌کند و هم‌بازی اصلی او بیل گیتس است!
 
12. او 80 درصد از روز را به مطالعه می‌گذراند؛ درواقع هروقت بریج بازی نمی‌کند یعنی مشغول مطالعه است. بافت دراین‌باره می‌گوید: «راحت در دفترم می‌نشینم و کل روزم را صرف مطالعه می‌کنم».
 
13. بافت روزانه به میزان نگران‌کننده‌ای نوشابه کوکا-کولا می‌نوشد. این فرد سرشناس دنیای تجارت، به‌هیچ‌وجه تغذیه سالمی ندارد. او در مورد جایگاه کوکا-کولا در زندگی روزمره‌اش می‌گوید: «اگر در یک روز معادل 2700 کالری دریافت کنم، قطعاً یک‌چهارم آن از کوکا-کولا خواهد بود. روزانه حداقل پنج لیوان 12 اونسی (350 سی‌سی) کوکا-کولا می‌نوشم».
 
از طرفی بافت در هنگام غذا هرگز نمکدان را از خود دور نمی‌کند و علاقه او به بستنی نیز به‌حدی است که می‌توان یک کاسه بزرگ بستنی را در کنار صبحانه‌اش میل کند.
 
14. وارن بافت 99 درصد از ثروت کنونی خود را بعد از 50 سالگی به دست آورده است.
 
15. در میان شخصیت‌های معروف بازارهای سرمایه جهان، وارن بافت ازلحاظ دستیابی به بازدهی بالاتر از متوسط بازار طی دوره‌های متوالی، یک رکورد را خلق کند. او در این زمینه بالاتر از معامله‌گران حرفه‌ای و معروفی مانند والتر اسکلوس و دیوید آینهورن قرار گرفته است.
 
16. اگر کسی در سال 1964 یعنی زمانی که وارن بافت مدیریت هلدینگ سرمایه‌گذاری برکشایر هاتاوی را در دست گرفت، فقط 1000 دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده باشد، اکنون 13 میلیون دلار ثروت دارد.
 
17. ثروت خالص وارن بافت از تولید ناخالص داخلی کشور اروگوئه (حدود 57.5 میلیارد دلار در سال 2014) بیشتر است.
 
18. وارن بافت اگرچه برای زندگی شخصی خود زیاد هزینه نمی‌کند، اما در بخشش اموالش بسیار سخاوتمند است. در سال 2010 او با همراهی بیل و ملیندا گیتس جنبشی موسوم به «معاهدهٔ بخشش» را راه‌اندازی کردند؛ جنبشی که از ثروتمندترین افراد جهان می‌خواهد بخش اعظم ثروت خود را به امورات خیریه اختصاص دهند. طبق آماری که در ماه ژوئن سال گذشته منتشر شد، 154 نفر از ثروتمندان جهان به این جنبش پیوسته‌اند که نام مایکل بلومبرگ، مارک زاکربرگ و لاری الیسون در بین آنها دیده می‌شود.
 
19. ثروتی که وارن بافت در طول زندگی خود به نیازمندان بخشیده است، برای ساخت شش پارک فناوری فوق‌پیشرفته مانند «اپل پارک» -که توسط شرکت اپل و با هزینه‌ای معادل 5 میلیارد دلار احداث شده است- کفایت می‌کند. به عبارتی او تاکنون حدود 30 میلیارد دلار از ثروت خود را وقف کرده است که از این لحاظ پس از بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس در رتبه دوم جهان قرار می‌گیرد.
 
20. در سال 2013 بافت به‌طور متوسط روزانه 37 میلیون دلار درآمد داشت که این رقم از دستمزد یک سال جنیفر لارنس –که با کسب 34 میلیارد دلار درآمد، دومین بازیگر پردرآمد آن سال محسوب می‌شد- بیشتر بود.
 
21. در ژوئیه 2016 وارن بافت با وقف 2.9 میلیارد دلار دیگر از ثروتش، رکورد قبلی خود را بهبود بخشید. وی این مبلغ را به چندین موسسه خیریه ازجمله بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس و نیز بنیاد خیریه سوزان تامپسون بافت –که به نام همسر فقید وی نام‌گذاری شده است- اهدا کرد.
 
22. این میلیاردر معروف، بابت مدیریت شرکتی که خودش سهامدار اصلی آن است (هلدینگ برکشایر هاتاوی) تنها یکصدهزار دلار در سال دستمزد می‌گیرد و زندگی خود را با همین دستمزد می‌گذراند.
 
23. وارن بافت به‌قدری در میان مردم محبوب است که بسیاری حاضرند برای ناهار خوردن با او حتی چندین میلیون دلار بپردازند. بافت از سال 2000 تاکنون از طریق برگزاری مزایده این شانس را به هوادارانش داده است که با وی ناهار بخورند؛ برنده مزایده می‌تواند هفت نفر دیگر را نیز برای صرف استیک با وارن بافت در رستوران اسمیت اند وارنسکی واقع در منهتن نیویورک، با خود همراه کند. جدیدترین برنده این مزایده پرهیجان، مبلغی در حدود 3.5 میلیون دلار برای ناهار خوردن با وارن بافت هزینه کرده است.
 
عواید بعضاً میلیونی حاصل از این مزایده‌ها، در اختیار بنیاد خیریه گلاید –که برای حمایت از افراد بی‌خانمان تأسیس شده است- قرار می‌گیرد.
 
24. بافت هرگز فکر نمی‌کند که پول بیشتر به معنای موفقیت بیشتر است. او می‌گوید: «من موفقیت را با تعداد افرادی که دوستم دارند می‌سنجم. بهترین راه برای اینکه دیگران شما را دوست داشته باشند این است که دوست‌داشتنی باشید».